دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان-خبرنگار: در حالی که از پایتخت خبر کاهش اجاره‌بها به گوش می‌رسد، اما به نظر می‌رسد گلستان در این زمینه شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. مشاوران املاک در شهرهای دیگر به‌ویژه گرگان از افزایش اجاره‌بها در آستانه شروع سال تحصیلی جدید می‌گویند.  

مستأجران گلستانی

عده‌ای از آنان معتقدند؛ این افزایش موقتی ایجاد شده و تنها دلیل آن، ورود دانشجویانی است که به دلیل نبود خوابگاه ناچار به اجاره خانه هستند.

  • فقط دریافت اجاره

«کاظم ابراهیمی» یکی از مشاوران املاک در شهر گرگان می‌گوید: در گذشته بسیاری از مردم تمایل نداشتند که خانه خود را به دانشجو اجاره بدهند. اگر هم به این کار تمایل داشتند فقط خانه را به یک یا ۲ نفر دانشجوی دختر می‌دادند، اما امروز شرایط تغییر کرده است. وی ادامه می‌دهد: دلیل این تغییر، تمایل به دریافت اجاره به جای رهن است. امروز مالکان فکر می‌کنند با سپردن خانه به تعداد بیشتری دانشجو مثلا ۴ تا ۶ نفر می‌توانند اجاره بیشتری دریافت کنند بنابراین مبلغی تعیین می‌کنند که سرپرست یک خانواده هم از عهده تامین آن بر نمی‌آید.

این مشاور املاک بیان این‌که قیمت خانه‌ها در برخی مناطق رشد بیش از ۵۰ درصدی داشته است، توضیح می‌دهد: یک آپارتمان ۷۰ متری در بلوار صیاد که در گذشته مسیر دسترسی بسیار سختی داشت و امروز هم دسترسی خوبی به مراکزی مانند بازار، درمانگاه و غیره ندارد، ۷۰ میلیون تومان رهن و ۲ میلیون تومان اجاره داده می‌شود. یکی دیگر از مشاوران املاک در کردکوی هم می‌گوید: وجود دانشگاه‌های آزاد و موسسه‌های غیر انتفاعی در همه شهرها موجب شده تا هر ساله دانشجویان در قیمت‌های رهن و اجاره تاثیرگذار باشند. «محمد غلامی» بیان می‌کند: یک آپارتمان ۹۰ متری در کردکوی حتی در مرکز این شهر با قیمت ۳۰ میلیون تومان رهن و حدود ۲ میلیون تومان اجاره کم‌سابقه است، اما در ماه گذشته شاهد چنین قیمت‌گذاری‌هایی بودیم.

  • وضعیت مسکن در شهرستان‌های دیگر 

مشاوران املاک در سایر شهرهای گلستان از جمله گنبد کاووس و علی‌آباد کتول هم گفته‌های همکارانشان را تایید می‌کنند. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک گلستان این افزایش قیمت بسیاری از شهرنشینان را به روستاها کشانده است. «رضا گرجی» می‌گوید: متاسفانه قیمت‌گذاری خانه توسط مالکان انجام می‌شود. در گذشته فرد با مراجعه به مشاور املاک مشخصات خانه خود را ثبت می‌کرد و براساس دیدگاه کارشناسی و تجربی مشاور املاک قیمت‌گذاری می‌شد، اما امروز صاحبخانه‌ها قیمت خانه‌ را تعیین می‌کنند.

وی با بیان این‌که امروز دفاتر مشاوران املاک فقط به جایی برای ثبت رسمی قرارداد تبدیل شده‌اند، ادامه می‌دهد: ممکن است گروهی از مشاوران املاک هم باشند که به دلیل حق کمیسیون دریافتی، از قیمت‌های بالا استقبال کنند اما این موضوع عمومیت ندارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک گلستان می‌گوید: از آنجا که مبلغ تعیین شده برای رهن و اجاره زیر نظر دولت نیست، شاهد چنین اوضاع آشفته‌ای هستیم. تدوین آیین‌نامه‌ای که مثلا یک صنف بر اساس موقعیت شهری و جغرافیا، قیمت‌ها را تعیین کند می‌تواند در کنترل قیمت مسکن موثر باشد. روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گلستان نیز در پاسخ به همشهری اعلام کرد که نظارت بر قیمت‌های رهن و اجاره به عهده دولت نیست و دولت فقط درباره وام‌های مسکن و مانند آن براساس قیمت تمام‌شده حقیقی، تصمیم‌گیری می‌کند.

  • نگرانی مستاجران گلستانی  

در حال حاضر مستاجران گلستانی یا باید برای نقل مکان در انتظار پایین آمدن احتمالی قیمت‌ها باشند یا با قیمت‌های سرسام‌آور، دست و پنجه نرم کنند. در گزارش قبلی همشهری از بازار مسکن استان، در خرداد سال جاری همزمان با شروع ثبت‌نام مدارس، بسیاری از خانواده‌ها دغدغه نقل مکان به محله‌های برخوردارتر به دلیل امکان استفاده فرزندانشان از مدارس و امکانات آموزشی بهتر را داشتند.

کد خبر 450416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha