مریم قاسمی- خبرنگار:پس از به راه انداختن چالش «معرفی صاحبخانه خوب» که البته تأثیر بسیار خوبی در محله‌ها به جا گذاشت، این کار باعث شد تا قیمت اجاره‌بها در بسیاری از محله‌ها شکسته شود.

املاک رایگان

ما هم بیکار ننشستیم و در محله‌ها به غیر از پیدا کردن صاحبخانه‌های منصف، مشاوران املاک با اخلاق و مردمداری را هم پیدا کردیم که هوای مستأجرها را دارند. «حسن حیدری» یکی از این افراد است که در خیابان شهیدساسان پژاند برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها و خانواده‌های کم‌درآمد نذر کرده برای ارائه مشاوره و تنظیم قرار داد (اجاره‌نامه) از مستأجرها پولی نگیرد تا بلکه از این طریق کمکی به کاهش هزینه زندگی‌شان کند. او تأکید می‌کند به خاطر این کار ضرر و زیانی ندیده و البته آثار و برکاتش در زندگی و کسب و کارش نمایان شده است.

بدون‌ تردید از زمانی که بازار مسکن به‌ویژه اجاره‌بها به آشفتگی و تلاطم افتاد، نگرانی و دلواپسی مستأجرها برای پیدا کردن سرپناه و خانه مناسب بیشتر شد چون از یک سو اجاره خانه‌ها سیر صعودی پیدا کرد و به تبع همین افزایش‌ها هزینه‌های جاری نقل و انتقال خانه مثل پرداخت کمیسیون وتنظیم اجاره‌نامه نیز بالا رفت. در چنین شرایطی فعالیت خیرخواهانه و خودجوش «مردم برای مردم» در هر موقعیت و جایگاه اجتماعی مثل موجر، مستأجر، بنگاه‌دار و... می‌تواند این بازار را به آرامش و ثبات برساند.

  • خوبی و بدی به خودمان برمی‌گردد
    کنار دفتر کار «حسن حیدری» بنری نصب شده که روی آن نوشته شده است: «به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و تورم بیش از حد و برای ابراز همدردی، تمدید قرارداد اجاره مسکونی در این محل رایگان می‌باشد.» این نوشته ساده و صمیمی نظر هر رهگذری را جلب می‌کند. در واقع کار خوب مکان و زمان نمی‌شناسد و هرکسی می‌تواند در این زمینه قدم بردارد. حیدری درباره این کارش می‌گوید: «وظیفه هرکدام از ما در هر کسب و کار و شغلی در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و درآمدی مردم است. وقتی در این وضعیت دشوار هوای یکدیگر را داشته باشیم سود و منفعت آن به همه می‌رسد. فراموش نکنیم که خوبی و بدی اعمال و رفتارمان به خود ما برمی‌گردد. اگر امروز من با این کار کوچکم به اهل محل خدمت می‌کنم، مطمئنم در آینده فرد دیگری به من یا فرزندانم کمک می‌کند. البته این را هم باید بگویم که من فقط واسطه کار خیر هستم. کار اصلی را صاحبخانه‌های منصف انجام می‌دهند و اجاره کمی از مستأجرها می‌گیرند.»
  • انصاف بیش از هر چیزی می‌ارزد
    «شرایط اقتصادی به کار همه تأثیر گذاشته است و حتی بنگاه‌داران نیز امسال با کاهش درآمد مواجه شده‌اند، اما این موضوع نباید بهانه‌ای شود تا حق و انصاف را زیر پا بگذاریم و برای کسب درآمد بیشتر به بقیه فشار بیاوریم.» حیدری کاسب باسابقه شهرک ولی‌عصر(عج) با بیان این مطلب می‌گوید: «متأسفانه در آشفتگی بازار مسکن، برخی‌ها به دنبال سود بیشتر هستند. مثلاً موجرهایی که کرایه خانه را بیش از اندازه بالا می‌برند و عقیده دارند که حق با آنهاست چون همه چیز گران شده است، نباید فراموش کرد که تورم و بالارفتن قیمت‌ها حدی دارد و زمانی که از عرف خارج شود، عین بی‌انصافی است. برای همین از تنظیم قرارداد خانه‌هایی که اجاره‌ غیرمتعارف دارند، خودداری می‌کنیم و از صاحبخانه‌ها می‌خواهیم که در تعیین اجاره تجدیدنظر کنند، وگرنه با آنها همکاری نمی‌کنیم. این نکته را هم یادآوری ‌کنم که صاحبخانه خوب و باانصاف در محله‌ها کم نیستند. در شهرک ولی‌عصر(عج) صاحبخانه‌های نمونه زیادی می‌شناسم که امسال حتی یک ریال به اجاره خانه خود اضافه نکرده‌اند. با اینکه بسیاری از آنها پیر و بازنشسته هستند و تنها منبع درآمد آنها همین اجاره‌هاست، اما حاضر نشده‌اند با افزایش اجاره‌ها، مستأجرهایشان به مشکل بربخورند.»
  • وقتی دعای خیر بدرقه راه می‌شود
    همین که مشغول صحبت با حیدری هستیم، مرد میانسالی وارد مغازه می‌شود. او دنبال واحد اجاره‌ای مناسب و ارزان‌قیمت است. حیدری اطلاعات چند واحد اجاره‌ای را در اختیارش می‌گذارد. در این فاصله که مرد میانسال مشغول بررسی اطلاعات و اجاره‌بهای خانه‌هاست، از او سؤال می‌کنیم که چرا به اینجا آمده است. او لبخندی می‌زند و می‌گوید: «شنیده بودم که اینجا کمیسیون اجاره خانه نمی‌گیرند. در کنار اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان حق‌العمل‌کاری نمی‌دهم، مطمئنم خانه‌ای با اجاره کم پیدا خواهم کرد چون چنین مشاورانی اجازه نمی‌دهند که موجرها، خانه‌های خود را با اجاره‌بهای زیاد به مستأجرها بدهند.»
    شهروند دیگری جلو مغازه ایستاده و محو نوشته روی بنر می‌شود. نظرش را در این زمینه می‌پرسیم. مرد جوان سر صحبت را این‌گونه باز می‌کند: «با اینکه چند هفته به مراسم ازدواجم باقی مانده، اما هنوز خانه اجاره‌ای مناسب پیدا نکرده‌ام. امسال اجاره خانه‌ها خیلی زیاد شده و با پس‌انداز و وامی که گرفته‌ام، فکر نمی‌کنم خانه مناسبی پیدا کنم.» حیدری که شنونده صحبت اوست، خانه‌ای را به او معرفی می‌کند و می‌گوید: «صاحب این آپارتمان منصف است و به من سفارش کرده که خانه‌اش را با قیمت توافقی در اختیار زوج جوانی قرار دهم. شما هم نگران کم و کسری پولتان نباشید و امیدوارم خانه‌اش را بپسندید و در آن ساکن شوید.» مرد جوان که انگار بال درآورده، می‌گوید: «خدا خیرش دهد. فکر نمی‌کردم چنین آدم‌هایی وجود داشته باشند.» حیدری عقیده دارد که دعای خیر مردم باارزش‌ترین مزد و پاداشی است که هرکسی می‌تواند دریافت کند.
  • مستأجرها و موجرها به گوش باشند
    اگر مستأجر هستید و می‌خواهید قرارداد اجاره‌نامه را دوباره در همان محل تمدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای این کار به دفتر حیدری در خیابان شهید ساسان پژاند، داخل کوچه شهید معصومی بروید. اینجا بابت تمدید قرارداد اجاره، پولی از شما گرفته نمی‌شود.
  • رضایت خدا از همه چیز مهم‌تر است
    «اکبر جعفری» ۵۰ ساله یکی از صاحبخانه‌های بامعرفت جنوب شهر است که او را شهروندان و کاسبان شهرک ولی‌عصر(عج) به ما معرفی می‌کنند و عقیده دارند امثال او برکت و نعمت محله‌اند و هرچه تعداد این آدم‌ها بیشتر شود، حس مهربانی و محبت در شهر و محله‌ها پر رنگ‌تر می‌شود. این‌طور که ساکنان محله به زبان می‌آورند حاج اکبر با اخلاق و مردمدار است و در طی این سال‌ها هیچ مستأجری بابت میزان اجاره‌ای که او از آنها گرفته گلایه نداشته‌اند. جعفری سال‌هاست که خانه‌اش را اجاره می‌دهد و تجربه زیادی در این زمینه دارد. او می‌گوید: «در شرایط کنونی که درآمد خانواده‌ها با هزینه‌های روزمره زندگی تناسبی ندارد، باید حواسمان به آدم‌های دور و برمان باشد. در موضوع مالک و مستأجری هم همین است. به نظر من مستأجرها مثل خانواده خودمان هستند.»

او اضافه می‌کند: «باید طوری رفتار کنیم که مستأجرها با رضایت قلبی کرایه‌شان را پرداخت کنند. این‌طور که باشد خدا از ما راضی و برکت پولمان بیشتر می‌شود.» جعفری از خاطرات دوران گذشته حرف می‌زند و می‌گوید: «یادم می‌آید وقتی نوجوان بودم، در طبقه اول خانه پدری‌ام مستأجرهایی داشتیم که رابطه خیلی نزدیک و صمیمی با ما داشتند و حتی سفره‌خانه‌مان یکی بود. پدرم خیلی با آنها راه می‌آمد و گاهی وقت‌ها که می‌دید به دلایل مختلف خرج خانه‌شان زیاد شده، به آنها مهلت می‌داد و چند ماه دیرتر اجاره می‌گرفت. هر وقت هم که مستأجرها جای دیگری می‌رفتند، باز به خانه‌مان سر می‌زدند و احوالپرسی می‌کردند و این ارتباط هنوز هم ادامه دارد.»

کد خبر 450350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha