همشهری آنلاین: سیزدهمین دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روند آستانه) فردا (پنج‌شنبه) در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

روند آستانه

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که سیزدهمین دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روند آستانه) فردا و پس فردا (پنج‌شنبه و جمعه) با حضور هیئت مخالفان و دولت سوریه در نورسلطان، پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان آمده است: از این مسأله که گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه به دلیل بیماری نمی‌تواند در این نشست حضور یابد متأسفیم و اعضای هیئت سازمان ملل به ریاست معاون پدرسن در این نشست حضور خواهند یافت.

این وزارتخانه افزود، نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به زودی به منظور مشارکت در این نشست وارد نورسلطان می‌شوند.

وزارت خارجه قزاقستان در ادامه بیانیه خود درباره برنامه فعالیت‌های این نشست آورده است: مذاکرات دو جانبه و چند جانبه روز اول پشت درهای بسته انجام خواهد شد و جلسه عمومی روز بعد (جمعه) برگزار می‌شود و نتایج اصلی گفت‌وگوها نیز که طی دو روز انجام می‌شود در بیانیه مشترک کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه به اطلاع عموم خواهد رسید.

در همین راستا، روزنامه الوطن امروز (چهارشنبه) نوشت که هیئت دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل دمشق را به مقصد نورسلطان ترک کرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های لبنانی نیز اعلام کردند که بیروت دو دعوت نامه از طرف قزاقستان و روسیه برای حضور در نشست آستانه به عنوان عضو ناظر مانند عراق و اردن دریافت کرده است.

مقامات لبنان "غدی خوری"، رئیس امور سیاسی وزارت خارجه و مدیر دفتر جبران باسیل، وزیر امور خارجه این کشور را به عنوان نماینده خود در سیزدهمین دور نشست آستانه تعیین کردند.

لبنان و عراق برای نخستین بار به عنوان ناظر در دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه مشارکت خواهند کرد.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در سخنانی اظهار کرد: دور سیزدهم گفت‌وگوهای آستانه که یکم و دوم اوت (۱۰ و ۱۱ مرداد) در نورسلطان، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود به مسائل مهمی خواهد پرداخت.

وی افزود: باید خونسردی خود را حفظ کرده و توجه بیشتری به روند سیاسی سوریه داشته باشیم. همچنین درباره تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور مذاکره خواهیم کرد و با هم برای اعلام تشکیل این کمیته تلاش می‌کنیم.

کد خبر 450004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha