مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

مریم جباری -   اراک- خبرنگار: تالاب میقان از تالاب‌های زیبا و بی‌نظیر کشور که در شهرستان اراک واقع شده هر سال پذیرای پرندگان مهاجر بسیار زیادی است. وجود این پرندگان زیبا و دیدنی به زیبایی‌های این تالاب افزوده و سبب شده گردشگران بسیار زیادی در فصول خاصی از سال از این تالاب دیدن کنند.

گردشگری تالاب میقان اراك رونق می‌گیرد

بی‌شک توسعه گردشگری می‌تواند در حفظ تالاب میقان مهم و مؤثر باشد، البته باید زیرساخت‌های لازم برای گردشگری با توجه به ‌زیست‌بوم این منطقه و با استفاده از ظرفیت جوامع محلی در اطراف این منطقه مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این‌که طرح جامع مدیریت‌ زیست‌بوم تالاب تهیه شده باید بتوان از ظرفیت‌های موجود در تالاب میقان بدون آن‌که به اکوسیستم این منطقه آسیب وارد شود برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

  • توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی 

یکی از فعالان محیط زیست استان مرکزی می‌گوید: توسعه گردشگری در تالاب میقان مبتنی بر ظرفیت‌های اکولوژیک محلی در این منطقه می‌تواند در رونق اقتصادی و همچنین حفظ تالاب نقش مهمی داشته باشد. «سیاوش آقاخانی» بیان می‌کند: در این زمینه باید از ظرفیت جوامع محلی با آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی افراد در مورد توریسم و چگونگی برخورد با گردشگران و ایجاد بازار فروش استفاده کرد.

وی ادامه می‌دهد: طرح مدیریت‌ زیست‌بوم برای این منطقه تهیه شده که گردشگری یکی از برنامه‌های مهم در این طرح است، اما مشاوری که برای این مورد در نظر گرفته شده بدون اطلاعات لازم از این منطقه و ظرفیت‌های آن بحث توسعه گردشگری در تالاب را مطرح کرده است. آقاخانی اظهار می‌کند: مردم این منطقه باید با توجه به امکانات موجود به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه توجه کنند.  

این فعال محیط زیست بیان می‌کند: علاوه بر موارد مذکور با توجه به این‌که در گردشگری باید فرهنگ‌های محلی روی گردشگر تأثیر بگذارد، نه فرهنگ گردشگر روی جوامع محلی در این بخش هم هنوز در کشور ما و به‌ویژه در منطقه تالاب میقان آموزش‌های لازم به جوامع محلی داده نشده است. همچنین زیرساخت‌های حضور گردشگر در تالاب میقان هنوز به درستی شکل نگرفته است. آقاخانی ادامه می‌دهد: در صورت بی‌توجهی به جوامع محلی و استفاده نکردن از ظرفیت این افراد، این نوع گردشگری آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و زیستی را به همراه خواهد داشت. وی می‌افزاید: طرح ارائه شده توسط مشاور، وجود این نوع نگاه است و مشاور بدون اطلاع از ظرفیت‌های این منطقه طرح را ارائه داده که این مسأله نمی‌تواند گردشگری پایدار را به همراه داشته باشد.

آقاخانی اظهار می‌کند: فعالان محیط زیست استان مخالف گردشگری پایدار در این منطقه نیستند، اما در این زمینه باید همه الزامات از جمله استفاده از ظرفیت گردشگری را به عنوان معیشت جایگزین برای جوامع محلی مورد توجه قرار داد. وی بیان کرد: در این بخش یک زون‌بندی مناسب از این‌که گردشگر وارد چه مناطقی شود یا نشود باید مورد توجه قرار گیرد و همه اقدامات با حفظ محیط زیست و داشتن برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی انجام شود.

  • توجه به حساس بودن خاک کویر میقان 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز با توجه به این‌که بحث تالاب در حوزه گردشگری استان بسیار مهم است می‌گوید: توجه به این مسأله که خاک کویر میقان حساس است در زون‌بندی گردشگری در این منطقه بسیار دارای اهمیت است. «عبدالحسین محمدی» بیان می‌کند: گونه‌های گیاهی که در چند سال گذشته در این منطقه کاشته شده، با توجه به این‌که غلظت آب این منطقه بالا رفته، ‌اکنون نمی‌توانند از آب استفاده کنند. بنابراین توجه به حفظ این گونه‌ها در بحث گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: برای بحثگردشگری فقط باید تمرکز روی تالاب میقان گذاشته شود نه اطراف آن، زیرا خاک اطراف تالاب بسیار حساس است و اگر به این مسأله توجه نشود قطعاً در درازمدت آثار منفی بر جای خواهد گذاشت.

  • برنامه جامع برای توسعه گردشگری درتالاب

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این زمینه می‌گوید: با توجه به این‌که تاکنون برای گردشگری در تالاب میقان طرحی وجود نداشته، امسال به دنبال بارش‌های بسیار خوب در این شهرستان و ظرفیتی که در تالاب ایجاد شده، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه تالاب افزایش پیدا کردهاست. «مهدی زندیه وکیلی» بیان می‌کند: برای استفاده از ظرفیت تالاب میقان در حوزه گردشگری باید تعریف و برنامه جامعی در این بخش وجود داشته باشد و هر اقدام گردشگری در این منطقه به گونه‌ای باشد که پیامدها و آثار مخرب در این مسیر به همراه نداشته باشد.

وی با اشاره به این‌که سند بالادستی تالاب میقان مورد تصویب ملی و استانی قرار گرفته است ادامه می‌دهد: در این طرح تکالیف دستگاه‌ها و ذی‌نفعان از جمله محیط زیست، آب منطقه‌ای، جوامع محلی و منابع طبیعی دیده شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی می‌افزاید: تالاب میقان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری استان است که مورد استقبال گردشگران بسیار زیادی قرار گرفته، اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگر در این منطقه ایجاد نشده و به نظر می‌رسد مسائلی در این بخش وجود دارد که بهره‌برداری در این منطقه به درستی انجام نمی‌شود.

زندیه وکیلی اظهار می‌کند: برنامه گردشگری و دستیابی به گردشگری پایدار در تالاب میقان نیاز به یک نقشه راه هدفمند دارد تا این نوع فعالیت منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی با کمترین زیان برای محیط زیست باشد. وی می‌گوید: از مهم‌ترین موضوعات در این بخش می‌توان به تقسیم‌بندی دقیق تالاب به زون گسترده، نیمه متمرکز و متمرکز و تعیین دامنه فعالیت گردشگری در این قسمت‌ها اشاره کرد که باید به عنوان یک اصل مهم و پایه توجه قرار گیرد.  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان می‌کند: مشاور این طرح نیز باید به منظور بهره‌مندی از راه دسترسی به قسمت‌های مختلف تالاب، آب آشامیدنی و استفاده از زیبایی‌های تالاب و پرنده‌نگری مطالعات دقیقی انجام دهد تا توازن زیستی در این منطقه برهم نخورد.

  • گردشگری در تالاب فرصت است، نه تهدید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می‌گوید: گردشگری در هیچ کجای دنیا تهدید نیست، بلکه یک فرصت است و در تالاب میقان هم اگر به صورت کارشناسانه و علمی انجام شود این گونه خواهد بود. «علیرضا ایزدی» بیان می‌کند: طرح ارائه شده مشاور باید توسط این اداره کل دیده شود تا مدیریت جامع در تالاب به درستی انجام شود تا از این ظرفیت ارزشمند در استان بتوانیم انتفاع اقتصادی داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: توجه به گردشگری در رشد و شکوفایی اقتصادی استان در کنار سایر ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی می‌تواند بسیار دارای اهمیت باشد و باید در این بخش نیز برنامه‌ریزی هدفمند و کارشناسانه وجود داشته باشد.

کد خبر 450615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha