مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

کوروش کائی - ایلام –خبرنگار: هنوز به نیمه فصل تابستان هم نرسیده‌ایم، اما آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع استان ایلام باعث نابودی بخش زیادی از آنها شده است.

آتش‌سوزی در جنگل‌هاي استان ايلام

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام، یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار را اراضی طبیعی تشکیل داده‌اند که از این میزان ۶۴۰ هزار هکتار جنگل و عمدتا درختان بلوط است. ایلام طی ۵ سال گذشته یکی از استان‌های زاگرس‌نشین بوده که مدام با معضل آتش‌سوزی دسته و پنجه نرم کرده است؛ آتش‌سوزی‌هایی که عامل انسانی نقش اساسی در وقوع آنها دارد. طبق اعلام کارشناسان، بارندگی‌های امسال و سال گذشته به رشد پوشش گیاهی در مناطق مختلف استان منجر شده است. اما این پوشش به دنبال سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی انسان‌ها (هم جوامع محلی و هم گردشگران) طعمه حریق می‌شود.

در تابستان امسال، از همان ابتدا موج‌های آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و مراتع ایلام شروع شد و تاکنون نیز در مناطق مختلف این استان ادامه دارد؛ آتش‌سوزی‌های که علاوه بر تخریب زیستگاه‌های جانوران و گیاهان، تعدادی زیادی از درختان را نیز نابود کرده است. آتش‌سوزی‌ها به مناطق حفاظت شده استان هم رحم نکرد و در چندین نوبت این مناطق بکر طبیعی دچار حریق شدند. علاوه بر این، طبق آمارهای غیررسمی، بیش از هزار هکتار از مزارع استان نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند. بزرگ‌ترین آتش‌سوزی استان طی سال جاری مربوط به جنگل‌ها و مراتع بخش چوار بود که نزدیک به ۵ روز طول کشید که آتش آن مهار شود.

 طولانی شدن مهار آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی آن است. در این بین، از امکاناتی نظیر بالگرد برای جابه‌جایی نیروها هم خبری نیست. این در حالی است که با وجود یک بالگرد، انتقال افراد و تجهیزات به محل آتش‌سوزی - با توجه به صخره‌ای و کوهستانی بودن منطقه – سرعت پیدا می‌کرد و در نتیجه آتش زودتر خاموش می‌شد.

  • ۱۱ آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۱۱ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان ایلام به وقوع پیوسته که در این زمینه ۱۰۳ هکتار دچار خسارت شده است. سرهنگ «غلامرضا فتحی» ادامه می‌دهد: عامل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع ایلام انسانی است و در این ارتباط افراد زیادی دستگیر شده‌اند. وی بیان می‌کند: کسانی که به طور عمدی اقدام به آتش زدن عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌کنند، طبق نظر مقام قضایی، بر اساس وسعت خسارتی که وارد کرده‌اند مشمول جریمه نقدی و زندان می‌شوند.

  • لزوم اختصاص امکانات برای مهار آتش

سرهنگ فتحی می‌گوید: تعدد حریق‌ها در عرصه‌های طبیعی و نیز وقوع آتش‌سوزی در اوایل فصل گرما، با توجه به گستردگی مناطق جنگلی استان - با پیگیری‌های انجام شده - موجب شد یک دستگاه خودروی آتش‌نشان جنگلی آمیکو برای تجهیز ناوگان اطفای حریق اراضی جنگلی به منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اختصاص یابد. وی اظهار می‌کند: تعداد خودروهای آتش‌نشانی خریداری شده از سوی سازمان جنگل‌ها برای ادارات منابع طبیعی کشور ۲۰ دستگاه است. این خودرو، با توجه به بحرانی بودن مناطق جنگلی، تنها برای برخی از استان‌ها از جمله ایلام خریداری شده است. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام می‌افزاید: خودروی آتش‌نشانی جنگلی دارای ۲ مخزن اصلی آب با حجم ۸۰۰ و ۸۰ لیتر و یک مخزن فوم (کف) ۳۰ لیتری و ۷۰ متر شیلنگ است.

  • آماده‌باش کامل یگان حفاظت منابع طبیعی استان

این مقام مسئول بیان می‌کند: با توجه به فصل گرما، باز هم احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع دور از انتظار نیست. کوچک‌ترین سهل‌انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده - ولو جزئی - می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمل خسارات جبران‌ناپذیری منجر شود. به ‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی، ضرورت ایجاب می‌کند همه مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی با بیان این‌که برای اطفای هرگونه آتش‌سوزی احتمالی عرصه‌های طبیعی استان نیروهای این یگان در سراسر استان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، ادامه می‌دهد: امیدواریم با همکاری شهروندان و گردشگران شاهد آتش‌سوزی در این عرصه‌ها نباشیم. سرهنگ فتحی از عموم مردم می‌خواهد هنگام انجام سفرهای برون‌شهری از رفتارهایی همچون پرت کردن ته‌سیگار و چوب کبریت در این عرصه‌ها و روشن کردن آتش بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی جدا خودداری کنند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ایلام تاکید می‌کند: شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص آتش‌سوزی یا هرگونه تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی است و نیروهای این یگان به ‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو هستند.

  • وجود ۹۰ منطقه مستعد آتش‌سوزی در استان

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به افزایش پوشش گیاهی استان و گرمای پیش رو، بیش از ۹۰ منطقه مستعد آتش‌سوزی در استان شناسایی شده است. «رضا احمدی» با بیان این‌که ۹۰ اکیپ مختلف قرار است این مناطق را به صورت شبانه‌روزی تحت پوشش قرار دهند، می‌افزاید: با این اقدام می‌توان از وقوع آتش‌سوزی یا گسترش آتش‌سوزی‌های احتمالی در ۴۵۰ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان جلوگیری کرد.

وی اظهار می‌کند: با ایجاد ۱۴ پایگاه و استقرار کانکس و دیده‌بان کشیک ۲۴ ساعته با امکانات کامل، نقاط حساس و بحرانی رصد و پایش می‌شوند. همچنین گشت‌های موتوری، پیاده و ماشینی به طور مداوم در حال پایش اراضی ملی هستند. احمدی ادامه می‌دهد: بارش‌های امسال باعث رشد قابل توجه مراتع استان شده و خشک شدن مراتع در فصل تابستان احتمال آتش‌سوزی را در آنها دوچندان کرده است. وی می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی استان تمام توان خود را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی به کار گرفته و امسال بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه تجهیزات اطفای حریق اختصاص یافته است.

  • تهیه بالگرد هزینه‌بر است

همچنین، مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام در مورد حضور بالگرد در استان ایلام توضیح می‌دهد: تامین بالگرد بر اساس موافقت‌نامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هوانیروز کشور بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است، اما این موضوع با مشکلات متعددی همراه است. «سعید کریمیان» می‌گوید: تهیه بالگرد میلیون‌ها تومان هزینه دارد و غیر از این، بالگرد هزینه نگهداری و تامین سوخت هم دارد که مزید بر علت است.  

  • بلوطستان های چوار در آتش

آتش‌سوزی مراتع و بلوطستان های مرتفع  مشرف به روستای طاقطاوی بخش چوار از پنجشنبه شب آغاز شد و تا لحظه تنظیم این گزارش در روز جمعه تلاش  نیروهای مدیریت بحران و نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای خاموش کردن آن همچنان ادامه داشت.  به گزارش ایرنا، صعب‌العبور بودن منطقه بر مشکلات ناشی از این آنتش‌سوزی افزوده و مانع خاموش‌کردن آن شده است به طوری که دامنه وسیع آتش در این منطقه کوهستانی و سخت گذر کار کنترل و اطفای حریق کار را دشوار و نیازمند پشتیبانی بهتر و کمک افراد بیشتری کرده است. در پی دامنگیر شدن اتش بخشدار و امام‌جمعه شهر چوار امروز  از تمام مردم، طبیعت دوستان و حامیان محیط‌زیست ایلام  درخواست کردند تا برای نجات طبیعت طاقطاوی مشارکت و همراهی کنند.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در این خصوص  گفت: با ادامه آتش‌سوزی در روستای چنان و در منطقه تلخین در روز جمعه، سپاه و بسیج شامل نیروهای ستاد، تیپ مردم پایه امیرالمؤمنین (ع) و نیروهای بسیج مردمی به همراه نیروهای منابع طبیعی از بامداد به‌منظور اطفای حریق در محل حادثه مستقر شدند. سردار «جمال شاکرمی» افزود: همچنین به‌منظور تسریع در اطفای حریق گروهی دیگر از نیروهای سپاه به منطقه اعزام شدند.

کد خبر 450138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha