شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

نسیم زمانی-‌ اصفهان- خبرنگار: در اصول شهرسازی کاربری اراضی به نوع استفاده از زمین اطلاق می‌شود که بر اساس طرح‌های مصوب شهری تعریف شده باشد؛ اینگونه که هر پلاک، عرصه و زمینی در محدوده شهرها دارای یک کاربری مشخص است که توسط مشاور، طراحی و مصوبه آن از کمیسیون ماده ۵ اخذ شده است.

علیرضا ستوده‌، مدیر کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان

تغییر کاربری چنین زمین‌هایی دارای قوانینی است که ‌باید رعایت شود.  دراین باره «علیرضا ستوده»، مدیر کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان توضیح می‌دهد.  

کاربری اراضی شهری مشمول چه مواردی می‌شود؟

کاربری اراضی ۲۰ مورد از جمله کاربری‌های آموزشی، مسکونی، تجاری، خدماتی، گردشگری، پذیرایی، بهداشتی-درمانی، ورزشی، معابر و غیره را شامل می‌شود.

  • چه ارگانی اختیار تغییر کاربری این‌گونه زمین‌ها را دارد؟

طبق قانون، شهرداری هیچ‌گونه اختیاری برای تغییر کاربری اراضی ندارد و تنها مرجع ذی‌صلاح کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است. تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار و معاونت امور عمرانی استانداری انجام می‌شود و با تشکیل جلساتی با حضور اعضای آن شامل مدیر کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیر جلسه، شهردار به عنوان عضو جلسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان عضو جلسه و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته در این جلسات درخواست‌هایی که از طریق شهرداری به دبیرخانه ارسال شده، بررسی و در نهایت برای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

  • درصورتی که املاک شهروندان در مسیر این تغییر کاربری‌ها قرار گیرد تکلیف چیست؟

برخی از کاربری‌های خدماتی نیز مانند کاربری‌های بهداشت و درمان، پارکینگ، فضای سبز، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی و شبکه معابر وجود دارند که ممکن است املاک شهروندان در مسیر اجرای آنها قرار گیرد. در این راستا قانون پیش‌بینی کرده که اگر پلاکی در طرح قرار گرفته باشد، باید متولی کاربری‌ها آنها را تعیین تکلیف کند. در این زمینه قانون سه اولویت زیر ۱۸ ماه را در نظر گرفته است از جمله این‌که دستگاه مربوطه باید تا ۱۸ ماه پس از تشخیص و ابلاغ طرح مبادرت به تملک اراضی کند و در صورتی که بودجه لازم برای آزادسازی این اراضی را نداشته باشد، باید اولویت‌بندی به صورت زیر ۵ سال و بالای ۵ سال انجام شود که در حالت زیر۵ سال، مالک این تعهد را می‌دهد که در زمان اجرای طرح، مبلغی را به عنوان ساخت تقاضا نکند و در صورتی که بالای ۵ سال باشد مالکان از تمام حقوق مالکیت‌ها برخوردار می‌شوند.

کد خبر 450135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha