یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور -‌ تبریز – خبرنگار: گرمای هوا در تبریز افزایش محسوس آب را در پی داشته و این روند صعودی مصرف موجب شده شهروندان در ۲ هفته گذشته، روزهای خوبی از نظر توزیع آب سپری نکنند.

تبریز

قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شهر به طور مرتب وجود داشته و شهروندان از قطعی آب گله‌مندند؛ به‌ویژه در ساعت‌های گرم روز گلایه بیشتری دارند. به گفته آن‌ها قطعی آب زمان مشخصی ندارد و گلایه‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بخشی از این مشکلات به نارسایی و معیوب بودن سیستم توزیع آب در این شهر مربوط می‌شود و ارتباط چندانی به کمبود آب ندارد. هرچند در مقابل گلایه شهروندان مناطق مختلف شهر از کمبود و قطعی بدون اطلاع آب، مسئولان آب و فاضلاب از حل مشکل خبر می‌دهند اما طی چند روز اخیر این وعده چندبار تکرار شده ولی هنوز محقق نشده و مشکل قطعی آب برطرف همچنان وجود دارد.  

  • قطعی آب و مشکلات آپارتمان‌نشینی

شهروند تبریزی ساکن خیابان رضانژاد با بیان این‌که آب منزلشان در روز چندین بار قطع می‌شود و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند، می‌گوید: این قطعی آب وقتی با زندگی آپارتمانی همراه باشد مشکلاتش بیشتر است. در گذشته امکان ذخیره آب در حیاط وجود داشت اما در حال حاضر در زمان نبود آب در آپارتمان‌ها دچار مشکل می‌شویم.   «فاطمه علیمی» ادامه می‌دهد: در آپارتمان ما هم سالمند زندگی می‌کند هم کودک خردسال، حتی زمانی هم که آب قطع نباشد با توجه به آپارتمان‌نشینی، آب به علت افت فشار به طبقات بالا نمی‌رسد و چند روز است که عملاً آب نداریم.  

  • تعیین ذخایر ضروری آب 

«ابراهیم محمدی» از شهروندان خیابان آزادی است که آب مغازه وی هم چندین بار قطع شده و با توجه به شغل آرایشگری که دارد با مشکل در کسب و معیشت خود هم روبه‌رو شده است. وی با بیان این‌که مسئولان شرکت آب و فاضلاب باید وضعیت شهروندان را بهتر درک کنند، می‌گوید: در چنین وضعیتی مشکلات زیادی گریبان‌گیر مردم شده است و نمی‌توان با خرید چند بطری آب معدنی مشکل را حل کرد. از سوی دیگر قیمت آب معدنی هم رشد تصاعدی دارد و از بطری نیم‌لیتری هزار تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.  

وی تاکید می‌کند: انتظار می‌رود در روزهایی که این مشکلات ادامه دارد، در محلات مختلف شهر تانکرهای آب قرار داده شود تا مردم مشکلی از نظر کمبود آب به صورت مقطعی و برای نیازهای ضروری نداشته باشند.  این شهروند بیان می‌کند: مسئولان بارها اعلام کرده‌اند در تبریز مشکلات فنی توزیع آب وجود دارد و بارها شبکه آب‌رسانی تبریز دچار ترکیدگی شده است؛ چرا قبل از زمان‌های بحران کم‌آبی به این مشکلات رسیدگی نمی‌شود. آن‌گونه که خود مسئولان و کارشناسان اعلام کرده‌اند تا ۱۵ درصد پرت آب درتبریز وجود دارد و چرا این مشکلات تاکنون برطرف نشده و مردم باید تاوان این کمبودها را بدهند؟  

  • ناعادلانه بودن قطع آب 

«ناهید ثابتی» از شهروندان ساکن خیابان عباسی است که از ناعادلانه بودن قطعی آب در این شهر انتقاد می‌کند و می‌گوید: در حالی که در مناطقی از شهر اصلاً قطعی آب وجود ندارد در مناطقی مانند عباسی آب چندین روز قطع می‌شود یا با افت فشار آب مواجه می‌شویم.  وی بیان می‌کند: قطعی آب گاه از ساعت ۶ عصر تا ۲ شب ادامه دارد و این در حالی است که اطلاع‌رسانی قبلی هم وجود ندارد. اما در تماسی که با اقوام در مناطق دیگر شهر از جمله ائل‌گلی یا ولی‌عصر(عج) می‌گیریم آنان از نبود مشکل آب حرف می‌زنند.  

  • افزایش ۷ درصدی مصرف آب در تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی درباره پاسخ به گلایه‌های شهروندان مبنی بر قطع بدون هماهنگی آب به همشهری می‌گوید: در حالی که در روزهای گذشته مصرف آب رکورد شکسته و تا ۶ درصد افزایش داشته است طی روزهای اخیر هم با وجود هشدارهای این شرکت همچنان شاهد افزایش مصرف هستیم و از شهروندان انتظار همکاری داریم.  

«علیرضا ایمانلو» ادامه می‌دهد: مشکل آب در تبریز با توجه به عدم توازن آب دریافتی و آب توزیعی این شرکت رخ داده و در روزهای اخیر میزان آب دریافتی با میزان آب مصرفی ۷ درصد افزایش داشته است.  وی عدم اطلاع‌رسانی قطعی آب را ناشی از عدم تصمیم این شرکت برای جیره‌بندی آب در تبریز اعلام می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که تصمیمی برای جیره‌بندی آب نداشتیم و قطعی آب به صورت سازمان‌دهی‌شده نبوده، اطلاع‌رسانی هم صورت نگرفته بود.  

ایمانلو تاکید می‌کند: شبکه توزیع آب کشوری در سال‌های گذشته رشد کیفی و کمی خوبی داشته و شبکه توزیع آب تبریز هم یکی از بهترین شبکه‌های توزیع آب در کشور است. اما چون منابع تامین آب تبریز محدود بوده و آب‌رسانی از ارس به تبریز هنوز محقق نشده است در برخی مواقع سال از جمله تابستان میزان آب در تبریز سربه‌سر است و به صورت مدیریت‌شده این اقدام را انجام می‌دهیم.  وی تاکید می‌کند: در حال حاضر مشکل کمبود آب تا حد زیادی حل شده و انتظار داریم تا ۱۵ مرداد وضعیت توزیع آب در تبریز به وضعیت عادی خود برگردد.  

این مسئول ناعادلانه بودن افت و قطعی فشار آب در تبریز را ناشی از وضعیت جغرافیایی تبریز عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی تبریز امکان تنظیم عادلانه فشار آب دشوار است، ولی از شهروندان می‌خواهیم الگوی مصرف را رعایت کنند و فقط با ۱۰ درصد کاهش مصرف آب مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آبفای استان بیان می‌کند: با توجه به گسترده بودن شهر و نیاز به تانکرهای زیاد، همچنین مشکلات بهداشتی توزیع آب با تانکر این اقدام انجام نشده ولی کارشناسان این مرکز به صورت گسترده سعی در حل مشکل آب و تامین آب مناطق مختلف شهر دارند تا شهروندان زمان کمتری دچار کم‌آبی شوند.  

  • هشدار درباره احتمال نوبت‌بندی آب در آذربایجان شرقی

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که موازنه تولید و مصرف آب در استان به هم خورده است، می‌گوید: در صورت رعایت نکردن میزان مصرف استاندارد، مجبور به توزیع نوبتی آب خواهیم شد. «علیرضا ایمانلو» با اعلام این‌که مصرف روزانه آب مشترکان در کلان‌شهر تبریز به روزانه حدود ۴۶۰ هزار متر مکعب (۴۶۰ میلیون لیتر) رسیده است که نسبت به سال قبل در همین مدت ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد، بیان می‌کند: با وجود برداشت آب از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تامین آب شرب شهروندان این کلان‌شهر، میزان مصرف آب شرب بیشتر از ظرفیت تولیدی است.  

وی افزایش مصرف آب را با توجه به محدودیت آب شرب در تبریز نگران‌کننده عنوان می‌کند و می‌افزاید: از شهروندان می‌خواهیم در مصرف بهینه آب دقت بیشتری داشته باشند تا دچار افت فشار و قطعی آب نشوند. ایمانلو تاکید می‌کند: سرانه مصرف آب در تبریز در زمان حاضر بیش از ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز است در حالی که میانگین استاندارد آن ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است. به همین دلیل بهتر است شهروندان با راهکارهای مدیریت مصرف آب و دقت در نحوه مصرف آن از اتلاف بیشتر مایه حیات جلوگیری کنند. ایمانلو از شهروندان خواست با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب این شرکت را در ارائه خدمات مطلوب یاری دهند.

کد خبر 450299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha