یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شامگاه گذشته برج میلاد تهران از ارکستر فیلارمونیک خود که با حمایت مستقیم شهردار تهران از چندی قبل اعلام موجودیت کرده بود، رونمایی کرد.

رونمایی از ارکستر فیلهارمونیک برج میلاد

ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تهران که در ابتدا با نام ارکستر فیلارمونیک شهر تهران موجودیت خود را با تبلیغات گسترده ای اعلام کرده بود، شامگاه گذشته با مدیریت هنری و رهبری آرش برادران امینی و همراهی لوریس چکناواریان بعنوان رهبر میهمان ( در اجرای دو قطعه آرارات و نغمه‌های عاشقانه) در برج میلاد تهران به روی صحنه رفت و اولین کنسرت رسمی خود را اجرا کرد.

در این کنسرت فواد حجازی نوازنده نام آشنای ساکسفون و از آهنگسازان تاثیرگذار در جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب نیز به همراه آنسامبل پاپ خود و بعد از سالها دوری از صحنه در کنار ارکستر فیلهارمونیک برج میلاد قطعاتی را با همراهی این ارکستر اجرا کرد.

بازگشت دوباره برای دو هنرمند

آرش امینی که از نوازندگان با سابقه ارکسترسمفونیک تهران بود و آخرین حضور وی در عرصه موسیقی به رهبری ارکستر سمفونیک عراق در جشنواره سی ام موسیقی فجر بازمی‌گردد، پس از سالها دوری از صحنه این بار با عنوان مدیر هنری و رهبر دایم ارکستر فیلارمونیک برج میلاد به روی صحنه آمد. او پیش از این سال ها مدیرکل امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی در زمان مدیریت حجت الله ایوبی بود.

فواد حجازی هم که پیش از این سرپرست گروه موسیقی کوچ به خوانندگی علیرضا عصار بود و در سالهای آغازین جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب با هنرمندانی نظیر محمد اصفهانی و علیرضا عصار و بسیاری دیگر از خوانندگان آن زمان همکاری داشته پس از سالها سکوت در شب رونمایی از ارکستر فیلارمونیک برج میلاد به روی صحنه آمد و قطعاتی از ساخته های خود را با همراهی ارکستر فیلارمونیک برج میلاد و آنسامبل پاپ خود اجرا کرد.  این در حالیست که هنوز بدرستی مشخص نیست حضور او در این ارکستر بعنوان نوازنده میهمان بوده یا قرار است بصورت دایم با این ارکستر همکاری داشته باشد.

رپرتواری از همه برای همه

ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در کنسرت  افتتاحیه خود رپرتواری متشکل از آثار آهنگسازان صاحب نام ایرانی و بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را اجرا کرد. گویا این ارکستر از همین آغاز کار قصد دارد تا صاحبان سلایق مختلف موسیقی را با خود همراه کند.

در رپرتوار کنسرت دیشب این ارکستر آثاری نظیر «سوییت آرارات» اثر لوریس چکناواریان، «اورتور آرایشگر شهر سویل» اثر جواکینو روسینی آهنگساز ایتالیایی قرن هجدهم میلادی، «سوییت شرقی» اثر محمد سریر، «هفده سالگی»، «یلدا» و «همه چیز از خودم» از ساخته های فواد حجازی، نموومان سمفونیک چهارگاه» اثر علی بکان، «بیژن و منیژه» اثر زنده یاد حسین دهلوی، موسیقی تیتراژ سریال سربداران اثر فرهاد فخرالدینی، «رقص های مجار» شماره یک اثر یوهانس برامس آهنگساز رمانتیک آلمانی در قرن هجدهم، «فوگ در ر مینور» اثر یوهان سباستیان باخ موسیقیدان پرآوازه سبک باروک آلمانی در قرن هفدهم و قطعات عاشقانه اجرا شد.

انتظاراتی که بی دلیل بالارفت

اکثر نوازندگان ارکستر فیلارمونیک برج میلاد را نوازندگانی سطح بالا با سابقه عضویت در ارکسترهایی نظیر ارکستر سمفونیک تهران تشکیل می دانند. نوازندگانی که باید از آنها با عنوان شرط لازم اما نه کافی برای اجرایی تحسین برانگیز نام برد.

این ارکستر شب گذشته در حالی به روی صحنه رفت و اجرای اول خود را به مخاطبان تقدیم کرد که بواسطه برخی از اظهار نظرات انتظارات عمومی را بیش از اندازه بالا برده بود.

 لوریس چکناواریان چند روز مانده به اولین اجرای ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در اظهار نظری صریح و بی پرده به یکی از رسانه ها گفته بود که اجرای ارکستر سمفونیک تهران در حد دبستان است. این گفته چه بخواهیم و چه نخواهیم سطح توقعات عمومی را از ارکستری که لوریس چکناواریان در اجرای افتتاحیه آن به عنوان رهبر میهمان حضور دارد به شدت بالا برد. تا حدی که بسیاری از نقاط ضعف اجرایی این ارکستر را پررنگ و غیرقابل اغماض کرد.

نقاط ضعفی مانند ثابت نبودن تمپوها مخصوصا در اجرای قطعات کلاسیک که اوج آن در قطعه فوگ اثر باخ هویدا بود و یا کنتراست کیفیت اجرایی بین قطعات آهنگسازان ایرانی و کلاسیک. که اگر این اظهارنظر و صحبت هایی نظیر این نبود براحتی می‌شد این نقاط  ضعف را بواسطه نوپا بودن این ارکستر نادیده بگیریم.

کد خبر 450330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha