یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
۰ نفر

شیرین شفیعی-‌ اصفهان- خبرنگار: بحث درباره رکورد شکنی قیمت مرغ در اوج تابستان امسال داغ‌تر از همیشه است؛

بازی دو سر باخت قیمت‌ها در بازار مرغ
  • بازار نامتعادل مرغ در اصفهان
  • کاهش جوجه‌ریزی در فصل گرما باعث کم شدن تولید در مرغداری‌های استان و بالا رفتن قیمت‌ها شده است

قیمت پرطرفدارترین گوشت مصرفی خانواده‌ها در حالی به کیلویی ۱۷ هزار تومان رسیده که مسئولان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان اصفهان اطمینان می‌دهند از شیوع بیماری‌های آنفولانزای فوق حاد یا نیوکسل در مرغداری‌ها خبری نیست و سرنخ این گرانی فقط به تب تند تابستان در سوله‌های پرورش مرغ برمی‌گردد.

اوایل امسال بود که بازار پرتب و تاب گوشت مرغ در اصفهان با قیمت‌نجومی ۱۷ هزار تومان خداحافظی کرد و قیمت هر کیلو از این محصول پروتئینی پرمصرف به محدوده ۱۱ هزار تومان بازگشت اما این آرامش گذرا در بازار مرغ ماندگار نشد و از اوایل تابستان تاکنون باز هم پای گرانی به بازار گوشت مرغ باز شده است. بیش از ۲ هزار واحد صنعتی مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه در هر دوره و با تولید سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ، همچنین ۱۷ کشتارگاه طیور و ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی فراورده‌های خام دامی در اصفهان فعالند که این استان را به دومین تولیدکننده گوشت مرغ در کشور تبدیل کرده‌اند، اما بازار مرغ در فصل گرما به دلیل کاهش جوجه‌ریزی و در نتیجه تولید گوشت سفید، همواره شکننده‌تر از دیگر ماه‌های سال است و این افت و خیز معمولا باعث گرانی گوشت مرغ می‌شود.

  • افت تولید، خیز مصرف

تابستان هر سال با افزایش دمای هوا قیمت مرغ افزایش می‌یابد. مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به این مطلب می‌گوید: علاوه بر کاهش تولید گوشت مرغ در برخی نقاط کشور در مناطق مرکزی کشور نیز دوره پرورش مرغ، کوتاه است و مرغ با وزن کمتری به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که در تابستان به دلیل شروع سفرهای تابستانی، مصرف مرغ افزایش می‌یابد و همه این عوامل باعث بالا رفتن قیمت مرغ شده است.

«زهرا فیضی» که قیمت مرغ را مانند دیگر محصولات کشاورزی، وابسته به عوامل فراوانی از جمله عرضه و تقاضا می‌داند، می‌افزاید: گاهی ممکن است در شرایطی که با افزایش عرضه روبه‌رو می‌شویم، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تا جایی کاهش یابد که هزینه تمام شده تولید بیشتر از قیمت محصول باشد؛ همان اتفاقی که اواخر خردادماه و اوایل تیرماه افتاد و تولیدکنندگانی که در آن زمان محصول خود را به بازار عرضه کردند، با ضرر روبه‌رو شدند.

او سیاست‌های جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان را باعث افزایش ۳۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل و جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت این محصول معرفی می‌کند و می‌گوید: اگر قیمت مرغ را با محصولات دامی و پروتئینی دیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این محصول قیمت منطقی‌تری دارد، با این وجود قیمت‌ محصولات دامی در استان اصفهان رصد می‌شود و فقط زمانی که با افزایش غیر منطقی روبه‌رو شویم، از آن جلوگیری می‌کنیم تا مرغ همواره قیمت منطقی داشته باشد و تولید نیز ادامه یابد.

۷۰درصد قیمت مرغ هزینه خوراک است

فیضی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ را کیلویی ۷ هزار تومان عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت مصوب وجود دارد چون در شرایط کنونی، اگر مرغدار بخواهد گوشت را به قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه کند متضرر می‌شود و در دوره بعدی نیز نمی‌تواندجوجه‌ریزی انجام دهد بنابراین تولید کاهش می‌یابد و در فصل‌های بعد نیز با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان که ۷۰ درصد قیمت تمام شده دام و طیور را مربوط به خوراک می‌داند، می‌گوید: توزیع نهاده‌های دولتی در مرغداری‌ها باعث جلوگیری از گرانی دان و مکمل‌های غذایی طیور شده اما باید توجه داشت که تغییرات قیمت جوجه یکروزه، هزینه‌های کارگری، انرژی و همچنین هزینه‌های خوراک که ۷۰ درصد از قیمت تمام شده محصولات دامی را شامل می‌شود و هزینه‌های درمان و بیماری‌ها که ثابت نیستند هم در قیمت تمام شده مرغ تاثیر گذارند.

  • عقربه قیمت روی ۱۵ هزار تومان

اما نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان که شیوع بیماری در فصل‌های گذشته و گرمای تابستان در یکی دوماه اخیر را مهم‌ترین دلیل گرانی مرغ می‌داند، به همشهری می‌گوید: هر سال در این بازه زمانی، قیمت مرغ با نوسان‌هایی روبه‌رو می‌شود چون جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کاهش می‌یابد و با این‌که امسال مصرف افزایش نیافته، اما موج گرمای هوا و تلفات مرغداری‌ها باعث گرانی قیمت گوشت سفید شده است.  

«محمدعلی فروغی ابری» اظهار امیدواری می‌کند با پشت سرگذاشتن مردادماه، وضعیت تولید نیز به شرایط قبل برگردد و ادامه می‌دهد: البته نمی‌توان قیمت واقعی گوشت مرغ در بازار را برآورد کرد چراکه هم‌اکنون قیمت فروش مرغ زنده به کشتارگاه‌ها از کیلویی ۱۱ هزار تومان هم بالاتر رفته و با این حال مشتریانی از استان‌های دیگر حاضر به خریداری محصول هستند، در حالی که بسیاری از کشتارگاه‌ها و توزیع‌کنندگان مرغ در اصفهان خرید مرغ زنده را با این قیمت به‌صرفه نمی‌دانند و معتقدند اضافه کردن هزینه‌های جانبی حمل و بسته‌بندی، قیمت این محصول را به کیلویی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان برای مصرف‌کننده بالا می‌برد.

او با تاکید بر این‌که قرار نیست قیمت مرغ به کیلویی ۹ و ۱۰ هزار تومان سابق برگردد، یادآور می‌شود: با توجه به هزینه‌های تولید و کشتار و بسته‌بندی مرغ، به نظر می‌رسد قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای این نوع محصول پروتئینی مناسب باشد، البته این موضوعی است که با توجه به عرضه و تقاضا و با صلاحدید مسئولان استان درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. فروغی ابری با اشاره به سابقه‌ ۴۰ ساله‌اش در تولید و توزیع گوشت مرغ می‌گوید: تا زمانی که به یاد دارم، قیمت تخم‌مرغ نصف مرغ و بهای مرغ هم نصف گوشت قرمز بود اما اکنون قیمت گوشت قرمز نجومی شده و قیمت مرغ با آن تناسبی ندارد و به همین دلیل نیز بازار دچار نابسامانی شده است.

  • شرایط عادی در صنعت پرورش مرغ گوشتی

در حالی که شایعاتی درباره شیوع بیماری‌های واگیرداری مانند نیوکاسل و آنفلوانزای مرغی در مرغداری‌های استان اصفهان بر سر زبان‌ها افتاده بود و برخی این موضوع را دلیل نجومی شدن قیمت مرغ در هفته‌های اخیر می‌دانستند، مدیر کل دامپزشکی اصفهان اطمینان می‌دهد: کانون‌های این بیماری در استان به دلیل استرس ناشی از افزایش دمای هوا، با افزایش قابل توجهی در تیر امسال روبه‌رو شد اما چیزی با عنوان «شیوع نیوکاسل» نداریم. «شهرام موحدی»، تعداد کانون‌های این بیماری در استان اصفهان را به ترتیب از فروردین تا تیرماه امسال ۲۵، ۲۳، ۲۲ و ۳۳ کانون برشمرده و می‌گوید: افزایش تعداد کانون‌ها در نخستین ماه فصل تابستان، قابل قبول است اما این موضوع به معنای شیوع بیماری نیست چون آمار اختلاف چندانی با فروردین ماه ندارد.

موحدی میزان تلفات ناشی از نیوکاسل نسبت را به کل جوجه‌ریزی در بهار و تیرماه امسال نزدیک به ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: میزان جوجه‌ریزی در تیر امسال در مرغداری‌های گوشتی استان، حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بود و در این ماه ناچار به نابودسازی کامل طیور ۴واحد به میزان ۱۴۴ هزار قطعه به دلیل ابتلا به بیماری شدیم که در مقایسه با کل جوجه‌ریزی انجام شده، رقم پایینی است.

او جوجه‌ریزی حدود ۲۲ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌ها از ابتدای سال تاکنون، همراه با توزیع واکسن و واکسیناسیون مرغ‌های بومی را نشان‌دهنده شرایط عادی در صنعت پرورش مرغ گوشتی استان اصفهان می‌داند و ادامه می‌دهد: تعداد جوجه‌ریزی در تیر پارسال ۵ میلیون و ۹۰ هزار قطعه و در تیر امسال ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بود اما گرمای هوای امسال باعث شد که در مرداد مقدار کمی نسبت به پارسال کاهش یابد، امسال همچنین به دلیل استرس گرمایی، وزن میانگین لاشه مرغ در کشتارگاه‌ها از ۲ کیلو و ۵۹۰ گرم در تیر سال گذشته به ۲ کیلو و ۴۸۰ گرم در تیر امسال کاهش یافت. با همه این‌ها، نزدیک شدن به روزهای پرمصرفی مانند اعیاد قربان تا غدیر و بازگشت حجاج، مصرف‌کنندگان را نگران موج تازه‌ای از گرانی در بازار گوشت مرغ کرده و در این شرایط از مسئولان تنظیم بازار انتظار دارند با سیاست‌های تنظیم بازار، قیمت‌های نجومی گوشت مرغ را مهار کنند.

  • ۲ دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها

حمیدرضا شیخان-‌ رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ اصفهان : گرمای هوا و افزایش ۳۰ درصدی تلفات طیور در تابستان، مهم‌ترین علت‌های افزایش قیمت این محصول در بازار هستند که باعث شده‌اند قیمت مرغ در کشتارگاه‌های استان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. این محصول به قیمت ۱۴ هزار و ۷۸۰ تومان و در برخی موارد تا ۱۷ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که در مقایسه با هفته قبل، حدود ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، تا هفته قبل قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و فروشندگان، هر کیلو مرغ را ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان از کشتارگاه خریداری می‌کردند اما افزایش قیمت مرغ زنده در کل کشور باعث افزایش قیمت هر کیلو مرغ در استان اصفهان شده است. اگر قیمت مرغ افزایش پیدا نمی‌کرد کشتارگاه‌ها ضرر می‌کردند و از نظر اقتصادی آسیب می‌دیدند.

به همین دلیل جلساتی در استانداری، جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان در مورد قیمت و نحوه توزیع مرغ برگزار و مقرر شد افزایش قیمت مرغ در کشور در استان اصفهان نیز اعمال شود. میانگین کشتار مرغ روزانه در استان اصفهان ۴۴۰ تن است اما این آمار پیش از تعطیلات عید فطر به ۸۴۰ تن نیز رسیده است اما پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت مرغ در روزهای آینده تغییر محسوسی نداشته باشد و مصرف‌کنندگان در پاییز شاهد کاهش نرخ مرغ در اصفهان باشند. وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده است که هر کیلو مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش برسد، ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت صمت در حال بررسی این پیشنهاد هستند و در صورت تصویب، این قیمت ابلاغ خواهد شد.

با این حال نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت مرغ در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت اما اگر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر فروش هر کیلو مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان تصویب شود، بی‌شک اوضاع در بازار گوشت سفید به‌ویژه مرغ بهبود خواهد یافت، در این صورت مرغدارانی که ضرر کرده‌اند به یک قیمت منطقی می‌رسند.

  • روی خوش مرغداران یزدی به بازارهای همسایه
  • بالا بودن نرخ در استان‌های مصرف‌کننده مرغ یزد، قیمت عرضه را در داخل افزایش داده است

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: در حالی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور برای هر کیلو گوشت مرغ گرم کشتار روز ویژه مصرف‌کننده ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده اما این نرخ در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان یزد رعایت نمی‌شود. اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار استان با نرخ مصوب ۱۴هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است و این قیمت ناشی از تقاضای استان‌های همجوار و بالا بودن قیمت عرضه در این استان‌ها است.

به این ترتیب مرغداران یزد که در دوره قبل به دلیل کاهش تقاضا ضرر کرده بودند، ترجیح می‌دهند که مرغ را به استان‌هایی که قیمت بالایی پیشنهاد می‌دهند، عرضه کنند. مرغداران عقیده دارند که تلفات ناشی از گرما و کاهش جوجه‌ریزی منجر به کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت شده است اما مسئولان این موضوع را رد می‌کنند و قول مساعد می‌دهند که نیاز بازار استان به طور کامل تامین شود و قیمت‌ها کاهش یابد. با این‌حال مردم معتقدند در استانی که یکی از قطب‌های تولید مرغ گوشتی در کشور است، عرضه مرغ با نرخ بالاتر از نرخ مصوب معنایی ندارد.

  • اعتراضات مردم به عرضه مرغ تا ۱۵ هزار تومان

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: مرغ در بازار مصرف حتی تا کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و مردم چاره‌ای جز خرید با همین نرخ ندارند اما جای بازرسان و مسئولان برای کنترل بازار بسیار خالی است. «احسان میررکنی» می‌افزاید: دولت نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم گوشت مرغ تعیین کرده اما به جرات می‌توان گفت که هیچ فروشنده‌ای این نرخ را رعایت نمی‌کند و قیمت‌ها به مراتب بیشتر از نرخ مصوب است. وی ادامه می‌دهد: این قابل پذیرش نیست که در استانی که تولیدکننده بزرگ گوشت مرغ در کشور است و بخشی از نیاز استان‌های دیگر را هم تامین می‌کند، این مشکلات اتفاق بیفتد. این شهروند می‌گوید: عرضه مرغ‌ منجمد در بازار نشان می‌دهد که مرغ به اندازه کافی در استان تولید می‌شود اما نمی‌دانیم که با توجه به این وضعیت چرا نرخ برای مصرف‌کننده در استان اینقدر بالا است.

  • جلوگیری از عرضه مرغ یزد در استان‌های دیگر

یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به این‌که مرغ‌های تولیدی استان بیشتر به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و با توجه به کاهش فروش در استان یزد، قیمت مرغ بالا رفته است، می‌گوید: باید جلوی عرضه مرغ یزد در سایر استان‌ها گرفته شود تا مرغ در استان ارزان‌تر عرضه شود. «سمیرا حسینی» می‌افزاید: مردم با توجه به ضرورت، چاره‌ای جز خرید مرغ گران ندارند اما مسئولان می‌توانند با اعمال سیاست‌هایی این بازار را مدیریت کنند. وی اضافه می‌کند: مردم انتظار دارند که مسئولان بازار عرضه و تقاضا را در استان مدیریت کنند و اجازه ندهند با کاهش عرضه، قیمت مرغ در استان یزد افزایش یابد.

یزدی‌ها مرغ منجمد مصرف نمی‌کنند

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز درباره عرضه مرغ منجمد در بازار و استقبال نکردن شهروندان یزدی می‌گوید: قطعا تولید مرغ در استان کم نیست چراکه بخش قابل توجهی از آن به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و عرضه مرغ منجمد نیز نشان می‌دهد که تولید مرغ در استان به وفور اتفاق می‌افتد. «ناصر مدرسی» می‌افزاید: این در حالی است که اگر همین مرغ‌ها در زمان کشتار به بازار عرضه شوند، قطعا قیمت‌ها نیز مدیریت می‌شوند. وی با تاکید بر این‌که مردم استان یزد علاقه‌ای به مصرف مرغ منجمد ندارند، می‌گوید: تصور مردم این است که زمان بسیاری از کشتار این مرغ‌ها گذشته و کیفیت
آن مطلوب نیست.

  • استقبال سرد از مرغ منجمد

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به این‌که نرخ مصوب مرغ در بسیاری از استان‌های کشور اعمال نمی‌شود، می‌گوید: در کنار عرضه و تقاضا که تعیین‌کننده قیمت مرغ در بازار است، شرایط منطقه نیز در این موضوع تاثیرگذار است. «سید حسین بخشایش» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که مرغ تولیدی استان یزد در استان‌های همجوار نیز توزیع می‌شود، نرخ عرضه مرغ در این استان‌ها   روی قیمت عرضه مرغ در استان یزد تاثیرگذار است.

وی با اشاره به این‌که مرغ منجمد به وفور به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، ادامه می‌دهد: زمان کشتار این مرغ‌ها نیز حداکثر ۲ ماه پیش است و کیفیت خوبی دارد اما مورد استقبال واقع نشده است. این مسئول می‌گوید: این مرغ‌های منجمد در دوره‌ای که تقاضا برای مصرف مرغ کاهش یافت و مرغداران ضرر کردند کشتار و در سردخانه‌های کشتارگاه‌ها نگهداری شدند. وی می‌افزاید: مصرف مرغ در استان بین ۶۰ تا ۷۰ تن در روز متغیر است و همیشه مازاد تولید داریم از این رو حدود ۵۰ درصد از مرغ تولیدی استان در استان‌های دیگر توزیع می‌شود که بر روی قیمت عرضه تاثیرگذار است.

  • تلاش برای عرضه مرغ با نرخ مصوب

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار  یزد می‌گوید: قیمت عرضه هر کیلوگرم گوشت مرغ از سوی دولت، ۱۲۹۰۰ تومان تعیین شده است اما این نرخ در بسیاری از استان‌های کشور اجرا نمی‌شود و این وضعیت بر روی نرخ عرضه مرغ در استان یزد نیز تاثیرگذار بوده است. «سید مسعود عظیمی» می‌افزاید: با توجه به تولید مازاد بر مصرف مرغ در استان یزد و تقاضا برای خرید آن از استان‌های کرمان، فارس و اصفهان و متفاوت بودن قیمت عرضه در این ۳ استان، مقرر شد که قیمت عرضه مرغ در استان یزد حداقل قیمت عرضه در استان‌های دیگر منهای ۳۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مربوط به هزینه جابه‌جایی باشد. وی با اشاره به این‌که در روزهای گذشته این نرخ در استان اعمال شده است، می‌گوید: این اقدامات در این راستا است که کم‌کم بتوانیم نرخ عرضه مرغ در استان را به نرخ مصوب نزدیک کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان این‌که کشش مرغ یزد به سمت بازارهای بیرون استان بیشتر است، تاکید می‌کند: اگر همه استان‌های کشور نرخ مصوب را رعایت کنند، قطعا در استان یزد نیز این نرخ اعمال خواهد شد. وی درارتباط با جلوگیری از خروج مرغ از استان برای کاهش قیمت عرضه می‌گوید: جلوگیری از خروج مرغ از استان یکی از راهکارها است، اما باید توجه داشت که نیمی از مرغ تولیدی استان یزد مازاد بر مصرف است و باید در استان‌های دیگر عرضه شود. وی از تامین شدن مرغ در بازار استان طبق قول اتحادیه مرغداران استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اگر اتحادیه به تعهد خودش عمل نکرد، تصمیمات بهتری را خواهیم گرفت که مردم در مضیقه قرار نگیرند.

  • کاهش جوجه‌ریزی و افزایش تلفات

مدیر عامل اتحادیه مرغداران یزد نیز  با اشاره به تاثیر گرما در کاهش جوجه‌ریزی و افزایش تلفات مرغ در استان می‌گوید: الان بیش از ۱۰۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود که بین ۵۰ تا ۶۰ تن آن در استان مصرف می‌شود و مابقی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود. «مهدی دشتی» می‌افزاید: نرخ مصوب عرضه مرغ در استان یزد ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده که یکی از دلایل آن کاهش عرضه است اما این وضعیت تا اواخر مرداد و اوایل شهریور بهتر می‌شود. وی با بیان این‌که مرغداران اول نیاز بازار استان را تامین می‌کنند و بعد استان‌های دیگر را پوشش می‌دهند، می‌گوید: قطعا با بهتر شدن شرایط و کاهش گرمای هوا، تولید افزایش و نرخ نیز کاهش خواهد یافت.

  • رصد بازار برای رعایت شدن قیمت ۱۴۲۰۰ تومانی

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به تعیین نرخ ۱۴۲۰۰ تومانی هر کیلوگرم گوشت مرغ از سوی مسئولان استان، از بازرسی واحدهای عرضه و برخورد با متخلفانی که مرغ را گران‌تر از این نرخ عرضه می‌کنند، خبر می‌دهد. «محسن مظفری» می‌افزاید: تا پیش از این با کسانی که نرخ ۱۱۵۰۰تومان را رعایت نمی‌کردند برخورد می‌کردیم که در این راستا ۱۶ پرونده تخلف تشکیل شد و از این به بعد با نرخ عرضه بالای ۱۴۲۰۰ تومان برخورد خواهیم کرد. وی درباره دلیل عرضه مرغ، گران‌تر از نرخ مصوب در استان یزد، تاکید می‌کند: اتاق اصناف مرکز استان یزد به عنوان دستگاه نظارتی مسئولیت رعایت قیمت مصوب در استان را دارد و تعیین قیمت به عهده نهادهای دولتی است.

  • حرف حساب مرغداران

یکی از مرغداران یزدی با اشاره به خسارت دیدن مرغداری‌ها به دلیل کاهش تقاضا در بازار و عرضه بیش از نیاز در دوره قبلی کشتار می‌گوید: قطعا این ضرر باید در این دوره که شرایط فروش بهتر است، جبران شود از این رو تقاضای ما این است که همان‌طور که در دوره ضرر کسی علت فروش پایین‌تر از نرخ مصوب را نپرسید، در حال حاضر نیز رعایت نرخ مصوب از مرغداران خواسته نشود.

«حسین دهقان» می‌افزاید: قیمت مرغ براساس تقاضای بازار تعیین می‌شود و با توجه به این‌که تقاضای استان‌های دیگر برای مرغ یزد آن هم بالاتر از نرخ مصوب زیاد است، نباید انتظار داشت که مرغدار همه مرغ خود را در استان یزد عرضه کند و بازار خارج را نادیده بگیرد. وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر تولید مرغ در استان مازاد بر مصرف است و چاره‌ای جز ارسال به استان‌های دیگر وجود ندارد، از این رو مرغداران نیز تابع شرایط هستند و به قیمت استان‌های همجوار مرغ را در استان یزد عرضه می‌کنند.

  • جایگاه ممتاز   یزد در تولید گوشت مرغ

یاسین دهقان-‌ یزد- خبرنگار:استان یزد یکی از قطب‌های تولید مرغ گوشتی در کشور است و حدود هزار واحد مرغداری در استان در این حوزه فعالیت می‌کنند که به تولید سالانه ۶۴ هزار تن گوشت مرغ منجر می‌شود. کیفیت مناسب و سلامت مرغ‌های تولیدی استان یزد باعث شده که مشتریان بسیاری در داخل کشور داشته باشد و حتی کیفیت آن برای صادرات نیز مطلوب ارزیابی شده اما در این حوزه اقدامی‌صورت نگرفته است. مشتریان اصلی مرغ تولیدی استان یزد استان‌های فارس، اصفهان و کرمان هستند و نیمی ‌از گوشت تولیدی یزد در این استان‌ها مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درباره تولید و توزیع گوشت مرغ در استان می‌گوید: ۵۰ درصد از گوشت مرغ تولیدی استان مازاد نیاز است، چراکه   یزد از لحاظ تولید گوشت مرغ جزو استان‌های برتر کشور است و استان‌های همجوار از جمله اصفهان، فارس، کرمان و هرمزگان را پوشش می‌دهد. «سیدجمال سجادی پور» با بیان این‌که تولید گوشت مرغ در استان یزد نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در سال است، می‌افزاید: گوشت مرغ مصرفی سالانه در استان یزد ۵۰ هزار تن است.  وی درباره مشکلات مدیریت قیمت مرغ در استان اظهار می‌کند: بیشترین مشکل ناشی از کسری تولید در استان‌های همجوار و تقاضا برای خرید مرغ استان به قیمت بالاتر از نرخ مصوب است.

این مسئول می‌گوید: این موضوع باعث شده مرغداران از نرخ بالاتر خریداران خارج از استان استقبال کنند از این رو قیمت عرضه مرغ در استان از حد مصوب تنظیم بازار فراتر رفته است. وی می‌افزاید: با توجه به این‌که مشتری با قیمت بالاتر برای مرغ یزد وجود دارد، مرغداران نیز حاضر نیستند محصولشان را به قیمت مصوب در بازار استان عرضه کنند. سجادی‌پور همچنین به کاهش تولید مرغ در کشور به دلیل گرما نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: این موضوع نیز در قیمت عرضه مرغ تاثیرگذار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد راهکار مدیریت قیمت عرضه مرغ در استان را اعمال نرخ مصوب در تمام استان‌های کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: الان استان‌های همجوار کسری تولید دارند و حاضرند مرغ یزد را به قیمت بالاتر از نرخ مصوب بخرند تا بازار را تامین کنند در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که مرغدار برای رعایت نرخ مصوب همکاری کند.

کد خبر 450295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha