چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۸
۰ نفر

پوپک قاسمی-  نیر- خبرنگار: کارخانه «تسنیم‌نوش» در شهرستان نیر یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید نوشیدنی در خاورمیانه است که ماه‌هاست با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

گره بلاتکلیفی بر «تسنیم نوش»

هر چند بعد از خبر تعطیلی این کارخانه در آذر سال گذشته، بازگشایی مجدد آن در خرداد امسال، اتفاق خوشایندی به شمار می‌رفت و قرار بود فعالیت این واحد صنعتی ادامه پیدا کند، اما مشکلات مالی از جمله بدهی بانکی، بدهی به امور آب و معوقات پرداخت حقوق کارگران شائبه‌های تعطیلی مجدد را مطرح کرد و باعث نگرانی به‌ویژه در میان کارگران این کارخانه شد.

تا جایی که کارگران این واحد صنعتی در تماس با همشهری از محقق نشدن قول مسئولان برای راه‌اندازی مجدد کارخانه و پرداخت معوقات کارگران گلایه و از شرایط بد این کارخانه در آستانه تعطیلی دوباره ابراز نگرانی کردند. در حال حاضر این واحد صنعتی با دریافت ۱۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی و بدهی ۵۳۶ میلیون تومانی به شرکت آب منطقه‌ای استان از بابت تأمین آب در آستانه تعطیلی دوباره است و تنها با حضور محدود ۳۸ نفر فعالیت و اقدام به تولید می‌کند. در گفت‌وگو با «ابراهیم امامی» فرماندار نیر پیگیر وضعیت این کارخانه شدیم که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید.  

  • راه‌اندازی مجدد کارخانه بعد از چند ماه رکود 

فرماندار نیر عنوان می‌کند: دلیل تعطیلی کارخانه تسنیم‌نوش شهرستان نیر در پاییز سال گذشته مشکل سرمایه در گردش و نبود توان تأمین مواد اولیه بود که با پیگیری‌ها این مشکل برطرف و کارخانه بازگشایی شد.  امامی به اختلاف داخلی شرکا اشاره می‌کند و می‌افزاید: با روی کار آمدن مدیریت جدید از ابتدای امسال تلاش برای رفع مشکلات تولید بیشتر شده است.

این مسئول در مورد شروع به کار مجدد این کارخانه بعد از چند ماه تعطیلی عنوان می‌کند: کارخانه بعد از چند ماه رکود با ظرفیت ۳۸ نفر شروع مجدد داشت که اگر به روند تولید و فروش برسد بسیاری از مشکلات حل می‌شود. فرماندار نیر در مورد بحث واگذار شدن این کارخانه اظهار می‌کند: چند سرمایه‌گذار برای خرید این کارخانه اعلام آمادگی کرده‌اند اما هیچ توافقی صورت نگرفته اگر توافقی انجام شود، کارخانه واگذار می‌شود، اما در کنار پیگیری مسأله واگذاری، برای تولید و فروش محصولات تلاش می‌شود.

  • بدهی امور آب و حقوق کارگران

امامی درباره حل مشکل و بدهی این کارخانه به اداره امور آب می‌گوید: مشکل مالی این کارخانه با امور آب چندان مهم نیست و کارخانه تسنیم‌نوش با این تجهیزات که از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نوشیدنی در خاورمیانه است اگر به توان تولید خود بازگردد این مشکلات خود به خود حل می‌شود. فرماندار نیر در مورد مطالبات کارگران هم بیان می‌کند: کارگران کارخانه مطالبات ۲ یا ۳ ماهه دارند که در حال پیگیری برای پرداخت آنها هستیم و به زودی مطالبات کارگران پرداخت می‌شود.

امامی با بیان این‌که یک شیفت از تولیدات کارخانه تسنیم‌نوش با تولید آب معدنی شروع به‌کار کرده است تاکید می‌کند: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افزایش تولید و شیفت کاری این کارخانه باشیم. این مسئول می‌افزاید: امسال فاز اول این کارخانه مجددا شروع به‌کار کرده است و با توجه به برنامه مدیریت جدید، راه‌اندازی فازهای دیگر کارخانه و اشتغال مجدد تعداد بیشتری از جوانان منطقه اتفاق خواهد افتاد. شهرک تخصصی آب نیر ظرفیت صنعتی بزرگی برای استان است و امسال با راه‌اندازی ۶ واحد راکد دیگر که مشکلات آنها هم در حال حل شدن است، این شهرک جانی دوباره خواهد گرفت.

  • کارخانه تسنیم‌نوش مشتری ندارد

فرماندار نیر درباره نبود مشتری برای واگذاری این واحد صنعتی عنوان می‌کند: با توجه به برگزاری جلسات ستاد رفع موانع تولید، اخیرا این واحد تولیدی به صورت محدود و با حضور ۳۸ نفر اقدام به فعالیت مجدد کرد، اما به دلیل بدهی ۵۳۶ میلیون تومانی به شرکت آب منطقه‌ای استان برای تأمین آب و منعقد نشدن قرارداد دوباره با مشکلاتی مواجه شد.

وی می‌افزاید: این کارخانه با قیمت پایه ۷۳ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است و ۱۵ میلیون یورو نیز تسهیلات ارزی دریافت کرده که خریدار موظف است این رقم را نیز به نرخ کنونی یورو بازپرداخت کند. در چنین شرایطی اگر سرمایه‌گذاری راغب به خرید این واحد صنعتی باشد و توافق حاصل شود، تسنیم‌نوش واگذار می‌شود. به گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، صاحب این کارخانه بعد از ارسال ده‌ها اخطاریه از بابت الزام این واحد تولیدی به عقد قرارداد از بابت تأمین آب و تقسیط بدهی ۵۳۶ میلیون تومانی، حاضر نیست که این مراحل طی شود تا بخشی از مشکلات تسنیم‌نوش برطرف شود.  

  • طرح واگذاری کارخانه

تعطیلی این واحد تولیدی که در منطقه خساراتی را در حوزه اشتغال و همچنین بلاتکلیفی یک واحد مجهز به همراه داشته است استاندار اردبیل را برآن داشته تا از طریق سرمایه‌گذاران خارج از استان تلاش کند تا این واحد تولیدی به بخش خصوصی واگذار شود تا گره کور این مجموعه تولیدی باز شود. «اکبر بهنامجو» معتقد است واگذاری و اجاره دادن کارخانه تسنیم‌نوش به سرمایه‌گذار جدید به صلاح این مجموعه و برای فعالیت مجدد این کارخانه در شهرک تخصصی آب نیر مفید است، اما این کار تاکنون میسر نشده است.  

بهنامجو می‌گوید: با توجه به اختلاف نظری که در هیأت مدیره تسنیم‌نوش به وجود آمده، پرداخت تسهیلات درخواستی این کارخانه به میزان ۳ میلیارد تومان مورد تصویب و تأیید بانک عامل قرار نگرفته است، چراکه به نظر می‌رسد هیأت مدیره این کارخانه آمادگی و رغبتی برای ادامه فعالیت این مجموعه ندارد. وی با اشاره به مشکل مشابه این کارخانه در آرتاویل تایر و حل مشکل در عرض ۲ هفته عنوان می‌کند: تا زمانی که هیأت مدیره تسنیم‌نوش و سهام‌داران این کارخانه متفق‌القول تصمیمی برای ادامه فعالیت و به‌کارگیری نیروها نگیرند پرداخت تسهیلات امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • ظرفیت‌های تولید و اشتغال تسنیم‌نوش

شرکت تولیدی فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم‌نوش سال ۸۷ شروع به کار کرد تا در زمینه تولید محصولات غذایی از جمله انواع آب میوه، آب معدنی و نوشابه‌های گازدار فعالیت کند. محصولات این شرکت که از کارخانه‌های تولید نوشیدنی طعم‌دار و آب معدنی بزرگ در خاورمیانه است از چشمه گرگر اردبیل تولید می‌شود و علاوه بر عرضه در بازار داخلی به بازارهای خارجی هم صادرات دارد.

با این حال، این واحد صنعتی در ادامه فعالیت خود به دلیل مشکلات داخلی دچار رکود شد و در حال حاضر این کارخانه که در چند ماه اخیر به تعطیلی کشیده شده و اخیرا نیز به صورت محدود و با حضور ۳۸ نفر اقدام به تولید می‌کند به دلیل بدهی ۵۳۶ میلیون تومانی به شرکت آب منطقه‌ای استان از بابت تأمین آب و نداشتن قرارداد با مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو شده است. این مسأله مسئولان استانی را برای رفع مشکلات آن بسیج کرده است، چراکه این کارخانه اگر به ظرفیت کامل تولید برسد توان اشتغال‌زایی برای هزار نفر را دارد.

کد خبر 449900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha