سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نام بمب یاسین نخستین بار در آبان ماه سال ۱۳۹۶ و در حین اجرای هفتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت، مطرح شد که در مرحله نهایی این رزمایش، یاسین از فاصله ۶۰ کیلومتری توسط جنگنده F-۷ نیروی هوایی ارتش به سمت هدف رها شد و پس از طی مسیر پروازی، با موفقیت به هدف خود اصابت کرد.

بمب یاسین

مزیت استفاده از این بمب که در زمره تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، قابلیت اجرای عملیات خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن است. به این معنا که جنگنده خودی بدون آنکه در معرض خطر اصابت توسط سامانه‌های پدافندی برد متوسط دشمن قرار بگیرد، قادر خواهد بود تا هدف خود را منهدم کند.

نحوه عملکرد بمب‌های دورایستا و هدایت شونده مبتنی بر کامپیوتر پروازی است که روی آنها قرار دارد و مختصات نقطه هدف توسط اپراتور روی آن وارد می‌شود. کامپیوتر پروازی بمب با انجام خودکار محاسبات، سرعت و ارتفاع لازم برای رها کردن (Release) بمب از جنگنده را در اختیار خلبان خواهد گذاشت.

سطوح کنترل پروازی تاشو (بال و بالک) که بر روی قسمت فوقانی این بمب نصب شده است، بمب را قادر خواهد ساخت تا به سمت هدف پروازی دقیق داشته باشد و مسیر خود را اصلاح کند.

دیگر ویژگی بارز بمب‌های هدایت شونده، قابلیت عملیاتی آنها در شرایط آب و هوایی مختلف و تمام طول شبانه روز است، چراکه استفاده از بمب های عادی، نیازمند وجود دید برای خلبان است تا بتواند اهداف خود را به دقت بمباران کند، اما بمب‌های مجهز به سیستم هدایت شونده، از آنجایی که اطلاعات هدف از قبل روی آنها بارگذاری شده، نیازی به شرایط مطلوب آب و هوایی و دید(Visibility) نخواهند داشت.

کد خبر 450726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha