همشهری آنلاین: بشار الجعفری رئیس هیات دولتی سوریه در مذاکرات آستانه از بیانیه پایانی این نشست درباره سوریه استقبال کرد.

نشست آستانه در باره سوريه

به گزارش  ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل که ریاست هیات این کشور را در مذاکرات آستانه برعهده دارد، در ارزیابی بیانیه پایانی سیزدهمین دور مذاکرات آستانه گفت: این بیانیه  از نظر محتوای سیاسی و وضعیت موجود، برای سوریه بهتر است.

وی تصریح کرد: شاهد اجرای صادقانه و بی طرفانه توافق سوچی از سوی ترکیه نبودیم؛ توافقی که بر عقب نشینی گروه های تروریستی تا عمق بیست کیلومتری و خارج کردن سلاح های سنگین و متوسط تاکید دارد.

وزارت امورخارجه قزاقستان به عنوان میزبان نشست صلح سوریه روز جمعه اعلام کرد: گروه های مذاکره کننده بر سر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

سیزدهمین دور مذاکرات آستانه درارتباط با سوریه روز پنجشنبه دهم مرداد با حضور هیات‌های دولتی، مخالفان سوری و کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

  • توافق بر سر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در نشست آستانه

وزارت امورخارجه قزاقستان به عنوان میزبان نشست صلح سوریه روز جمعه اعلام کرد: گروه های مذاکره کننده بر سر تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

نورسلطان (آستانه) پایتخت قزاقستان از روز پنجشنبه به مدت دو روز، میزبان سیزدهمین دور از مذاکرات ویژه حل بحران سوریه معروف به «روند آستانه» است و نمایندگانی از کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و لبنان و نماینده ای از سازمان ملل هم دراین نشست حضور دارند.

به گزارش شبکه خبری "المیادین" لبنان، وزارت امورخارجه قزاقستان اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی احتمالا یک یا دو نشست با حضور مسؤولان بلندپایه طرف ها در نورسلطان درباره سوریه برگزار شود.

قزاقستان همچنین از موافقت اکثر گروه های معارض سوری شرکت کننده در نشست نورسلطان مبنی بر آتش بس در استان ادلب در شمال سوریه خبر داد.

در سیزدهمین دور از این مذاکرات، علاوه بر طرف های ثابت مذاکره، این بار نمایندگانی از کشورهای عراق و لبنان نیز  حضور دارند. در این نشست "گی‌یر پدرس" نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه به دلیل بیماری در نورسلطان حضور نداشت و معاونش را راهی قزاقستان کرده بود.

پیشتر وزارت امور خارجه قزاقستان از حضور نماینده دولت اردن در این نشست خبر داده بود که ظاهرا حضور او در نورسلطان منتفی شد.

نماینده دولت سوریه، "بشار الجعفری" "احمد التوما" نماینده مخالفان مسلح دولت سوریه در سیزدهمین دور از مذاکرات صلح نورسلطان هستند.

دور نخست نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در ژانویه ۲۰۱۷ با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شد؛ این سه کشور به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه تاکنون چندین بار مذاکرات آستانه را برگزار کرده‌اند.

هدف از برگزاری این نشست ها، بررسی مسائل بشردوستانه و تقویت اعتماد و هماهنگی برای اقداماتی است که در راستای توسعه روند صلح و حل و فصل بحران سوریه انجام می‌گیرد.

نورسلطان به عنوان پایتخت قزاقستان، پیش‌تر آستانه نام داشت، به همین دلیل این نشست ها تا پیش از این به "نشست آستانه" شهرت داشت.

تاکنون ۱۲ نشست برای بررسی و حل بحران سوریه برگزار شده است که یکی از این نشست ها در شهر سوچی روسیه برگزار شد و در همه این نشست ها بر لزوم حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و ادامه روند آتش بس تأکید شده است.

کد خبر 450112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha