دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

پوپک قاسمی-‌ اردبیل – خبرنگار: اردبیل به دلیل شرایط خاص آب و هوایی که دارد از فصل کاری نسبتا کوتاهی برخوردار است، به همین دلیل، جبران تعلل در اجرای پروژه‌های عمرانی سخت و در واقع غیرممکن است.

تکمیل فاز دوم پل قدس تا سال آینده

پروژه پل روگذر قدس از پروژه‌های عظیم استان است که شهروندان اردبیل چشم انتظار تکمیل هرچه سریع‌تر و بهره‌برداری از این طرح عمرانی هستند. ساخت این پل که سال‌ها درگیر بایدها و نبایدهای احداث شده بود، سال ۹۵ کلید خورد و اکنون در فاز دوم در حال پیشرفت است. هرچند اجرای این پروژه با توجه به مشکلات مالی و شرایط اقتصادی به وجود آمده متوقف نبوده و پیش می‌رود، اما به دلیل ترافیک به وجود آمده در محل احداث این پل شهروندان انتظار تعجیل در احداث آن را دارند.

  • ترافیک به دلیل تأخیر در اجرای پروژه 

«مهدی عزتی» یکی از تاکسیرانان اردبیلی عنوان می‌کند: مسیر چهارراه حافظ تا میدان قدس و تقاطع شریعتی به طرف میدان ارتش متأثر از احداث این پروژه و درگیر ترافیک سنگین است. این ترافیک باعث می‌شود شهروندان برای احداث این پل لحظه‌شماری کنند. این در حالی است که در مورد احداث پل داروپخش که اخیرا افتتاح شد این مشکل وجود نداشت و تأخیر در بهره‌برداری از این پل که چند سال به طول انجامید چندان به چشم شهروندان نیامد و باعث نارضایتی‌ها نشد.

  • حمایت شورا از تسریع اجرای پروژه

رئیس شورای شهر اردبیل درباره اجرای این طرح عمرانی در مرکز استان می‌گوید: بهبود وضعیت ترافیک در اولویت کاری شورا قرار دارد و طرح‌هایی از جمله پل قدس، داروپخش و توسعه مسیرهای پیاده‌محور در برنامه‌های شورای شهر اردبیل با هدف کاهش ترافیک قرار داشته و دارد. با بهره‌برداری از پل داروپخش بخشی از ترافیک مربوط به منطقه رفع شد و امیدواریم با پیشرفت مطلوب پل قدس این پروژه نیز هرچه سریع‌تر گره ترافیکی ایستگاه سرعین و میدان قدس را رفع کند.

«علیرضا پوستی» تأکید می‌کند: اجرا و بهره‌برداری از پل قدس که به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمران شهری تاریخ شهرداری اردبیل شناخته می‌شود، از جمله مطالبات مهم مردم اردبیل است و به موجب همین اهمیت و با توجه به قرار گرفتن این پروژه در طرح جامع ترافیکی شهر اردبیل، شورای شهر نیز خود را ملزم به حمایت همه جانبه از پروژه مهم پل قدس می‌داند. او تأکید می‌کند: شورای شهر اردبیل علاوه بر پشتیبانی‌های برنامه‌ای و مدیریتی از تداوم عملیات اجرایی پل قدس، با تدوین و ارائه راهکارها و مکانیزم‌های لازم تلاش خواهد کرد تا پروژه مذکور در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

  • پل قدس؛ نماد معماری اردبیل

با این حال، شهردار اردبیل اجرای پروژه پل قدس را تنها با هدف حل معضل ترافیک نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: پل قدس به عنوان شاهکار معماری، به یکی از نمادهای شهر اردبیل و استان تبدیل می‌شود و به همین دلیل اجرای این پروژه هم از نظر ترافیکی و هم اجتماعی برای اردبیل حائز اهمیت است. «حمید لطف‌اللهیان» تداوم فعالیت عمرانی در پل قدس با وجود شرایط اقتصادی موجود را دلگرم‌کننده عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به تغییر قیمت مصالح مورد نیاز و شرایط اقتصادی این پروژه به هیچ عنوان متوقف نبوده و همه اهتمام و تلاش عوامل فنی و اجرایی بر این است تا عرشه اصلی این پل پیشرفت کند و امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل سال ۹۹ فاز دوم نیز به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید می‌کند: با آغاز عملیات اجرایی این پروژه در ابتدای سال ۹۵، قول داده بودیم ظرف مدت یک سال فاز یک پروژه تقدیم شهروندان شود. با وجود تعطیلی ناخواسته پروژه در فصل کاری فاز اول سر موعد به بهره‌برداری رسید و اهتمام شهرداری بر آن است تا فاز دوم نیز هرچه سریع‌تر تکمیل و در اختیار شهروندان اردبیل قرار بگیرد.

  • تداوم عملیات با وجود مشکلات اقتصادی

معاون فنی و عمرانی شهرداری اردبیل هم با بیان این‌که پل قدس بزرگ‌ترین پروژه عمرانی اردبیل است که در واقع از ۵ پل تشکیل شده است می‌گوید: کل عرشه این پل‌ها بالغ بر ۳۲ هزار متر مربع است و ۲۱ حرکت ترافیکی در تقاطع‌های این پروژه وجود دارد. «رجب شمس» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: همه سعی ما بر این بود که این پروژه چندوجهی درست فازبندی شود و درست جلو برود و البته تاکنون در مسیر دقیق و درست خود حرکت کرده است.

این مسئول با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال فاز دوم این پروژه به بهره‌برداری برسد می‌افزاید: شهرداری اردبیل توان کار شبانه‌روزی در این پروژه را دارد، اما به دلیل کمبود اعتبارات پیمانکاران تنها در یک شیفت روزانه در کارگاه‌های پل قدس فعال هستند. برای رساندن پروژه به ایده‌آل‌های ساخت، ضروری است تا با تأمین اعتبار مناسب کار شبانه‌روزی را در این پل شاهد باشیم. وی تأکید می‌کند: با وجود محدودیت‌های مالی که شهرداری اردبیل در یک سال گذشته با آن روبه‌رو بوده است، کار در پروژه پل قدس حتی در فصل سرما و زمستان گذشته نیز متوقف نشده است.

  • لزوم رعایت استاندارد در ساخت پل قدس

مدیر ‌کل دفتر فنی استانداری اردبیل هم بر ضرورت احداث این پل با رعایت همه استانداردها تأکید می‌کند و می‌گوید: پل قدس در مرحله اجرا به‌ویژه بتن‌ریزی نباید دچار ایراد و اشکال فنی شود، چراکه مردم انتظار احداث یک پروژه باکیفیت را در شهر اردبیل دارند. «موسی کنعانپور» بیان می‌کند: معتقدم پل قدس یک پروژه زیربنایی و اساسی است که ضرورت دارد در احداث پایه‌ها و بتن‌ریزی آن نظر دقیق کارشناسان آزمایشگاه مکانیک خاک مورد توجه قرار گیرد تا مبادا در این زمینه بعد از اجرای پروژه مشکلات و نگرانی‌هایی به وجود آید. کنعانپور تأکید می‌کند: البته شهرداری در اجرای پل‌ها در گذشته نیز با برخی ایرادات و اشکالات روبه‌رو بوده، اما در یک جلسه کارشناسی انتظار می‌رود دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان نظارتی در حوزه احداث پل قدس و ارتقای کیفیت آن مورد توجه قرار گیرد تا برخی از نارسایی‌ها و مشکلات رفع شود.

  • ضرورت احداث پل قدس

ایستگاه سرعین و میدان قدس از مناطق پرترافیک شهر اردبیل هستند که بعد از سال‌ها مطالعه و بررسی و اما و اگرها احداث پل غیرهمسطح قدس در این نقطه شهر به تصویب رسید. مشکل تقاطع غیرهمسطح قدس به دلیل واقع شدن در منطقه گردشگری پارک معلم و مجموعه‌ای از معابر شریانی که به دلیل عرض کم خیابان‌ها از حداقل استانداردهای ترافیکی نیز برخوردار نیستند، از سال ۸۶ تاکنون به یکی از دغدغه‌های ترافیکی شهر اردبیل تبدیل و بالاخره در نیمه دوم سال ۹۴ با تأمین منابع مالی به مورد اجرا گذاشته شد.

این پروژه در یکی از پرترددترین مناطق شهر اردبیل روی خیابان‌های شهدا، تقاطع امام خمینی(ره) ، شهید یسری(والی)، خیابان معلم و خیابان شهید مطهری گسترده شده و در سطحی معادل ۷۱ هزار و ۷۱۰ متر مربع اجرا می‌شود. اجرای این پروژه بعد از کلنگ‌زنی در سال ۹۴ بنا به دلایلی در چند مرحله دچار توقف شد، اما با شروع دوباره از سال ۹۵ تاکنون در حال اجراست.

کد خبر 450475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha