شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

شهردار تهران طی 2 روز گذشته میهمان شهری بود که در کنار مشکلات ناشی از نزدیک به 3 دهه جنگ و تحریم، با مشکلات ناشی از ناامنی و ترور هم دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طوری که این مشکلات روی ارائه خدمات شهری هم تاثیر گذاشته است.

با وجود  این، شهرداران تهران و بغداد بی‌توجه به آنچه در حاشیه ناامن سیاست می‌گذرد برای بهبود وضعیت شهری پایتخت عراق تصمیم‌هایی برای همکاری گرفتند.

محمد باقر قالیباف در دیدار با صابر العیساوی شهردار بغداد گفت: شهرداری تهران برای همکاری در زمینه های عمرانی، خدماتی، فرهنگی با شهرداری بغداد آمادگی کامل دارد.

به گزارش سما او در این دیدار که مدیران ارشد شهرداری بغداد هم حضور داشتند، با بیان اینکه مردم و مسئولان ایرانی انگیزه های بسیار زیادی برای همکاری مردم و مسئولان عراقی دارند، اظهار داشت : مهم‌ترین عامل این علاقه، مشترکات دینی، فرهنگی، وجود عتبات عالیات و مردمی بودن دولت عراق است. شهردار تهران افزود : شهرداری تهران آمادگی دارد در زمینه های آموزشی، ایجاد فضای سبز و ارائه خدمات شهری به شهرداری بغداد کمک کند.

قالیباف گفت: در صورت آمادگی شهرداری بغداد تا  2هفته آینده گروهی از شهرداری تهران برای اقدامات عمرانی و خدماتی وارد بغداد خواهند شد.

صابر العیساوی، شهردار بغداد هم در سخنانی با خیر مقدم به هیأت ایرانی گفت : پس از سقوط رژیم صدام و برقراری دولت مردمی، شورای استانی در این کشور تشکیل شد و بر این اساس مقرر شد شهرداری بغداد مناسبات مستحکمی را با شهرداری های کشورهای دیگر برقرار کند. بر این اساس تعاملات خوبی را با شهرداری تهران برقرار کردیم . سفر شهردار تهران به بغداد در پاسخ به سفر من به تهران بود که امیدواریم این روابط روز به روز مستحکم تر شود.

شهردار عراق گفت : با جدیت هر چه تمام تر و با استفاده از نیروهای با تجربه ، کار بازسازی بغداد را آغاز کرده ایم و امیدواریم بتوانیم با طراحی برنامه‌های 5 ساله کوتاه مدت و اجرای آنها در بازسازی این شهر گام‌های رو به جلو برداریم .

العیساوی ادامه داد : در حال حاضر برای احداث بوستان ها و شبکه تولید آب شرب و جاده سازی اقدامات خوبی انجام شده است.

او با بیان اینکه برای طرح های عمرانی و خدماتی در سال جاری 3 میلیارد دلار تامین اعتبار شده است از شرکت‌ها و متخصصان ایرانی دعوت کرد تا در این طرح های بازسازی  مشارکت کنند.

شهردار پایتخت عراق افزود:  در شرایطی کار خدماتی و عمرانی را در سال‌های گذشته انجام داده‌ایم که شهر بغداد با نا‌امنی های بسیاری روبه‌رو بود و شهرداری بغداد تا‌کنون 100 کشته و مجروح در مسیر ارائه خدمات خود به مردم تقدیم کرده است.

تشکیل 4 کار گروه مشترک

در پایان این نشست، 4 کارگروه حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی، خدمات شهری و فرهنگی به پیشنهاد شهردار تهران تشکیل شد.

شهردار تهران هم ابراز امیدواری کرد در این کارگروه ها که به پیشنهاد وی تشکیل شده است کلیات همکاری های دو شهرداری برای بهبود وضعیت بغداد نهایی شود.

وی افزود: هم اکنون این 4 کار گروه در حال بررسی مسائل و مشکلات موجود و راهکارهای برون‌رفت از آنها هستند و امیدواریم  تا قبل از اتمام بازدید رسمی  (امروز) توافقات نهایی حاصل شود.

مشارکت متخصصان ایرانی

جمعه شب نیز ضیافت شامی به افتخار حضور شهردار تهران و هیأت ایرانی از سوی شهردار بغداد در هتل المنصور این شهر برگزار شده بود.

قالیباف در این ضیافت با اشاره به پیشینه وعلقه‌های مشترک دینی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق بر گسترش روابط تهران و بغداد به عنوان دو کلانشهر بزرگ منطقه تاکید کرد.

شهردار بغداد نیز گفت: ما بسیار علاقه‌مند هستیم که شرکت ها و متخصصان ایرانی در مسیر بازسازی عراق مشارکت کنند چرا که هم به توانمندی آنها اعتقاد داریم و هم آنها به لحاظ موقعیت جغرافیایی به ما نزدیک ترند.

العیساوی افزود: در این مسیر شرکت‌ها و متخصصان ایرانی در حوزه بزرگراه سازی و جاده‌های شهری و بین شهری در اولویت قرار دارند و نیز در سال 2008 در شهرداری بغداد اعتبارات مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه‌ها خواهیم داشت.

کد خبر 45064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز