همشهری آنلاین: در پی ادامه ناآرامی و گسترش اعتراض‌ها در هنگ کنگ در ماه‌های اخیر، یک مقام ارشد دولت پکن به معترضان این شهر-کشور شدیدا هشدار داد.

پليس هنگ كنگ

به گزارش یورونیوز، یانگ گوانگ سخنگوی وزارت امور هنگ کنگ و ماکائو در دولت چین روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد با اشاره به معترضان هنگ کنگی و با «اندک» شمردن آنها گفت: «آن گروه بسیار کوچک جنایتکار، خشن و بی‌رحم و نیز گروه‌های دیگری که پشت سر آنها سنگر گرفته‌اند باید برایشان روشن شود: کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آتش نابود می‌شوند. آنها در نهایت سزای کار خود را خواهند دید. »

  • قدرت دولت مرکزی چین را دست کم نگیرید

یانگ گوانگ همچنین هشدار داد: «هرگز قاطعیت و قدرت عظیم دولت مرکزی را دست کم نگیرید. »

یانگ گوانگ با اعلام این واکنش شدید از سوی دولت متبوع خود، تصریح کرد که ارتش آزادیبخش خلق از تمام بخش‌های سرزمین چین دفاع خواهد کرد.

آقای گوانگ این سخنان را در حالی بیان کرد که روز گذشته هنگ کنگ بار دیگر صحنه درگیری شدید معترضان با پلیس، تعطیلی شبکه حمل و نقل عمومی شهری و اعتصاب گسترده بود.

آقای یانگ همچنین یادآوری کرد که دولت پکن از کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ در سرکوب معترضان پشتیبانی می‌کند. خانم لم روز دوشنبه معترضان هنگ کنگی را به تلاش برای «براندازی» و «تخریب» متهم کرده بود.

این بیانات تاکنون شدیدترین واکنش دولت مرکزی چین به اعتراض و بحران گسترده‌ای بوده که از دو ماه پیش در هنگ کنگ آغاز شده است. اعتراض در هنگ کنگ ابتدا در مخالفت با قانون استرداد متهمان به چین شکل گرفت و رفته رفته ابعاد گسترده‌تری یافت. همزمان با گسترش اعتراض‌ها، سرکوب راهپیمایان به دست پلیس شدیدتر شد و حتی برخی نیروهای لباس‌شخصی نیز که گفته می‌شود از حمایت پلیس برخوردارند، در حاشیه تجمع‌ها به معترضان حمله کردند.

با آن که قانون استرداد متهمان به دلیل مخالفت گروه‌های ناراضی حذف شده است، اما این گروه‌ها همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند چون بر این باورند که مقام‌های محلی هنگ کنگ در مسیر وابستگی هر چه بیشتر به دولت مرکزی گام برمی‌دارند.

کد خبر 450701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha