همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان یک بار دیگر مخالفت دولت متبوعش با خواست آمریکا مبنی بر مشارکت در مأموریت دریایی برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز را اعلام داشت. آمریکا از ۶۰ کشور خواسته است در این مأموریت نظامی شرکت کنند.

هایکو ماس

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از سوی دولت متبوعش پیشنهاد آمریکا برای مشارکت آلمان در عملیات دریایی با هدف حفاظت از کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز را رد کرد.

ماس روز چهارشنبه ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه) در حاشیه سفرش به ورشو گفت: «دولت فدرال آلمان در مأموریت دریایی که ایالات متحده آمریکا طراحی و تصور کرده است، شرکت نخواهند کرد؛ و ما در این زمینه در همفکری کامل با هم‌پیمانان فرانسوی خود هستیم.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «ما استراتژی فشار حداکثری را اشتباه می‌دانیم و خواهان تشدید بحران نظامی نیستیم و همچون گذشته بر گزینه دیپلماسی تأکید داریم.»

هایکو ماس اظهار داشت، با توجه به "وضعیت جدی و خطرناک در خلیج فارس و تنگه هرمز، باید تمام تلاش خود را به خرج دهیم تا مانع از تشدید بحران شویم.» از نظر او "راه‌حل مناقشه تنها از طریق مذاکره حاصل می‌شود و راه‌حل نظامی نمی‌تواند وجود داشته باشد".

دیروز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه اعلام شد که آمریکا رسما از آلمان درخواست کرده است تا از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز حمایت کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است که واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است. بریتانیا نیز در این میان پیشنهاد یک مأموریت اروپایی برای تأمین امنیت دریایی در منطقه خلیج فارس را مطرح کرده است.

در این میان بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا اعلام کرده است که به یک مأموریت مشترک به رهبری ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس علاقمند است. این در حالی است که وزیر خارجه دولت پیشین بریتانیا بر یک مأموریت نظامی به رهبری کشورهای اروپایی تأکید کرده بود.

کد خبر 450028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha