همشهری‌آنلاین: پارلمان اقلیم کردستان عراق شنبه ۱۲ مرداد به دلیل قتل عام ایزدی‌ها در سوم ماه اوت ۲۰۱۴ این روز را روز نسل‌کشی ایزدی‌ها اعلام کرد.

ايزدي‌ها

به گزارش ایسنا به نقل از سایت سومریه نیوز، از بین ۱۱۱ عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق ۸۷ تن رای دادند سوم ماه اوت هر سال "سالگرد نسل‌کشی" ایزدی‌ها اعلام شود.

در این راستا رئیس اقلیم کردستان عراق در پنجمین سال‌روز کشتار جمعی کردهای ایزدی در شهرستان سنجار با انتشار بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست آنچه برای کردهای ایزدی رخ داده را به عنوان "نسل‌کشی" به رسمیت بشناسد.

بارزانی خاطرنشان کرد: در پنجمین سالگرد کشتار کردهای ایزدی سنجار یاد قربانیانی که توسط داعش کشته شده‌اند را در قلبهایمان زنده نگه می‌داریم و تا زمان نابودی تروریسم خیالمان هرگز آسوده نخواهد شد و قربانیان ربوده شده را باز می‌گردانیم.

سوم اوت ۲۰۱۴ اعضای گروه تروریستی داعش به شهرستان سنجار و اطراف آن حمله کردند و هزاران کرد ایزدی را کشتند و هزاران دختر، زن و کودک را ربودند.

به خاطر این حمله صدها هزار تن از کردهای ایزدی از مناطقشان آواره شدند و اکثر تاکنون آنها نتوانسته‌اند به مناطق خود بازگردند.

سازمان ملل متحد در ماهِ ژوئن ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کُشی شده و داعش به دنبال نابودیِ کاملِ این دین است. تاکنون چندین گور دسته‌جمعی از اجساد ایزیدی‌ها که توسط داعش قتل‌عام شده‌اند کشف شده.

کد خبر 450320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha