شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

وحید سعیدی : محمد حسین لطیفی جز همان دسته از کارگردانانی است که می گویند رگ خواب مخاطب را در دست دارد.

او تقریبا در هر گونه ایی از کمدی تا مذهبی و دفاع مقدس  فیلم و سریال ساخته که در همه آن ها هم اتفاقا موفق عمل کرده است.

در سینما تمامی کارهایش گیشه پر رونفی داشته اند و در تلویزیون هم اثارش پر مخاطب شده اند. حال او با توجه به این پیشینه آمده تا توانایی های خودش را در ژانر تاریخی محک بزند.

ژانری که فعالیت در آن مثل راه رفتن روی لبه تیغ است؛ یعنی اگر فقط مقداری پایت بلغزد، به یکباره می بینی ته دره هستی و یک شکست کامل نصیبت شده است.

حال لطیفی با این شرایط ساخت مجموعه ایی تاریخی را در دست گرفته که قصه آن درباره غیاث‌الدین جمشید کاشانی است .وی ریاضیدان و منجم بزرگی است که کاشف عدد P بوده و در دوره تیموریان زندگی می‌کرده است.

مجموعه ای که تولید آن با حاشیه های زیادی روبه رو بود. این مجموعه ابتدا قرار بود در 26 قسمت به کارگردانی ید اله صمدی  با نام " شهر آشوب" تولید شود ، اما پس از ساخت 13 قسمت تولید آن متوقف شد و پس از کذشت تقریبا یکسال ادامه ساخت آن به لطیفی پیشنهاد شد ؛ولی  محسن علی اکبری  در مصا حبه‌های خود اعلام کرد که مجموعه لطیفی ربطی به " شهر آشوب" ندارد.

 اینکه چطور می شود مجموعه ای که داستان آن درباره یک نفر به نام  غیاث‌الدین جمشید کاشانی است بدون ارتباط با یکدیگر باشد سوالی بود که نسبت به اظهارات علی اکبری مطرح می شد. سوالی که سید سعید رحمانی  یکی از فیلمنامه نویسان  مجموعه به آن اینگونه پاسخ می دهد : " فیلمنامه اولیه با نام شهر آشوب توسط فریدون دانشمند نوشته شده بود که قصه آن در سه مقطع روایت می شد. دو بخش اول مربوط به زندگی غیات الدین کاشانی بود و بخش سوم به زندگی یکی از نواده های او مربوط می شد.

او در واقع استاد خطاطی بود که تمامی نوشته ها و تحقیقات غیاث  را از گزند نابودی توسط اشرار محفوظ نگه می دارد. " شهر آشوب " در واقع در بر گیرنده این بخش از قصه است که به زندگی غیاث ربطی ندارد و اگر مجموعه لطیفی و صمدی قرار باشد پشت سر هم پخش شود ابتدا باید " نردبامی از آسمان که درباره زندگی غیاث است ابتدا روی آنتن برود و بعد شهر آشوب پخش شود."

لطیفی پس از قبول ساخت این پروژه ، فیلمنامه فریدون دانشمند را مطابق با سلیقه اش نمی بیند بنابراین در اولین اقدام فیلمنامه را به شکل کامل کنار می گذارد و با دعوت از سعید رحمانی و حامد عنقا  تصمیم می گیرد در فرصتی سه ماهه فیلمنامه جدیدی برای این اثر بنویسد.

سعید رحمانی می گوید: " سه ماه در یک اتاق دور هم نشستیم و این فیلمنامه را نوشتیم. فیلمنامه قبلی خیلی وابسته به تاریخ بود ، اما فیلمنامه ما روایتگر یک درام است که این درام در بستر تاریخ ودر قالب زندگی " غیاث" روایت شده است. به نوعی ما در این مجموعه یک قصه عشفی را تعریف کردیم که به شکل اتفاقی این قصه ما شبیه به قصه زند گی " غیاث" است. در یک کلام تمامی فاکتورهای کار های لطیفی را در خود دارد."

البته گذشته از این موضوع که فیلمنامه اولیه با سلایق لطیفی هم خوان نبود ، نوشته فریدون دانشمند با مشکل دیگری هم روبه رو بود. این فیلمنامه یک مدعی سفت وسخت به نام انجمن خوشنویسان ایران داشت. آن ها مدعی شده بودند که فیلمنامه متعلق به آن ها بوده و حقوق مادی و معنوی آن ها  پایمال شده است .

این انجمن با ارائه مدارک و مستنداتی به مر کز سیما فیلم خواستار حقوق خود و توقف سریال شده بودند. که این اتفاق با توقف تولید " شهرآشوب" میسر شد و قرارشد برای ادامه این پروژه فیلمنامه ای که آن ها مدعی آن هستند مورد استفاده قرار نگیرد.حالا لطیفی با سپری کردن این موانع و مشکلات، فیلمنامه را آماده تولید کرده و قراراست تصویربرداری آن را از نیمه اسفند ماه سال جاری در شهرک سینمایی غزالی شروع کتد. 

 البته نیمه اسفند سومین تاریخی است که برای کلید خورده مجموعه اعلا م شده است، چرا که ابتدا 22 بهمن و پس از آن پنجم اسفند ماه  به عنوان زمان آغاز تصویر برداری اعلام شده بود.

چرا تصویر برداری «نردبانی بر آسمان» تعویق افتاد

علی غفاری مجری طرح نردبانی بر آسمان دلیل اصلی تعویق آغاز تصویر برداری را پس از اعلام دو تاریخ اینگونه توضیح می دهد: " ما قصد داریم طی مراسمی با حضور مسولین تصویر برداری مجموعه را شروع کنیم ، اما هماهنگ کردن مسولین در تاریخ های یاد شده میسر نشد و ما به ناچار مجبور شدیم آغاز  تصویر برداری را به پانزدهم اسفند ماه موکول کنیم." 

فرامرز قریبیان، اکبر عبدی، انوشیروان ارجمند، محمدرضا داوودنژاد، عباس امیری، شبنم قلی‌خانی، کمند امیرسلیمانی، برزو ارجمند، داریوش کاردان، شهرام قائدی، علیرضا کمالی‌نژاد، زهرا سعیدی، مجید یاسر، صدرالدین حجازی، خشایار راد، امیر زمستانی، نعیم نظام‌دوست، علیرضا مظفری، بهار ارجمند، مهدی عطاران و وحید جلیلوند در نقش غیاث الدین جمشید کاسانی  بازیگرانی  هستند که قرار است در این پروژه 13 قسمتی به ایفای نقش بپردازند.

بنا به گفته غفاری مدیریت هنری و طراحی صحنه و لباس این مجموعه را به ایرج رامین سپرده شده است.طراحی چهره‌پردازی را محسن بابایی انجام خواهد داد. محمدرضا درویشی ساخت موسیقی این مجموعه تاریخی را برعهده دارد و ابراهیم غفوری نیزمدیر تصویربرداری «نردبانی بر آسمان» است.

همشهری امارات

کد خبر 45020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز