حمیدرضابوجاریان -خبرنگار: تراکم دانش‌آموزان در منطقه ۱۲ بالاتر ازمیانگین شهر تهران است.

مدرسه معتادان

وجود حدود ۱۵۰ مدرسه دولتی و بیش از ۱۳۰ مدرسه غیردولتی نمی‌تواند نیازهای آموزشی را در منطقه آن‌گونه که باید و شاید جبران کند. با کمبود تعداد مدارس، از دست رفتن یک کلاس درس، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای آموزش و پرورش منطقه است چه برسد به ۳۰ کلاس دبستان «سلمان» در بلوار قیام؛ مدرسه‌ای که مدت‌هاست به مأمن خلافکاران درمحله تبدیل شده است. درباره چرایی تبدیل مدرسه‌ای فعال به مکانی متروکه، با مسئولان آموزش و پرورش، مترو و شهرداری منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم.

دبستان سلمان تا همین چند سال پیش حسابی شلوغ بود. دانش‌آموزان زیادی داشت و هیاهوی بچه‌ها گاهی همسایه‌ها را کلافه می‌کرد. اما چرخ دوران به گونه‌ای چرخید که همسایه‌های کلافه از سروصدای بچه‌های مدرسه، دلشان تنگ جیغ و داد دانش‌آموزان شده است. زیرا از وقتی که ترک‌های عمیقی روی دیوارها پیدا شد. کارگاه خط ۷ مترو مقصر شناخته شد و مدرسه برای ایمنی بچه‌ها تخلیه شد. آموزش و پرورش ملکش را رها کرد و مترو چون ملک را تملک نکرده‌ بود کاری برای مدرسه سلمان انجام نداد. این مدرسه‌ خیلی زود به خوابگاه معتادان و بی‌خانمان‌ها تبدیل شد که با حضورشان هزار داستان ناگفته در محله رقم زده‌اند. اکنون چند ماهی است امنیت محله «قیام» از بین رفته و ترس، مهمان دل ساکنان شده است. ترسی که با حضور غافلگیرانه مأموران انتظامی و دستگیری معتادان برای مدتی از بین می‌رود اما اصل حکایت یعنی مدرسه متروکی که معلوم نیست چه کسی باید به فریادش برسد هنوز پا برجا باقی مانده است.

  • نگهبان رفت؛ معتادان آمدند 
    «مالک مدرسه سلمان(مرآت)، آموزش و پرورش است و این اداره مسئولیت دارد تا با گماردن نگهبان یا هر نوع تجهیزاتی که برای ایجاد امنیت مدرسه نیاز است از ورود افراد مسئله‌دار و کسانی که حضورشان سبب ناامن شدن محله شده است، جلوگیری کند.» این نظر «اکبرجهانگیر» شورایار محله است. او درباره چرایی ایجاد وضع ناامن در مدرسه متروک می‌گوید: «تا زمانی که خط ۷ مترو فعال بود، نگهبانی ازمدرسه حفاظت می‌کرد و مشکلی پیش نیامده بود. با تعطیل شدن کارگاه مترو، نگهبان هم رفت و با رفتن او معتادان، مدرسه سلمان را اشغال کردند.» او ادامه می‌دهد: «مدرسه‌ای که در روزگار نه چندان دور صدای دانش‌آموزان و معلمانش، آموزش در کنار تربیت را یادآور می‌شد. روزهای زیبایی که مدتی است خبری از آن نیست و کلاس‌ها به جای دانش‌آموزان، دمخور معتادان زن و مردی شده که حتی پشت‌بام مدرسه را به محلی برای مصرف مواد تبدیل کرده‌اند.»

  • آموزش و پرورش تعلل می‌کند 
    اشغال مدرسه سلمان از سوی معتادان و بی‌خانمان‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. شهردار ناحیه ۵ منطقه، بهترین کسی است که می‌تواند درباره چرایی تبدیل مدرسه به خوابگاه معتادان توضیح دهد. «سید مهدی موسوی» می‌گوید: «هر ایستگاه مترو نیاز به یک ورودی شمالی و یک ورودی جنوبی دارد. مترو به آموزش و پرورش اعلام کرد که بخشی از فضای مدرسه را برای ایجاد ورودی نیاز دارد و حاضر است مبلغ تملک را بپردازد. مبلغی که آموزش و پرورش برای واگذاری زمین برای ساخت مترو اعلام کرد بسیار بالا بود و به این دلیل، مترو با آموزش و پرورش به تفاهم نرسید.» ترک‌هایی که روی دیوارهای مدرسه دیده می‌شود، مسئولان آموزش و پرورش را نگران می‌کند موسوی دراین‌باره می‌گوید: «عملیات ساخت مترو «بیمه» است. اگر خسارت‌هایی که به بنای ساختمان مدرسه وارد شده است ناشی از عملیات مترو باشد، بیمه همه خسارت‌ها را به مالک، که آموزش و پرورش است، پرداخت می‌کند. با وجود اینکه گفته شده است ترک‌ها و ناامن شدن مدرسه ناشی از فعالیت مترو بوده است، تاکنون شکایتی ازسوی آموزش و پرورش ارائه نشده است تا موضوع بررسی شود.» شهردار ناحیه ۵، براین‌باور است تعطیلی ۳ ساله مدرسه با توجه به کمبود فضای آموزشی طولانی شده است: «مالکیت بنا برعهده آموزش و پرورش است و این اداره کل باید نگهبانی برای مراقبت از بنای خود به کار بگیرد. اگر آموزش و پرورش راه تعامل را با مترو و شهرداری در پیش می‌گرفت و برای واگذار کردن بخشی از فضای خود برای ساخت ورودی مترو قیمت اعلامی خود را تعدیل می‌کرد، به نتیجه مطلوبی می‌رسیدیم.»

  • مسئولان تکلیف مدرسه را مشخص کنند 
    سرکلانترهفتم پلیس پیشگیری پایتخت هم دل خوشی از وضعیت مدرسه سلمان ندارد. مأمورانش بارها از حضور معتادان متجاهر شکایت شنیده‌اند و برای رفع مشکل دست به کار شده‌اند. اما معتادان با استفاده از نبود نگهبان و در و دیواری مستحکم، مدرسه را پاتوق کرده‌اند. برای همین سرکلانتر و مأمورانش در اقدامی غافلگیرانه معتادان و خلافکاران بیتوته کرده در مدرسه سلمان را دستگیر کردند. «سرهنگ دوستعلی جلیلیان» می‌گوید: «مدرسه در محدوده عملیاتی مأموران کلانتری ۱۱۶ مولوی است که در مدت ۳ سال به دلیل فعالیت عمرانی مترو و ترک خوردن بخش‌هایی از دیوار آن متروک شده است. ساختمان، ۳ طبقه و یک زیرزمین دارد که به دلیل نبود نگهبان و در ورودی، به پاتوق معتادان متجاهر و افراد مسئله‌دار تبدیل شده است.» او حرفش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «تا تخریب کامل ساختمان یا مشخص شدن تکلیف آن، مأموران در قالب گشت‌های ۲۴ ساعته با مجرمانی که در مدرسه بیتوته کرده باشند برخورد می‌کند.» سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت در این میان خواسته‌ای از مسئولان دارد: «تا سازمان‌های دخیل در موضوع به مسئله مدرسه سلمان ورود نکنند و مشکلات را ریشه‌یابی نشود وضعیت تغییری نخواهد کرد. ساختمان مدرسه یا باید تخریب یا بازسازی یا اینکه نگهبانی برای حضور در محل و ایجاد امنیت مستقر شود. » جلیلیان تأکید می‌کند: «مکاتباتی با مسئولان مرتبط انجام شده تا برای مدرسه فکری اساسی کنند تا از ناامن بودن خارج‌شود.»

  • آموزش و پرورش پاسخگو نیست 
    به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که سبب شده است دانش‌آموزان منطقه، مسئولان شهری و دستگاه‌های خدمات‌رسان با مشکل روبه‌رو شوند، عملکرد اداره کل آموزش و پرورش در مورد مدرسه سلمان است. ما تلاش کردیم با مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران و منطقه گفت‌وگو کنیم اما، مدیران آموزش و پرورش منطقه با خودداری از پاسخ به سؤالات همشهری محله، هرگونه پاسخ را به سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران موکول کردند و تا زمان تنظیم این گزارش، سخنگوی آموزش و پرورش نیز از پاسخگویی طفره رفته است. همشهری محله آمادگی دارد درباره مدرسه سلمان با مسئولان آموزش و پرورش گفت‌وگو کند.
کد خبر 449981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha