محمد سرابی:  طرح مسکن اجاره‌ای که از سوی شهرداری مطرح و با استقبال دولت روبه‌رو شده بود، به شکل جدی در حال پیگیری است.

روند افزايشي اجاره مسكن

شهردار تهران در بیست‌وهشتمین جلسه شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق که در باغ‌موزه قصر برگزار شد، به جلسه اخیر هیأت دولت و طرح مسکن اجاره‌ای پرداخت و گفت: اگر تاریخ ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم سهم مسکن در سبد خانوار در این سال‌ها از ۱۲ درصد به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته ‌و اگر هرچه زودتر برای آن تدبیری اندیشیده نشود، مسئله مسکن از موضوعی اجتماعی به موضوعی امنیتی تبدیل می‌شود.

حناچی افزود: در جلسه اخیر هیأت دولت در این زمینه راهکارهای زیادی مطرح شد. ما هم پیشنهاد دادیم با حمایت دولت از ظرفیت شهرداری‌ها برای توسعه مسکن استفاده شود که از این موضوع استقبال و حتی پیشنهاد شد ظرفیت‌های قانونی برای تحقق این امر پیش‌بینی شود. البته به‌نظر من در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها این ظرفیت وجود دارد و دولت هم آماده همکاری است؛ همه باید تلاش کنیم تا قدمی برای حل مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد برداریم.

  • شناسایی خانه‌های خالی 

به‌تازگی تفاهمنامه‌ای میان «سازمان امور مالیاتی» و «شهرداری تهران» برای یکپارچه‌سازی آمارهای املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت و گواهی پایان‌کار ساختمان امضا شده است و به گفته عبدالحمید امامی، معاون شهرداری تهران سبب تأثیر در بازار مسکن خواهد شد. اطلاعات مورد نیاز «سازمان امور مالیاتی» آنطور که در این تفاهمنامه قید شده، شامل اقلام و اطلاعات موجود درباره املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت، گواهی پایان کار ساختمان، اطلاعات اراضی بایر و سایر اطلاعات و جزئیاتی است که در کارگروه مورد توافق دوطرف صورت گرفته و مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۵ به بعد است.  

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره جزئیات این تفاهمنامه توضیح داد: براساس این تفاهمنامه هر دو دستگاه سامانه‌های خود را به هم مرتبط می‌کنند تا ریزدیتاهای طرفین برای یکدیگر قابل بهره‌برداری باشد. امامی اظهار امیدواری کرد: اگر بتوانیم با این همکاری و همینطور همکاری با شرکت‌های خدماتی آب و برق و گاز فیش‌های مربوط به شهرداری را به‌موقع وصول کنیم و خانه‌ها و آپارتمان‌هایی را که واقعا خالی از سکنه هستند، شناسایی کنیم و عوارض قابل توجه و واقعی را بگیریم، می‌توان امیدوار بود که در تعدیل اجاره مسکن مؤثر باشد.  

معاون شهردار تهران همچنین از تفاهمنامه‌ای هم با سازمان ثبت املاک تهران خبر داد و گفت: بر این اساس قرار است سامانه‌های دو مجموعه را به هم مرتبط کنیم که آن هم تأثیر قابل توجهی در این شفافیت خواهد داشت. البته سامانه یکپارچه دولت که بخش‌های زیادی از سامانه‌های وزارتخانه‌ها را به هم مرتبط کرده هم این بخش‌ها را به‌خود الصاق خواهد کرد تا اهداف مورد نظر دولت و شهرداری هرچه بهتر حاصل شود.

  • عامل ساخت مسکن کم‌درآمدها 

یک پژوهشگر توسعه و اقتصاد شهری، درباره ساخت مسکن انبوه برای اقشار کم‌درآمد، گفت: ساخت مسکن کم‌مساحت راه تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین است.

کمال اطهاری‌ اظهار کرد: پیشنهاد ساخت خانه‌های کم‌متراژ در سال ۱۳۸۴ در قالب طرح جامع مسکن و بازنگری طرح مسکن در سال ۹۴، بازنگری و نظام‌های لازم هم برای اجرای آن طراحی شده بود.

اطهاری با اشاره به تجربه مسکن مهر افزود: این طرح نتیجه‌ای جز افزایش وحشتناک قیمت مسکن و اجاره‌بها نداشت. در مسکن مهر بیشترین بودجه نسبت به تولید ناخالص ملی در کل جهان صرف شد، با وجود اینکه دولت در قالب مسکن مهر بیشترین نسبت یارانه مسکن در جهان را اختصاص داد اما نتیجه آن افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در چندین سال بوده است. این پژوهشگر اقتصاد شهری برای موفقیت طرح مسکن انبوه تأکید کرد: حتما شهرداری باید عامل و بازیگر اصلی این میدان باشد و بتواند نقش میانجی بین دولت، بخش خصوصی و مردم را ایفا کند. اگر شهری رشد اقتصادی پیوسته و پایدار نداشته باشد، نمی‌تواند هزینه‌های مسکن کم‌درآمدها را بدهد و عدالت را اجرا کند. از آنجا که بیشتر مردم درآمد رانتی ندارند، پس مسکن‌های اینچنینی هم نباید به قیمت رانتی بلکه به قیمت تمام‌شده و با سود عادلانه عرضه شود.  

  • انتخابات سریع و کم‌هزینه شورایاری‌ها

شهردار تهران گفت: در جلسه اخیر دولت از شهرداری تهران برای برگزاری انتخابات شورایاری تقدیر شد. من نیز در آن جلسه مطرح کردم که یکی از ارزان‌ترین انتخابات‌ها را در کشور چه به‌لحاظ هزینه‌های مادی و چه از حیث معنوی، با حداقل امکانات برگزار کردیم. در شرایطی که تمام آمارها نشان می‌داد در حوزه سرمایه اجتماعی ریزش شدیدی را تجربه خواهیم کرد، اتفاقی در شهر تهران افتاد که امیدوارکننده بود. پیروز حناچی ادامه داد: هرچه میزان مشارکت مردم در مدیریت شهری افزایش پیدا کند، هزینه‌های اداره شهر کاهش می‌یابد و در این شرایط می‌توانیم بسیاری از مشکلات شهر را با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی برطرف کنیم.

او تصریح کرد: تاکنون در کشورمان تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک آن هم به شکل گسترده را نداشتیم، اما این امر در تهران در قالب انتخابات شورایاری‌ها محقق شد. البته حمایت و پشتیبانی نهادهایی چون وزارت کشور نیز بسیار تأثیرگذار بود. حناچی خطاب به شهرداران مناطق عنوان کرد: در تصمیم‌گیری‌های محلی اعضای شورایاری‌ها را به مشارکت بگیرید و از آنها در تصمیم‌گیری‌ها نظرخواهی کنید. در مدیریت شهری تا جای ممکن باید اولویت را به اقدامات موردنیاز مردم اختصاص دهیم. حناچی به برخی از وظایف کارمندان شهرداری در حوزه سدمعبر و مقابله با تخلفات نیز پرداخت و گفت: ما وظایفی در این زمینه داریم که طبیعی است گاهی در اجرای آن با مشکلاتی مواجه شویم، اما باید تلاش کنیم برخوردهای احتمالی مدبرانه، هوشمندانه و کم‌هزینه مدیریت شود. در این ماموریت‌ها باید به جزئیات و ظرافت‌ها توجه شود و نیروها در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.

کد خبر 450125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha