همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت کشور در خصوص امکان انجام انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: انتخابات شورایاری‌ها تاییدیه دیگری بود بر اینکه دستگاه‌های الکترونیکی کارآمد هستند

سیدسلمان سامانی

سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص امکان الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و هماهنگی‌های صورت گرفته با نهاد نظارتی شورای نگهبان در این رابطه گفت: تجربه نشان داده که بحث استفاده از فناوری در تمام حوزه‌ها با توجه به ماهیت پویای فناوری یک فرآیند رو به رشد است. یعنی برای مثال اگر به بانک‌ها توجه کنید که تراکنش‌های مالی کلان در آن انجام می‌شود؛ از سالی که عابربانک در کشور شکل گرفت در واقع به نوعی سیستم مکانیزه وارد فضای تراکنش‌های مالی شد و تا امروز هر سال یا هر ماه خدمات جدید و یا فرآیندهای جدیدی وارد این حوزه می‌شود.

وی ادامه داد: ماهیت تکنولوژی به رو به رشد بودن آن است اما ما انتظار نداریم که طی یک دوره یا در یک انتخابات به صورت کامل همه فرآیندهای انتخابات الکترونیکی شود. این مساله  هم مشابه همان سیستم بانکی در کشورما مرحله به مرحله و گام به گام پیش خواهد رفت و ما به آن نقطه خواهیم رسید که مثل همین شرایطی که دیگر کسی کمتر پول نقد همراه خود دارد و همه از کارت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و سیستم الکترونیکی در این فضا جای خود را کاملا باز کرده و اعتمادسازی کرده است ما هم بتوانیم در فضای انتخابات همین‌طور گام به گام موضوع الکترونیکی شدن را نهادینه کرده و پیش ببریم.

وی افزود: سه موضوع در این حوزه باید باهم پیش برود؛ یک بستر حقوقی لازم است که اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شد؛ یک حوزه خود فناوری است که تکنولوژی قابل اعتمادی بوده که بتواند کارآیی و اثربخشی لازم را داشته باشد و موضوع سوم توافق مجری و ناظر است.

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: ما در این سال‌ها سعی کردیم بستر قانونی لازم ایجاد شود و در همین راستا آخرین اصلاحیه‌ای که در ۳/۳/۹۵ در قانون انتخابات انجام شد موضوع استفاده از فناوری‌های نوین را تبدیل به یک تکلیف کرد. همچنین در رابطه با تکنولوژی و اینکه این تکنولوژی ظرفیت و آمادگی لازم را برای برگزاری یک انتخابات در کمال صحت و دقت دارد نیز ما گام به گام پیش رفتیم؛ به این صورت که ما در ابتدا توانستیم ۲۳ مورد از ۲۵ مراحله اجرایی انتخابات را بصورت الکترونیک برگزار کنیم و این اقدام ما را از فضای سنتی و دستی جدا کرد. در واقع می‌توان گفت فقط دو فرآیند اخذ و شمارش رای از تمام ۲۵ فرآیند تاکنون بصورت الکترونیکی انجام نشده است.

وی ادامه داد: البته این ۲۳ فرآیند شاید فرآیندهایی نباشند که مردم در انتخابات مستقیما با آنها درگیرند و بسیاری از مردم از اهمیت آنها بی‌اطلاع باشند ولی در عمل اینها مهم است. ما در انتخابات‌هایی که در دولت تدبیر و امید برگزار شد به این سمت رفتیم که این فرآیندهای انتهایی نیز بصورت الکترونیک برگزار شود. یک مساله مهم برای ما احراز هویت رای‌دهندگان بود و این مساله در انتخابات قبل و در تمامی ۶۰ هزار شعبه ما بطور کامل توسط دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر کشور صورت گرفت. این موضوع خیلی کمک می کند به اینکه اساسا خیلی از تخلفاتی که در قانون از آنها نام برده شده مثل رای دادن تکراری، رای دادن با شناسنامه متوفی و رای دادن با شناسنامه جعلی اینها اساساً ناممکن شود.

انتخابات شورایاری‌ها تاییدیه دیگری بود بر اینکه دستگاه‌های الکترونیکی کارآمد هستند

وی افزود: در خصوص موضوع اخذ و شمارش رای هم در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر ما توانستیم در ۱۳۹ شهر انتخابات را بصورت تمام الکترونیک برگزار کنیم که ۲۰ درصد از آرای کل کشور بود و با تایید صحت آن یک گام به سمت جلو برداشته شد. بعد از آن انتخابات نیز تعدادی از اصناف مثل سازمان نظام مهندسی از وزارت کشور درخواست کردند که دستگاه‌های اخذ رای الکترونیکی را در اختیار آنها قرار دهیم و ما هم استقبال کردیم و انتخابات آنها هم با صحت و سلامت کامل انجام شد.

سامانی گفت: تجربه بعدی ما نیز موضوع انتخابات شورایاری‌ها بود که با درخواست شهرداری تهران و موافقت وزیر کشور انتخابات با دستگاه‌هایی که وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آماده کرد، اجرایی شد. البته علاوه بر دستگاه‌ها تیم فنی وزارت کشور نیز نظارت بر حوزه فنی کار را به عهده گرفتند و انتخابات شورایاری‌ها هم با کمال صحت و دقت برگزار شد و این هم تاییدیه دیگری بود بر اینکه این دستگاه‌ها کارآمد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر امکانات سخت‌افزاری و فنی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخاباتی در حجم انتخابات مجلس شورای اسلامی مهیا است، گفت: در قانون هم اشاره شده که در حدود اعتبارات مصوب و با توافق شورای نگهبان این مساله باید محقق شود. قطعا شرایط اقتصادی دولت هم این طور نیست که ما الان بتوانیم ادعا کنیم که هیچ مشکل مالی در این حوزه نداریم. نگاهمان این است که می‌توانیم به حد متعادلی از کار دست پیدا کرده و با کسب نظر شورای نگهبان در این دوره کار را به پیش ببریم.

کد خبر 450581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha