چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حقیقی جدید نشان می‌دهد با ایجاد یک دوقلوی رایانشی یا نوعی همزاد برای بیماران می توان هزاران دارو را روی آن آزمایش کرد و در نتیجه بهترین درمان را برای فرد انتخاب کرد.

همزاد رایانشی به داد بیماران می‌رسد !

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  پرس اسوسیشن، تحقیقی جدید نشان می‌دهد مدلهای پیشرفته رایانشی با مرتبط کردن بیماران به یک قل یا همزاد دیجیتالی به تشخیص و درمان بیماری‌های معمول کمک می‌کنند.

 از این فناوری برای ارائه درمان های بهتر به افراد استفاده می‌شود. طی این فناوری به طور رایانشی هزاران دارو در انواع مختلف سلول‌ها آزمایش می‌شود و در مرحله بعد درمان انجام می‌شود.

 در حال حاضر گاهی اوقات دارو روی بسیاری از بیماران مبتلا به یک بیماری تاثیری ندارد زیرا دلیل ابتلا به آن یکسان نیست.

ابتلا به بیماری در حقیقت به رابطه پیچیده میان هزاران ژن در انبوهی از انواع سلول‌ها متکی است و بنابراین دلیل ابتلا به یک بیماری میان مبتلایان به آن مختلف است.

مایکل بنسون محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه لینکوپینگ در سوئد می‌گوید: هدف ما آن است که قل‌های دیجیتالی برای هر بیمار توسعه دهیم تا  درمان مخصوص او را بیابیم. به طور ایده آل هزاران دارو روی قل دیجیتالی بیمار آزمایش می‌شود تا بهترین آن برای درمان فرد استفاده شود.

روش‌های ساخت این مدل ها با استفاده از مدل موش آرتریت روماتوئید انسانی انجام شد. دانشمندان از روش تعیین توالی RNA تک سلولی برای تجزیه و تحلیل فعالیت ژن در هزاران سلول از مفاصل موش بیمار با استفاده از تحلیل شبکه استفاده کردند. 

محققان پس از یافتن مهمترین نوع سلول، آن را به صورت دیجیتال با هزاران دارو مطابقت دادند. به این ترتیب می‌توان از داروهای بهینه برای معالجه موش استفاده کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که می‌توان از مدل‌های رایانه ای برای تشخیص بیماری در انسان نیز  استفاده کرد.

محققان با تجزیه و تحلیل سلول های T بیماران مبتلا به ۱۳ بیماری از جمله سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و خود ایمنی، تشخیص دادند که می توان بیشتر بیماری ها را از یکدیگر و همچنین بیماران از افراد سالم تشخیص داد. 

بنسون در این باره می‌گوید: از آنجا که سلول‌های T به عنوان نوعی ماهواره جاسوسی عمل می‌کنند که به طور مداوم بدن را مورد بررسی قرار می‌دهند تا هرچه زودتر بیماری را کشف و مبارزه کند، می‌توان برای تشخیص زودرس بسیاری از بیماریهای مختلف از این نوع سلول استفاده کرد.

 این تحقیق با همکاری یک تیم بین المللی از محققان در سوئد ، آمریکا ، کره و اسپانیا انجام شده است. 

کد خبر 449801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha