مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: بیکاری به دلیل نداشتن مهارت یکی از معضلات حوزه اشتغال در ایلام است.

مهارت

در واقع تسهیلات و طرح‌های مختلفی برای رونق اشتغال در این استان در نظر گرفته می‌شود که بخش مهمی از آن به دلیل مهارت نداشتن افراد به بیراهه می‌رود. یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ایلام برای توسعه و اشتغال، توسعه مهارت‌آموزی در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای برای جوانان جویای شغل است. آمارها می‌گویند فارغ‌التحصیلان آموزش عالی با مدارج بالا، به دلیل نداشتن مهارت، نتوانسته‌اند در طرح‌های اشتغالزایی موفق عمل کنند.

  • توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای 

یکی از کارشناسان اقتصادی ایلام در گفت‌وگو همشهری بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین نیازهای اشتغال استان ایلام توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. مهارت‌آموزی در زمینه کسب و کارهای مختلف می‌تواند تاثیر مهمی در اشتغال جوانان و توسعه استان داشته باشد. «حامد فرجی» می‌افزاید: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید جدی گرفته و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی می‌گوید: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند باعث اشتغال پایدار جوانان شود. برای ترویج این آموزش‌ها اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی و مطبوعات کمک موثری خواهد کرد. باید برای مهارت‌آموزی، با برنامه‌ریزی نهادهای متولی، در استان فرهنگ‌سازی شود. فرجی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات عمده استان، نبود آموزش صحیح در حوزه اشتغال است. برای حل آن باید ابتدا استعدادیابی انجام شود تا افراد در رشته و حرفه‌ای که علاقه و استعداد دارند، به کار مشغول شوند. وی می‌گوید: در حال حاضر در ایلام تکنسین در رشته‌های مختلف فنی بسیار کم اما افراد با مدارک تحصیلی دانشگاهی که مهارتی ندارند، زیاد است.

  • تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزا 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ایلام درباره آمادگی این مرکز برای مهارت‌آموزی به افراد جویای شغل اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز فنی و حرفه‌ای استان به افرادی که می‌خواهند مهارت شغلی مناسبی برای ایجاد یک شغل پایدار بیاموزند، آموزش خواهد داد. «احسان جمشیدزاده» ادامه می‌دهد: افرادی که مهارت و آموزش‌های لازم را درباره شغل مورد نظر خود را فرامی‌گیرند، نسبت به افرادی که بدون مهارت اقدام به راهاندازی کسب و کار می‌کنند، از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شوند.

  • اشتغال در شرکت‌های نفت و گاز

این مسئول با اشاره به اجرای طرح‌های بزرگ نفت و گاز در استان ایلام اظهار می‌کند: با پیگیری مسئولان استان، دپارتمان تخصصی نفت و گاز در استان راه‌اندازی شده و اولین قرارداد آموزشی این دپارتمان به امضا رسیده است. جمشیدزاده می‌گوید: این قرارداد با هدف مهارت‌آموزی به جوانانی است که به کار در طرح‌های نفت و گاز شهرستان دهلران علاقه دارند. به گفته وی، از شهریور سال جاری، ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار بومی در دهلران در ۸ حرفه آموزشی در حوزه جوشکاری تخصصی، برق صنعتی و صنعت ساختمان آموزش‌های لازم را در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان فراخواهند گرفت.

  • بهبود وضعیت کسب و کار 

جمشیدزاده می‌گوید: برای بهبود وضعیت کسب و کار باید نگرش جوانان استان تغییر کند. ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی می‌تواند بخشی از فرهنگ اشتباه پشتِ میزنشینی را در استان بهبود ببخشد. وی می‌افزاید: ۷۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان بر اساس نیاز بازار کار پیش‌بینی شده و ۳۰ درصد دیگر هم بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام با اشاره به اینکه در استان ایلام باید به سمت آموزش‌های منجر به ایجاد اشتغال حرکت کنیم، بیان می‌کند: مهارت‌آموزی برای پیشگیری از بیکاری در استان است. وی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از کارهای پراکنده در این حوزه و اثربخشی بیشتر آموزش‌های مهارتی در زندگی مردم، شورای مهارت در استان تشکیل می‌شود.

  • فعالیت ۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام می‌گوید: ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴ مرکز در شهر ایلام مسئولیت آموزش بانوان و آقایان را بر عهده دارند. وی اظهار می‌کند: ۱۰۷ کارگاه ثابت و حدود ۳۰ کارگاه سیار در استان در حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ خدمات مهارت‌آموزی را ارائه می‌دهند.

جمشیدزاده می‌افزاید: در سال جاری بیش از ۷۲۳ هزار نفر - ساعت آموزش در استان ارائه شده است. ۹۰۰ هزار ساعت آموزش برای امسال در استان تعهد آموزش داریم. این مسئول می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار نفر در ۲۲۵ حرفه آموزش دیده‌اند یا در حال آموزش هستند که به طور میانگین ۶۰ درصد این حرفه‌آموزان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: با توجه به محرومیت ایلام در بخش‌های مختلف اقتصادی و عدم اجرای طرح‌های بزرگ در این استان، قطعا راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک برای ایجاد اشتغال در آن نیازمند کسب مهارت است.

کد خبر 450436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha