فرزاد رشتی - خرسان رضوی-خبرنگار: مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تربت ‌جام از ۱۴۷ عملیات در ۴ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: از این تعداد، ۷۰ عملیات مربوط به حریق و ۷۷ مورد مربوط به امداد و نجات بوده است.

 مزاحمت تلفنی آتش‌نشانی

«احمد قادری» با بیان این‌که در حوادث مربوط به حریق طی این ۴ ماه تلفات جانی نداشتیم، افزود: در عملیات امداد و نجات متاسفانه ۱۰ نفر فوتی داشتیم که به علت غرق‌شدگی، سکته و تصادف بوده است. وی گفت: عملیات‌های امداد نجات در این چند ماه مربوط به مار، حیوانات خانگی و وحشی در شهر و منازل مسکونی، سقوط از ارتفاع، آب‌گرفتگی، غرق‌شدگی، نشت گاز، حبس شدن، تصادف و سرنگونی خودرو، اشیای حلقوی، ریزش چاه و سایر موارد بوده است.

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تربت ‌جام با تاکید بر اهمیت آموزش شهروندان در حوزه پیشگیری از حوادث و آمادگی در مقابل آن اظهار کرد: در ۴ ماه ابتدای سال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و تعاملاتی که بین دستگاه‌ها و مدارس و مهدکودک‌ها صورت گرفته، ۵۲۰ نفر آموزش دیدند.
وی با بیان این‌که در این مدت ۸ مورد کارشناسی در خصوص حوادث اطفای حریق و امداد و نجات از سوی کارشناسان آتش‌نشانی انجام شده است، گفت: از ۷۰ حادثه مربوط به حریق که در ۴ ماهه ابتدای سال اتفاق افتاده، ۲۳ مورد عمدی، ۲۶ مورد غیرعمدی و ۲۱ مورد نامعلوم بوده است.

این مسئول به اهمیت آماده‌سازی نیروهای آتش نشانی اشاره کرد و افزود: به صورت هفتگی برنامه‌های آموزشی و مانوری در این محل برای آمادگی جسمانی و تمرین و تکرار موضوعات مورد نیاز در عملیات‌ها توسط فرمانده شیفت‌ها برگزار و مسائلی مانند روش‌های نجات از چاه، ارتفاع، سرعت عمل در عملیات، استفاده سریع و بهینه از خاموش‌کننده‌ها به صورت عملی انجام می‌شود. در همین راستا اخیرا یک دوره تست آمادگی جسمانی با حضور کلیه نیروهای آتش‌نشانی انجام شد که کارکنان قدرت بدنی و سرعت عمل و نیز موضوعات مرتبط را در یک رقابت دوستانه به مسابقه گذاشتند.

قادری با اشاره به این‌که ۸۰ درصد تماس‌هایی که با آتش‌نشانی گرفته می‌شود، مزاحمت است، گفت: تعداد محدودی از شهروندان با ایجاد مزاحمت تلفنی باعث ایجاد مشکل و خلل در امدادرسانی می‌شوند. اگر هنگام تماس تلفنی که به‌صورت غیرواقعی صورت گرفته، اتفاق ناگواری در شهر به وقع بپیوندد، این مزاحمت تلفنی‌ها باعث ارائه خدمات به‌موقع به شهروندان نخواهد شد و با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. باید مردم با دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اغلب مردم از شماره تلفن‌های خدماتی اطلاع درستی ندارند و در خیلی از موارد به‌اشتباه به جای تماس با اورژانس، اتفاقات آب، برق یا گاز با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. باید دستگاه‌های متولی به‌صورت گسترده به این موضوع بپردازند. این مسئول در آتش‌نشانی افزود: مردم باید در زمان وقوع حوادث با خونسردی کامل شرح حادثه، آدرس دقیق و یک شماره تماس قابل‌دسترس اعلام کنند تا ماموران آتش‌نشانی در ارائه خدمات دچار مشکل نشوند و اگر مشکلی در آدرس داشتند بتوانند تماس بگیرند. قادری ادامه داد: توقع ما از مردم همکاری با ماموران آتش‌نشانی است و باید خودروها در زمانی که در خیابان صدای آژیر خودروهای امدادرسانی را می‌شوند، راه را باز کنند و در محل حادثه تجمع نکنند تا خادمان مردم بتوانند کار خود را به‌ درستی انجام دهند.

کد خبر 449886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha