در جلسه ارتباط مستقیم سامانه ۱۸۸۸ رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی، عمران، حمل‌ونقل ترافیک و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به درخواست ۴۷۰ شهروند رسیدگی کردند.

1888

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی، در نخستین جلسه ارتباط مستقیم با حضور ۳ عضو شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان بازرسی شهرداری و مشاور و رئیس دفتر بازرسی  روز دوشنبه هفتم مرداد، ۴۷۰ تماس پاسخ داده شد که از مجموع تماس‌ها موضوعات ساخت‌وساز غیرمجاز، تغییر کاربری، انتقاد از کم و کیف برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و نظافت سطح شهر به‌ترتیب بیشترین موضوعات شهروندان را به‌خود اختصاص داد.

بیشترین گلایه مردم از عدم‌برقراری عدالت در حوزه شهرسازی و معماری است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملیاتی شدن طرح تفصیلی در سال ۹۱ اظهار داشت: بعد از ابلاغ این طرح مقرر شد تا حقوق شهروندان در سامانه طرح تفصیلی مشخص باشد و مجموعه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، مبتنی بر این سند اقدام کنند تا امکان فساد، رانت و تصمیمات سلیقه‌ای وجود نداشته باشد.

وی افزود: بیشترین شکایت مردم از شهرداری عدم ‌برقراری عدالت در صدور پروانه ساخت‌وساز در شهر تهران است و آنها خواستار یکسان‌سازی‌ امور در چارچوب قانون برای همه اقشار جامعه هستند.

سالاری ابراز داشت: متأسفانه حجم بالای تماس‌ها در این جلسه و نارضایتی شهروندان از مسائل شهری به‌ویژه حوزه معماری و شهرسازی نشان می‌دهد که وضعیت این حوزه مناسب نیست و تصویب‌کنندگان و ابلاغ‌کنندگان طرح تفصیلی در تحقق اهداف خود خیلی موفق نبوده‌اند و به اجرای مقررات شهرسازی و معماری در شهرداری تهران خوب عمل نمی‌شود که این برازنده شهرداری به‌عنوان نهادی که سابقه طولانی در اداره شهر دارد، نیست.

عضو شورای شهر اضافه کرد: البته با رویکرد مدیریت شهری در دوره پنجم و به‌طور خاص کمیسیون شهرسازی و معماری، میزان تخلفات در شورای معماری نسبت به گذشته به‌شدت کاهش یافته است و این نشان می‌دهد ما بایستی به‌عنوان نهاد ناظر در شورای شهر و کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه ورود جدی داشته‌باشیم و به همین دلیل از شهرداری خواسته‌ایم تا به موجب مصوبات بررسی میزان تحقق‌پذیری مقررات شهرسازی و طرح تفصیلی اقدام کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بخش عمده نارضایتی‌ها را مربوط به تخلفات ساختمانی و بی‌عدالتی در ساخت‌وسازها، وضعیت نگهداشت اعم از جمع‌آوری زباله و فضای سبز و تعریض گذر در محله‌های قدیمی مطرح کرد و ابراز داشت: تنها راه اساسی برای کاهش تخلفات، نارضایتی‌ها و بی‌عدالتی‌ها این است که فضا را به سمت فضایی هوشمند و شفاف پیش ببریم و قوانین را به‌صورت مشخص و عملیاتی در سامانه شهرسازی و معماری بارگزاری کرده و از تصمیمات سلیقه‌ای هم جلوگیری کنیم.

سالاری در پایان یادآور شد: تعداد زیاد تماس‌ها ضمن آنکه نشان‌دهنده ایجاد مشکل و نامناسب بودن وضعیت است، اما از سوی دیگر نشان از اعتماد مردم به سامانه ۱۸۸۸ سازمان بازرسی دارد که این مسئله مسئولیت ما را نیز در شورای شهر افزایش می‌دهد و ما را موظف می‌کند که پاسخ این اعتماد را بدهیم و در راستای کاهش اعتراضات اقدام کنیم.

  • هنر مدیریت شهری از بین بردن گلایه‌مندی‌های اولویت‌دار شهروندان است 

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مطالبات شهروندان در جلسه ارتباط مستقیم، تعداد بالای تماس‌ها را نگران‌کننده دانست و گفت: بیشتر تماس‌های شهروندان در مجموع مربوط به حوزه‌های خدمات شهری، معماری و شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک بود که با توجه به این درخواست‌ها توانستیم از دغدغه‌های شهروندان آگاهی پیدا کنیم.

فراهانی با تأکید بر اینکه هنر مدیریت شهری تغییر و ریشه‌کن کردن گلایه‌مندی‌های اولویت‌دار شهروندان در سامانه‌های شهرداری تهران است، اظهار امیدواری کرد که به مرور زمان و با اصلاح فرایندها در شورا و شهرداری نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی‌های شهروندان کاهش یابد.

وی فراهم کردن فضا برای ارتباط مستقیم با شهروندان را قابل تقدیر دانست و افزود: نکته قابل تأمل درخصوص پیام‌های ۱۸۸۸، پیگیری و اطلاع‌رسانی نتایج پیام‌ها به‌منظور جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر با بیان این مطلب که بیشترین مطالبه شهروندان تماس گیرنده با ایشان در حوزه خدمات شهری بوده ادامه داد: پیام‌های این سامانه می‌تواند به‌صورت پیشگیرانه عمل کرده و برای مدیران تصمیم‌سازی‌ کند و شورای شهر تهران نیز در این بین باید با به‌روزرسانی قوانین، مسیر را برای اجرای سریع و رفع کیفی معضلات عمومی فراهم کند.  

  • افزایش حساسیت پیام‌ها برای مدیران شهری موجب تسریع حل مشکلات خواهد شد 

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ترافیک نیز طی سخنانی عنوان کرد: بسیاری از مشکلات مطروحه در سامانه ۱۸۸۸ حاکی از عدم‌پیگیری بموقع و کیفی مدیران شهری است که این نیازمند افزایش حساسیت پیام‌ها در بدنه مدیریت شهری است و یکی از راهکارهای ایجاد این حساسیت می‌تواند ابلاغ دستورالعمل‌های تأکیدی از سوی دفتر شهردار محترم تهران به مدیران ارشد و شهرداران مناطق درجهت حل مشکلات شهروندان باشد.

علیخانی تصریح کرد: دقت نظر و پیگیری برخی از شهروندان نشان می‌دهد که نمی‌توان در دنیای امروز موردی را از شهروندان پنهان کرد. در نتیجه باید در مجموعه مدیریت شهری کارها آنقدر کیفی صورت گیرد که در نهایت مردم به سامانه‌های نظارتی همچون ۱۸۸۸ متوسل نشوند.

وی با انتقاد از عدم‌دسترسی آسان به برخی از مدیران شهری گفت: یکی از شهروندان در جلسه امروز از عدم‌پذیرش دیدار شهردار منطقه خود ابراز گلایه‌مندی کرد که با وجود چندین بار پیگیری موفق نشده با شهردار ملاقات کند. یک چنین رفتارهایی از مدیران شهری شایسته نیست و مدیران باید برای شهروندان قابل‌دسترس باشند.

کد خبر 449999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha