چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار:  جشنواره رسانه‌ای ابوذر امسال وارد چهارمین سال متوالی فعالیت‌های خود می‌شود. جشنواره‌ای که فرصت مناسبی برای رقابت اصحاب رسانه است.

جشنواره ابوذر

تمام خبرنگاران اعم از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و فعالان فضای مجازی می‌توانند در این جشنواره ملی شرکت کنند. به گفته مسئولان فرهنگی استان، این جشنواره سبب همدلی در بین اصحاب رسانه شده و برای مطبوعات استان دستاوردهای خوبی به‌ همراه داشته است. در این جشنواره با ایجاد فضای باز رقابت، اصحاب رسانه می‌توانند تولیدات خود را به‌ شکل تخصصی ارائه دهند. همشهری گفت‌وگویی با «عباس محمدیان» دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر داشته است.

  • جایگاه ویژه خراسان بین رسانه‌ها 

خبرنگار در طول سال نیاز به تکریم و احترام دارد و این جایگاه والای او برای کسی پوشیده نیست. آزادی بیان و حفظ شأن و جایگاه خبرنگار از واجبات است. رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی مطالب خود را با این سخنان شروع و در ادامه با اشاره به جشنواره ابوذر بیان می‌کند: خراسان رضوی دومین قطب رسانه‌ای کشور است و بعد از استان تهران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. اتفاقاتی که در سال ۹۷ در استان رقم خورد، نشان از رشد کیفی رسانه‌های استان است و خوشبختانه استان خراسان رضوی در این زمینه سرآمد سایر استان‌های کشور است.

«محمدیان» اظهار می‌کند: نگاه ما فراجناحی است و سعی و تلاش بسیج رسانه در این است که دغدغه‌های صنفی و پدیده‌هایی را که دامنگیر خبرنگار و رسانه است پیگیری کنیم. وی می‌افزاید: این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که می‌توان به‌جرات گفت وارد مسائل سیاسی و سفارشی نشده و یکی از خصوصیات بارز و آشکار آن صداقت است. از همه رسانه‌ها درخواست داریم به جشنواره استانی ابوذر یاری رسانند. برای بخش‌هایی که در دوره گذشته ضعف داشتیم، دوره‌های آموزشی برگزار کردیم تا آنها را در رسانه تقویت کنیم. محمدیان با اشاره به این‌که هیأت انتخاب استانی و هیأت داوران کشوری هستند، بیان می‌کند: هیچ‌کدام از داوران تا اعلام نهایی نمی‌داند چه کسی را برنده انتخاب کرده‌اند، به‌علاوه وقتی یک رسانه ۷۰۰ اثر به‌ جشنواره ارسال می‌کند، به‌ طور قطع تعداد جوایز بیشتری دریافت می‌کند.

  • اهداف برگزاری جشنواره ابوذر

به ‌طور معمول هر جشنواره‌ای برای برگزاری اهداف و برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کند. جشنواره ابوذر نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای برگزاری به‌دنبال اهداف ویژه و خاصی است. اهدافی که به گفته رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی به ‌تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسیده است و تاکید بر اجرا کردن آن دارند.  

محمدیان با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره بیان می‌کند: در این دوره از جشنواره ابوذر به‌دنبال کیفیت هستیم و نه کمیت. جشنواره ابوذر با هدف توسعه و نهادینه‌سازی مواضع گفتمان اصولی انقلاب در مقابله با جنگ نرم دشمنان، بصیرت‌بخشی آحاد مردم، حمایت از تولیدات فاخر ارزشی و انقلابی در عرصه فضای رسانه خراسان رضوی، تقویت روحیه خودباوری اصحاب رسانه، افزایش تولیدات متناسب با اهداف انقلاب اسلامی، کشف استعدادهای جدید در رسانه استان، ایجاد فضای رقابتی سالم در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به سبک زندگی اسلامی از ارکان مهم این جشنواره هستند.

جشنواره ابوذر همانند دیگر جشنواره‌های کشوری در قالب‌های گوناگونی برگزار می‌شود. به گفته محمدیان، آثار ارسالی به جشنواره باید در قالب‌های خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، عکس، نشریات دانشجویی، کاریکاتور، گزارش‌های رادیویی و تصویری، آثار نمایشی، آثار رادیویی، موشن‌گرافی، انیمیشن و مستند قرار بگیرد. فعالان رسانه‌های رسمی و فضای مجازی می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه چهارمین جشنواره ابوذر ارسال کنند.

  • محورهای جشنواره ابوذر

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر با اشاره به محورهای جشنواره خاطرنشان ‌می‌کند: این جشنواره در ۵ محور اصلی برگزار می‌شود که عبارتند از عزم ملی برای تحقق بیانیه گام‌ دوم انقلاب، رونق تولید، فرهنگ میزبانی و شهروندی و زیارت، پیشرفت اقتصادی و مشارکت سیاسی، و آسیب‌های اجتماعی.  وی تاکید می‌کند: شرکت‌کنندگان تا پایان آذر امسال فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. محمدیان عنوان می‌کند: امسال محدودیت برای ارسال آثار نداریم، اما باید آثار ارسالی سند انتشار داشته باشند و در حوزه عکس نیز عکس‌های فتوشاپی پذیرفته نخواهند شد.  

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان این‌که آثار ارسالی باید در بازه زمانی ۳۰ آذر ۹۷ تا ۳۰ آذر ۹۸ منتشر شده باشند، بیان می‌کند: در سال جاری مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تمدید نمی‌شود، چراکه اختتامیه این جشنواره پنجم دی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا یک مسئول کشوری برگزار می‌شود. دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر می‌گوید: شرکت‌کنندگان می‌توانند بعد از ارسال آثار از طریق شماره تلفن ۰۹۳۶۱۳۵۰۰۴۰ پیگیر آثار خود باشند، امسال جایزه نفر نخست ۲ میلیون تومان، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم ۷۰۰ هزار تومان است.

کد خبر 450754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha