پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد این کشور در سال ۲۰۱۸ چهارده میلیارد پوند سلاح صادر کرده است.

بریتانیا با کنار زدن روسیه، به جایگاه دومین صادرکننده سلاح در جهان بازگشت

این رقم یک رکورد تاریخی برای فروش جنگ افزار در تاریخ بریتانیا به شمار می‌رود. روزنامه گاردین با انتشار گزارشی و با استناد به آمار وزارت دفاع می‌گوید به این ترتیب پادشاهی بریتانیا، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بعد پس از آمریکا به دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان بدل شده است. پس از بریتانیا، روسیه و فرانسه در رده‌های بعدی صادرکنندگان سلاح در جهان قرار دارند.

سفارش‌های گسترده جنگنده‌های تایفون به ارزش تقریبی ۵ میلیارد پوند و موشک‌های لیزری هدایت شونده پیووی (Paveway) از عوامل مهم افزایش خیره کننده درآمد بریتانیا از راه فروش سلاح به شمار می‌رود.

براساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه مشتری ۸۰ درصد تسلیحات فروخته شده بریتانیا هستند.

بنا بر این آمار، فروش جنگ افزار بریتانیا در سال ۲۰۱۸ به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۳ رسیده است.

نمودار وزارت دفاع بریتانیا

بریتانیا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ بار دیگر دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است. نمودار وزارت دفاع بریتانیاLipiec, Teresa (Trade)

به گزارش گاردین، منتقدان رویه دولت بریتانیا این کشور را به دورویی متهم می‌کنند و می‌گویند «در حالیکه دولت در سیاست خارجی ادعای حمایت از دموکراسی و حقوق بشر دارد، رژیم‌های سرکوب‌گر را مسلح می‌کند.»

در سال‌های گذشته و همزمان با ادامه کشتار غیرنظامیان یمنی در بمب‌باران‌های ائتلاف بین‌المللی (عربی) به رهبری ریاض، مساله ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی و متحدانش علاوه بر ایالات متحده، در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، بریتانیا و فرانسه هم جنجالی شد. با این حال، به جز آلمان دیگر صادرکنندگان اروپایی به فروش سلاح به پادشاهی سعودی و امارات به‌عنوان دو بازیگر اصلی جنگ یمن ادامه می‌دهند.

یک دادگاه تجدید نظر در بریتانیا ۲۱ ژوئن/۳۱ خرداد امسال با صدور حکمی قرارداد فروش سلاح بریتانیا به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ را به دلیل عدم شفافیت دولت و گوشزد نکردن ممنوعیت استفاده تسلیحات موضوع قرارداد علیه غیرنظامیان، «غیرقانونی» خواند.

کد خبر 450027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha