پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان- خبرنگار: نرخ بیکاری گلستان بر اساس آخرین طرح آمارگیری اشتغال از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ۱۱ درصد اعلام شد؛ عددی که به گفته استاندار گلستان با توجه به ظرفیت‌های موجود، قابل قبول نیست.  

اشتغال

«هادی حق‌شناس» در جلسه کارگروه اشتغال استان با بیان این‌که تعهد تعیین شده اشتغال برای سال ۹۸ که بیش از ۴ ماه آن گذشته ۲۸ هزار و ۵۴۰ شغل است، می‌گوید: تلاش می‌کنیم امسال بیش از ۳۳ هزار شغل در استان ایجاد کنیم. اگرچه ایجاد شغل کار سختی است، اما دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند موانع ایجاد اشتغال را حذف و روند کار را تسریع کنند.


وی با اشاره به نرخ ۱۱ درصدی بیکاری استان در بهار امسال می‌افزاید: گلستان یکی از ۱۰ استان برتر کشور در برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه است به همین دلیل این رتبه اشتغال زیبنده استان نیست. همه دلسوزان استان باید در تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل همکاری داشته باشند. حق‌شناس بیان می‌کند: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اجرای طرح کارورزی بستر مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کرده است. این بهترین فرصت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که در زمینه شغل مورد نظرشان آموزش ببینند و مهارت پیدا کنند. کارفرمایان نیز نیروی انسانی مورد نظر خود را از این طریق جذب کنند. نماینده عالی دولت در گلستان با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به ۸۰ هزار نفر در استان بیکار هستند، می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی باید بستر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم و با جذب منابع ملی طرح‌های بزرگ و ملی را اجرا کنند.

  • جذب ۸۵ درصد اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم بیان می‌کند: سهمیه گلستان از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری ۳۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که تاکنون ۳۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ۴۰۱۴ طرح پرداخت شده است. «سعید مازندرانی» با بیان این‌که ۸۵ درصد اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری استان در سال گذشته جذب شد، می‌گوید: ۲۰ درصد از تسهیلات به شرکت‌های حقوقی و ۸۰ درصد به افراد حقیقی واگذار شده است. سعی شده افرادی که واقعا در روستاها به دنبال اشتغال هستند را در اولویت قرار دهیم. از این میزان تسهیلات سهم بانوان ۲۶ درصد و آقایان ۷۴ درصد بود. از میان ۴۰۱۴ طرح که تسهیلات دریافت کردند هم ۵۳ درصد طرح‌ها ایجادی، ۴۰ درصد توسعه‌ای و ۷ درصد در گردش است. ۵۱ درصد از تسهیلات هم به بخش کشاورزی پرداخت شد.

  • ضرورت تداوم نظارت بر طرح‌ها

دبیر کارگروه اشتغال گلستان با اشاره به ضرورت تداوم نظارت بر طرح‌ها اظهار می‌کند: ۳۰۱۳ طرح مورد بازدید قرار گرفت که ۲۶۳۸ طرح به طور کامل محقق شد و ۳۷۵ طرح نیز دارای انحراف از تحقق تعهدات بود که بیشتر مربوط به بخش دام است. مازندرانی در مورد عملکرد حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر توضیح می‌دهد: تاکنون ۱۳۸ طرح به ارزش ۶۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان با اشتغال ۷۱۶ نفر از محل تسهیلات فراگیر، تسهیلات دریافت کردند. همچنین سال گذشته در طرح کارورزی ۴۱۸ نفر جذب شدند که عملکرد ۱۳۰ درصدی استان در این طرح را نشان می‌دهد. امسال سهمیه ما ۷۹۲ نفر است که تاکنون ۱۱۰ نفر در کارگاه‌های مختلف مشغول فعالیت شده‌اند.

  • سهم گلستان در طرح مهارت‌آموزی

وی در مورد سهم استان در طرح مهارت‌آموزی می‌گوید: سهمیه استان در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، ۱۹۵۱ نفر است و تاکنون ۳۸۱ مهارت‌آموز جذب شده‌اند. پارسال ۱۲۰۷ نفر در طرح مهارت‌آموزی جذب شدند و تعهد استان در این حوزه به طور کامل محقق شد. این مسئول بیان می‌کند: نرخ بیکاری در بهار امسال ۱۱ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۸/ ۳۸ درصد اعلام شده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان نیز ۳ /۱۳ درصد است.

  • اشتغال برای دانش‌آموختگان

با وجود همه این اقدامات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، مشغول به کار شدن جامعه دانش‌آموخته دانشگاهی است که هر سال نیز بر تعداد آنان افزوده می‌شود؛ دغدغه‌ای که دولت تلاش کرد با طرحی به نام کارورزی آن را کنترل کند. طبق اعلام اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان در سال نخست اجرای طرح ۵۴۰ نفر و در سال‌های دوم و سوم اجرا هر سال بیش از ۴ هزار نفر به این طرح جذب شدند.

مازندرانی هدف از اجرای این طرح را جذب و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی از طریق انتقال مهارت و تجربه و همچنین ایجاد انگیزه برای کارآفرینی و کسب و کار عنوان کرد. وی با بیان این‌که در این طرح محدودیت سنی اعمال شده است، اظهار می‌کند: در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب حداکثر تا ۲۶ سال، ۳۰ سال و ۳۳ سال سن برای دانش‌آموختگان در نظر گرفته شده است که سابقه سربازی به حداکثر سن اضافه خواهد شد. این طرح ابتدا به صورت یک دوره آموزشی است و ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد. کارفرمایانی که علاقه‌مند باشند از دانش‌آموختگان استفاده کنند، می‌توانند در سامانه کارورزی گلستان ثبت‌نام کنند.

  • برپایی دوره آموزشی آمادگی شغلی  

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان می‌گوید: سازمان فنی‌وحرفه‌ای یک دوره آموزشی آمادگی شغلی برای کارورزان برپا خواهد کرد و در مدت کارورزی هر ماه به صورت میانگین به این افراد ۱۰۰ ساعت آموزش داده می‌شود. «سعید مازندرانی» می‌افزاید: در این دوره کارورزان مبلغ ۳۱۰ هزار تومان ماهانه از طریق دولت دریافت می‌کنند و کارفرمایان نیز به صورت توافقی می‌توانند مبلغی به عنوان کمک‌هزینه به افراد پرداخت کنند. همچنین در طول این دوره برای کارورزان بیمه مسئولیت مدنی صادر خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: پس از پایان دوره کارورزی، در صورتی که کارفرما و کارورز به توافق برسند و کارورز جذب شود، قراردادی بین طرفین منعقد خواهد شد. در این صورت به مدت ۲ سال کارفرما از پرداخت بیمه فرد معافیت خواهد داشت و بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود.

کد خبر 450739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha