پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین و کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) توافق کردند تا روابط میان این دو طرف را تقویت کنند.

توافق چین و آسه‌آن برای تقویت روابط

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای امور خارجه پکن -‌ آسه‌آن گفت: پلتفرم‌های همکاری آسه‌آن و همچنین پلتفرم‌ها به رهبری این اتحادیه نقش بسیار مهمی را در حفظ ثبات اجتماعی و رشد اقتصادی در منطقه آسیای شرقی در بحبوبه تغییرات جهانی که شاهد آن هستیم، ایفا کرده است.

وی افزود: چین برای روابطش با آسه‌آن که به بنری برای همکاری منطقه‌ای تبدیل شده، اهمیت زیادی قائل است. چین و آسه‌آن برای تحکیم اعتماد متقابل سیاسی تلاش کرده و همواره به یکدیگر احترام گذاشته‌اند.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: هر دو طرف خود را وقف همکاری‌های عملی و اقداماتی در راستای کسب منافع دو جانبه و نتایج برد-برد کرده‌اند و همکاری دو جانبه تجاری و اقتصادی را به سطح جدیدی رساندند.

به گفته وانگ، تلاش‌های بسیاری برای ساخت مشترک ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده برای بهبود ارتباطات منطقه‌ای انجام شده، تبادلات فرهنگی و مردمی تقویت یافته، درک متقابل ارتقا یافته و چند جانبه گرایی، اتحاد اقتصادی، تجارت و آزادی سرمایه گذاری در این منطقه نیز پیشرفت کرده است.

وانگ افزود: هر دو طرف اهمیت بسیاری برای رسیدگی مناسب به اختلافات قائل هستند تا بتواند صلح و ثبات را حفظ کنند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: همزمان با اینکه همکاری پکن- آسه‌آن وسیع‌تر می‌شود، هر دو طرف باید برای سطح بالاتری از همکاری استراتژیک و ایجاد یک ارتباط نزدیک‌تر برای داشتن آینده مشترک در چارچوب دیدگاه شراکت استراتژیک چین- آسه‌آن ۲۰۳۰ انجام دهند.

وی همچنین بر همکاری امنیتی و تبادلات فرهنگی به منظور بهبود روابط میان چین و آسه‌آن تاکید کرد.

در جریان این نشست هر دو طرف متعهد همکاری در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره شدند و به نتایج رضایت بخشی دست یافتند.

در همین حال وانگ همچنین از کشورهای غیر آسیایی خواست تا از پاشیدن بذر بی‌اعتمادی و تفرقه در خصوص آب‌های مورد مناقشه اجتناب کند.

این اظهارات وزیر امور خارجه چین اشاره‌ای ضمنی به آمریکا داشت آن هم پیش از رسیدن مایک پامپئو، وزیر امور خارجه‌ این کشور به بانکوک برای شرکت در نشست آسه‌آن و ارائه پیامی دال بر نیروی تازه‌ای بخشیدن به مشارکت امنیتی و تجاری آمریکا در این منطقه.

جنگ بزرگ قدرت که جنگ تجاری میان آمریکا و چین به آن دامن زده بر نشست وزرای امور خارجه آسه‌آن که از روز چهارشنبه آغاز شده، سلطه افکنده است.

جاه طلبی‌های نظامی پکن در آب‌ها و حریم هوایی مورد مناقشه در مقابل تلاشی به رهبری مایک پامپئو برای تاکید مجدد بر نقش واشنگتن به عنوان یکی از قدرت‌های  کلیدی آسیا – پاسفیک قرار گرفته است.

چین به استقرار ناوها، یجاد پایگاه‌های مسلح و همچنین استقرار کشتی‌های ماهیگیری در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، متهم  شده است؛ دریایی که یکی از مسیرهای مهم کشتی‌رانی جهان است و آمریکا نهایت تلاش خود را به کار بسته تا آن را باز نگه دارد. چندین کشور جنوب شرق آسیا نیز بر بخش‌های مختلف این دریا ادعای مالکیت دارند و پکن را به استفاده از قدرت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از اجرای قوانین در این منطقه متهم کرده‌اند.

در همین حال چین ضمن زیر سوال بردن حقوق قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا برای تاثیر گذاشتن بر این مساله آن را موضوعی مربوط به همسایگی می‌داند.

وانگ یی گفت: ما معتقدیم کشورهای غیرمنطقه‌ای نباید به صورت تعمدی به چنین مشکلاتی که از گذشته به جای مانده است، دامن بزنند.

وی ضمن اشاره به ۱۰ کشور عضو آسه‌آن گفت: کشورهای خارج از آسه‌آن نباید میان چین و کشورهای عضو این انجمن بذر تفرقه و نفاق بیفکنند.

وانگ یی افزود: به بیانی دیگر چین همچنان آسه‌آن را یکی از اولویت‌ها در همسایگی‌اش می‌داند.

پامپئو قرار است امروز (پنج شنبه) با همتای چینی خود دیدار کند.

کد خبر 450049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha