همشهری آنلاین: یک اقتصاددان زن بلغارستانی احتمالا عهده دار هدایت صندوق بین‌المللی پول خواهد شد.

کریستالینا جئورجیوا

ایسنا به نقل از نیویورک تایمز نوشت: با قطعی شدن ریاست کریستین لاگارد، رئیس اسبق صندوق بین‌المللی پول بر بانک مرکزی اروپا، کشورهای اروپایی پس از ماه‌ها رایزنی سرانجام بر سر انتخاب جایگزین خانم لاگارد به توافق رسیدند. پس از چندین دور رای‌گیری، سرانجام خانم کریستالینا جئورجیوا به عنوان گزینه نهایی کشورهای اروپایی برای هدایت صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد. وی که پیش‌تر یکی از مدیران اجرایی بانک جهانی بوده است در واکنش به انتخاب خود نوشت: این برایم مایه افتخار است که برای برعهده گرفتن مسئولیت هدایت صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده‌ام.

جئورجیوا در رای‌گیری نهایی با وزیر دارایی سابق هلند رقابت می‌کرد. انگلیس در اعتراض به آن‌چه که سوءمدیریت در خلال فرآیند رای‌گیری خواند، از مشارکت در رای‌گیری خودداری کرد. این انتخاب یک پیروزی برای فرانسه محسوب می‌شود که برای پیروزی نامزد بلغارستانی تلاش‌های زیادی انجام داده بود.

برونو لو مر،  وزیر دارایی فرانسه در واکنش به انتخاب جئورجیوا گفت که وی تمام مهارت‌های لازم از جمله مقبولیت بین‌المللی برای جایگزینی کریستین لاگارد را دارد.

دیگر کشورها تا ششم سپتامبر فرصت معرفی گزینه‌های خود را بر ریاست صندوق دارند. با این حال از زمان تاسیس صندوق بین‌المللی پول تاکنون همواره گزینه‌های اروپا به ریاست صندوق رسیده‌اند و گزینه‌های آمریکا ریاست بر بانک جهانی را بر عهده داشته‌اند.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی نیز از دیگر افرادی بوده که از ریاست جئورجیوا حمایت کرده است و در پیغامی برای وی تبریک فرستاده است. مالپاس خطاب به وی نوشته است: مهارت بالای رهبری و دانش مالی شما به هر نهادی ارزش خواهد بخشید. بانک جهانی به دنبال همکاری بیشتر با صندوق بین‌المللی پول به منظور تدوین سیاست‌های جامع‌تر رشد و دستیابی به رفاه بیشتر در سطح جهان خواهد بود.

جئورجیوا پیش‌تر در کمیسیون اروپا و بانک جهانی سابقه مدیریتی داشته است. وی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه صوفیا بلغارستان است.

کد خبر 450222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha