سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از مواد خوراکی که تمامی خانواده‌ها با هر نوع درآمدی به خرید آن خوش‌بین بودند، مرغ بود که آن هم طی چند روز اخیر قیمتش گوی سبقت را از بقیه مواد خوراکی ربوده است.

مرغ

قیمت مرغ نه‌تنها در شهرهای لرستان، بلکه در دیگر استان‌های کشور نیز با افزایش مواجه شده و نارضایتی مردم را در پی داشته است. مسئولان لرستان قاچاق مرغ، فعالیت دلالان، گرمای هوا و کاهش جوجه‌ریزی را عوامل اصلی گرانی این محصول عنوان می‌کنند. اما به گفته شهروندان، هر عملی عکس‌العملی دارد و باید در این زمینه کنترل‌های لازم صورت بگیرد و اقدامات اساسی انجام شود تا با حذف این محصول و دیگر اقلام خوراکی ضروری از سبد غذایی اقشار کم‌درآمد، سلامت و امنیت ‌غذایی آنها به خطر نیفتد.

  • گرانی مواد خوراکی

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در مورد گرانی مرغ می‌گوید: قیمت مرغ برخلاف قیمت دلار است و هرچه قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، قیمت مرغ به همان نسبت بالا می‌رود. قیمت دلار چند وقت پیش ۱۵ هزار تومان بود و قیمت مرغ ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان. اما حالا این روند کاملا برعکس شده و قیمت مرغ به کیلویی ۱۵ هزار تومان و هر دلار نیز به ۱۱ هزار تومان رسیده است. «رضا قلایی» می‌افزاید: اصلا وضعیت بازار مواد خوراکی آشفته است. با بالا رفتن دلار همه نرخ صعودی پیدا کرده بودند و حالا که قیمت دلار کنترل شده و پایین آمده است متاسفانه هیچ تغییری در قیمت مواد خوراکی ایجاد نمی‌شود. وی بیان می‌کند: قیمت مرغ برای فردی که کارگر است و دستمزد روزانه دریافت می‌کند، بسیار سنگین است. می‌توان به صراحت گفت دستمزد روزانه یک کارگر تنها کفاف خرید یک مرغ خوب را می‌دهد که با آن بتوان یک خانواده ۴ یا ۵ نفره را سیر کرد.

  • مسئولان باید کاری کنند

شهروند دیگری اظهار می‌کند: مگر یک کارمند یا کارگر چقدر حقوق می‌گیرد که بتواند هم مرغ و گوشت گران را بخرد، هم اجاره‌خانه را بپردازد و هم نیازهای فرزندانش را تامین کند؟

«ساهره روانجو» می‌گوید: هزینه خرید سایر مواد خوراکی هم بالاست. الان شرایط طوری نیست که بگوییم چیز دیگری را با مرغ جایگزین می‌کنیم. قیمت یک کیلو گوشت قرمز برای تهیه کباب یا پختن یک خورشت چند برابر قیمت مرغ است. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه مسئولان از گرانی‌ها کاملا اطلاع دارند، اما اقدامی برای کنترل وضعیت بازار انجام نمی‌دهند. مدام می‌گویند قاچاق مرغ باعث گرانی آن شده یا پای دلالان در میان است. اما قاچاقچیان و دلالان همیشه وجود داشته اند. بنابراین، به جای ذکر دلایل گرانی‌ها، با عوامل آن برخورد و بر بازارهای مختلف نظارت کنند.

  • گرمای هوا

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان خرم‌آباد در مورد گرانی قیمت مرغ می‌گوید: گرانی مرغ دلایلی زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها به گرمی هوا و فصل تابستان مربوط می‌شود. در این ایام که هوا گرم است، مرغداران جوجه‌ریزی کمتری دارند تا از میزان تلفات جوجه‌های خود کم کنند. «علیرضا قیاسی‌فر» می‌افزاید: همین کم شدن جوجه‌ریزی‌ باعث شده است میزان عرضه مرغ در شهرستان کاهش پیدا کند و بر قیمت تاثیر مستقیم بگذارد.

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ به عرضه مرغ زنده در حومه شهر برمی‌گردد. در مناطق نزدیک شهر همچون شهرک پارسیلون، کمالوند، ماسور و... مرغ زنده به تعداد زیاد عرضه می‌شود و همین موضوع باعث شده است قیمت مرغ بسته‌بندی افزایش پیدا کند. قیاسی‌فر ادامه می‌دهد: این در حالی است که عرضه مرغ به صورت زنده خلاف است و از لحاظ بهداشت و سلامت برای مردم خطر ایجاد می‌کند. باید مسئولان دامپزشکی و بهداشت به این موضوع توجه جدی داشته باشند و جلوی عرضه مرغ زنده را بگیرند.

  • بالا بودن قیمت نهاده‌ها

قیاسی‌فر همچنین بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ به بالا بودن قیمت نهاده‌هایی همچون دانه، سویا و... برمی‌گردد زیرا دلالان توزیع این نهاده‌ها را در دست گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند با نرخ دولتی به دست دامدار برسند. وی می‌افزاید: همین امر باعث می‌شود دامدار قیمت بالاتری برای خرید نهاده‌ها پرداخت کند. این افزایش قیمت خرید نهاده بر قیمت مرغ تاثیر می‌گذارد و باعث گرانی آن می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان خرم‌آباد می‌گوید: دولت باید نهاده‌ها را به صورت مستقیم به دست دامدار برساند. در حقیقت سود اصلی نهاده‌ها به جیب دلالان می‌رود و از سوی دیگر دامدار و مردم به عنوان فروشنده و مصرف‌کننده مرغ متضررهای اصلی هستند. وی اظهار می‌کند: اختلاف قیمت هر کیلو نهاده در بازار با قیمت دولتی بیش از هزار تومان است. برای پرورش‌دهنده‌ای که ۲۰ تا ۵۰ هزار جوجه دارد، خرید این نهاده‌ها هزینه‌های زیادی را می‌طلبد. بنابراین باید نظارت درستی بر این بخش وجود داشته باشد.

  • احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها

رئیس اتحادیه مرغ فروشان خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان عرضه مرغ گرم در شهرستان خرم‌آباد اشاره می‌کند و می‌گوید: قبل از گرم شدن هوا و به هم خوردن نظم بازار مرغ، روزانه ۱۰ تا ۲۰ تن مرغ گرم از سوی واحدهای پرورش‌دهنده مرغ شهرستان خرم‌آباد در بازار عرضه می‌شد. اما اکنون به دلیل گرمای هوا این میزان کاهش یافته و برای جبران این کاستی، مرغ گرم از سایر شهرستان‌ها برای عرضه وارد خرم‌آباد می‌شود. وی می‌افزاید: قیمت مرغ در ماه گذشته هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان بود، اما متاسفانه در این ماه با تغییرات صعودی قیمت همراه بوده است به گونه‌ای که طی هفته گذشته به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان توسط عمده‌فروش رسید.

قیاسی‌فر اظهار می‌کند: در هفته جاری نیز قیمت هر کیلوگرم مرغ برای عرضه توسط عمده‌فروشان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مرغ برای عرضه توسط خرده‌فروشان با افزایش بیش از این همراه است. باید نظارت‌های درستی برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار مرغ صورت بگیرد. رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان خرم‌آباد ادامه می‌دهد: با توجه به برگشت حجاج و پیش رو بودن اعیاد، قیمت مرغ نیز قطعا افزایش بیشتری خواهد یافت. اما اگر مسئولان مربوط با همکاری و همراهی یکدیگر در این بازه‌های زمانی نظارت‌ها را بیشتر کنند، قطعا می‌توان بازار مرغ را کنترل و قیمت‌ها را منطقی کرد.

  • عامل اصلی گرانی پیدا شد

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی لرستان نیز در مورد دلایل گرانی مرغ می‌گوید: چندین عامل در گرانی قیمت مرغ در استان لرستان دخیل است.  یکی از این عوامل به کاهش جوجه‌ریزی در استان‌های جنوبی برمی‌گردد که چون هوا گرم است و تلفات آنها زیاد، به همین دلیل جوجه‌ریزی را کاهش داده‌اند. «عظیم دادگر» می‌افزاید: مورد دیگر به قاچاق مرغ از لرستان به استان‌های دیگر برمی‌گردد. پرورش‌دهنده مرغ، به دلیل داشتن صرفه اقتصادی، مرغ را با قیمت بالاتری به دست دلال می‌دهد و از این طرف، قیمت مرغ در استان بالا می‌رود.

وی تاکید می‌کند: تلاش می‌کنیم، با همکاری و دستور دادستان، از قاچاق مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری شود تا مرغ به اندازه کافی در استان موجود باشد و بتوان قیمت مرغ را در آن متعادل کرد. دادگر ادامه می‌دهد: یکی دیگر از عوامل گرانی مرغ کمبود واکسن است، چون وقتی واکسن به میزان کافی وجود نداشته باشد و جوجه یا مرغ در زمان مناسب واکسن نزند، تلفات افزایش می‌یابد و پرورش‌دهنده متضرر شود و برای جبران خسارت خود مرغ را با قیمت بالاتری به دست عرضه‌کننده در بازار برساند.  

کد خبر 449875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha