همشهری آنلاین: یک بررسی در سراسر اروپا نشان می‌دهد که ابرمیکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های اضطراری در حال گسترش در بیمارستان‌ها هستند.

superbug

این آنتی‌بیوتیک‌های اضطراری که کارباپنم نامیده می‌شوند، هنگامی استفاده می‌شوند که عفونت را نتوان با داروی دیگری درمان کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی پژوهشگران انستیتوی سانگر در بریتانیا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند گسترش گونه باکتری مقاوم «کلبسیلا نومونیه» به شدت نگران‌کننده است.

این پژوهشگران هشدار دادند که سایر میکروب‌ها هم دارند به این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند.

کلبسیلا نومونیه به‌طور طبیعی در روده‌های ما زندگی می‌کند، بدون اینکه مشکلی برای افراد سالم ایجاد کند.

اما هنگامی بدن ضعیف و بیمار باشد، این باکتری می‌تواند باعث عفونت ریه‌ها و ایجاد ذات‌الریه، عفونت خون و زخم‌ها و حتی پوشش مغز و ایجاد مننژیت شود.

به گفتگوی پژوهشگران انستیتو سانگر، موضوع نگران‌کننده این است که این باکتری به یکی آنتی‌بیوتیک‌هایی مقاوم شده است که خط آخر درمان در این موارد شمرده می‌شود. عفونت‌ها با این باکتری میزان بالایی از مرگ‌ومیر دارند. میزان مرگ‌های ناشی از گونه مقاوم کلبسیلا نومونیه در اروپا از ۳۴۱ مورد در ۲۰۱۷ به ۲۰۹۴ مورد در ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

این بررسی که بزرگ‌ترین مورد در نوع خودش است در ۲۴۴ بیمارستان در کشورهای اروپایی انجام شد و پژوهشگران DNA این باکتری را که از نمونه‌های بیماران دچار عفونت با آن به‌دست‌آمده بود، آنالیز کردند.

به گفته این پژوهشگران، یافته‌هایشان نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها یک عامل اصلی تسهیل‌کننده انتقال این باکتری مقاوم هستند و احتمال گسترش این باکتری از شخصی به شخصی دیگر عمدتاً درون بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

نتایج این بررسی در ژورنال Nature Microbiology منتشر شده است.

این بررسی همچنین نشان داد باکتری کلبسیلا نومونیه می‌تواند ژن مقاومت به آنتی‌بیوتیک را به سایر گونه‌های باکتری منتقل کند.

دو باکتری می‌توانند در فرایندی که کنژوگاسیون (انتقال افقی ژن) نامیده می‌شود، رشته‌ای از اطلاعات ژنتیکی به نام پلاسمید را با هم تبادل کنند و از این طریق توانایی مقاومت به آنتی‌بیوتیک از یک گونه به گونه دیگر انتقال می‌یابد.

این پژوهشگران می‌گویند بهترین راه برای مقابله با عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک پیشگیری از دچار شدن به آن‌ها از همان گام اول است و برای این کار لازم است وضعیت بهداشتی بیمارستان‌ها بهبود پیدا کند.ازجمله بیمارانی که حامل این باکتری‌ها هستند، زود شناسایی و ایزوله شوند.

کد خبر 450002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha