فرشاد شیرزادی‌-خبرنگار:شهروندان شرق تهران با پرداخت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در طول سال می‌توانند به کتاب‌های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

کتابخانه باباطاهر

فقط کافی است که در محله آشتیانی و منطقه ۱۳ سکونت داشته باشید تا یکجا از ۴۰ هزار عنوان کتاب بهره‌مند شوید. برای این کار کافی است با یک قطعه عکس به عضویت کتابخانه باباطاهر درآیید. این کتابخانه یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های شرق تهران است که ۲سالن‌ ناهارخوری و مطالعه مردانه و زنانه دارد و با خدماتی نوین و از طریق فضای مجازی شما را با کتاب‌های موجود در مخزنش آشنا می‌کند. گزارش ما را درباره افتتاح بخش «کودک» و «نوجوان» این کتابخانه بزرگ بخوانید و با بخش‌ها و دیگر امکانات آن آشنا شوید.

  • تاریخچه کتابخانه
    کتابخانه باباطاهر در بوستان «دانش‌آموز» در سال ۱۳۸۴ در زمینی به ابعاد ۹۰۰‌مترمربع و زیربنای ۴۶۵‌مترمربع بنا و از همان زمان با استقبال مردم و هم‌محله‌ای‌ها روبه‌رو شد. این کتابخانه تا سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۴هزار و ۵۰۰ عضو داشت که برای کتابخانه‌ای با این مساحت زیاد به نظر می‌رسید. در سال ۱۳۹۳ شهردار وقت منطقه ۱۳ موافقت کرد که این کتابخانه گسترش یابد و به همین دلیل چند هفته پیش زیربنای این کتابخانه به هزارو۲۰۰‌مترمربع افزایش پیدا کرد. پیش از افتتاح کتابخانه باباطاهر هر سالن مطالعه چیزی در حدود ۷۰‌مترمربع بود که امروز مساحت هر سالن به ۱۵۰‌مترمربع افزایش یافته است. به گفته مدیر این کتابخانه اکنون روزی ۲۵۰ نفر از سالن‌های مطالعه این کتابخانه بهره‌می‌برند و در آرامشی دلچسب کتابشان را می‌خوانند.
  • هزینه عضویت

محله آشتیانی، کتابخوان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای زیادی دارد. بچه‌هایی که هنوز به سن تحصیل نرسیده‌اند می‌توانند با صرف هزینه‌ای جزئی یعنی ۵۰۰ تومان از بخش ویژه کودکان این کتابخانه بهترین کتاب‌ها را به امانت بگیرند و بخوانند. برای دانش‌آموزان نیز تخفیف در نظر گرفته شده و آنها با مبلغ ۳هزار تومان می‌توانند به مدت یکسال به عضویت کتابخانه باباطاهر درآیند. برای بزرگسالان نیز این مبلغ فقط ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. همان‌طور که گفته شد، داشتن یک قطعه عکس هم برای عضویت در کتابخانه لازم است.

  • نذر کتاب فراموش نشود

«محبوبه کفیلی» مدیر کتابخانه باباطاهر با ما به سالن بزرگ برادران می‌آید. او می‌گوید: «اکنون کتابخانه ما گنجایش۴۰هزار عنوان کتاب را دارد. حالا که قفسه خالی کم نداریم، مردم می‌توانند با نذر کتاب، به این کتابخانه کمک کنند. اگر هم‌محله‌ای‌ها کتابی در خانه دارند که آن را خوانده‌اند و دیگر احتیاجی به آن ندارند می‌توانند آن کتاب را به کتابخانه ما هدیه دهند. البته بخش قابل توجهی از کتاب‌های کتابخانه باباطاهر توسط خیّران به دست ما می‌رسد. همچنین نهادهایی مانند نهاد کتابخانه‌های کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد مخزن ما را تغذیه می‌کنند. شمارگان کتاب‌های کتابخانه‌های کل کشور بیش از۴۰میلیون عنوان است که با پرداخت هزینه عضویت، هر شهروندی در منطقه، در اقصی نقاط ایران می‌تواند از کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌ها استفاده کند و کتاب امانت بگیرد. همچنین دیگر خیّران می‌توانند بدون پرداخت هزینه نقدی مستقیماً کتاب هدیه دهند که این برای کتابخانه نیز بهتر است.»

  • ساعات کار کتابخانه

ساعت کار کتابخانه باباطاهر به جز روزهای تعطیل در ۶ ماه نخست سال از ساعت ۸ تا ۲۱ است. مدیر کتابخانه باباطاهر می‌گوید: «با موافقت نهاد کتابخانه‌ها احتمال آن است که این زمان تا ساعت ۲۳ تمدید شود و طبق حکمی که امیدواریم به‌زودی ابلاغ و اعلام شود حتی در روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۸ کتابخانه ما دایر باشد.

  • در سکوت کتاب بخوانید
    کتابخانه باباطاهر انواع و اقسام کتاب‌های ادبی، تاریخی، روان‌شناسی، فلسفی و جامعه‌شناسی را دارد. اگر به قلم نویسندگان و روشنفکران علاقه دارید، به قول زنده‌یاد شاملو، رمان رشک‌انگیز «کلیدر» از محمود دولت‌آبادی در این کتابخانه موجود است. رمان «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» هم در قفسه‌های این کتابخانه به چشم می‌خورد. همچنین کتاب‌های نویسنده فقیدی چون «احمد محمود» با نام‌های «مدار صفر درجه»، «درخت انجیر معابد» و رمان جنگی «زمین سوخته» در این کتابخانه، لابه‌لای دیگر کتاب‌های ارزشمند ادبی به چشم می‌خورد. اگر به شعر امروز علاقه‌مندید کتاب‌های «احمد شاملو» لابه‌لای کتاب شاعران و نویسندگان آیینی مانند «احمد نادمی»، «حمیدرضا شکارسری»، «فاضل نظری»، «ساعد باقری» و دیگر سرایندگان با سهولت در دسترس است. حتی کتاب‌های «فانوس لالایی»، «بر شانه‌های باران» و «حق با صدای توست» سروده «عبدالجبار کاکایی» نیز در این کتابخانه موجود است. اگر به تاریخ علاقه‌مندید باید بدانید که بعد از ادبیات بیشترین امانت کتاب در این کتابخانه مانند بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ کشور، به تاریخ اختصاص دارد. پس از تاریخ به گفته مدیر این کتابخانه نسبتاً بزرگ، بخش امانت در زمینه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در صدر جدول قرار می‌گیرند. پس معطل نکنید و برای خواندن کتاب‌های ارزشمند به کتابخانه باباطاهر بروید و در سکوت کتاب مورد علاقه خود را به امانت بگیرید و مطالعه کنید.
  • سفارش اینترنتی

کفیلی می‌گوید: «بخش مختص نوجوان هم به این کتابخانه اضافه شده است.» طبقه همکف کتابخانه باباطاهر حالا به خدمات کتابخانه‌ای، مخزن اصلی و نشریات و پایگاه داده‌ها اختصاص یافته و طبقه دوم سالن مطالعه است. همچنین یک بخش برای استراحت مخاطبان در نظر گرفته شده است. کفیلی ادامه می‌دهد: «همه مردم می‌توانند با عضویت در کتابخانه باباطاهر به عضویت در سایت www.samanpl.ir درآیند و به عناوین ۴۰ هزار کتاب دسترسی داشته باشند و بدون مراجعه حضوری می‌توانند کتاب رزرو کنند یا مهلت امانت کتابشان را تمدید کنند. اگر کتابی که می‌خواهند آن را بخوانند در دست دیگران است، با رزرو، کتاب را تا امانت بعدی به اصطلاح کتابدارها فریز می‌کنند و تحویل می‌گیرند. همه این اقدام‌ها و کارهای مشابه صرفاً از طریق سایت انجام می‌شود. همچنین در سایت مذکور نشانی دقیق همه کتابخانه‌های کشور به همان GPS موجود است و شهروندان را هدایت می‌کند.»

  • کلاس‌های رایگان

کتابخانه باباطاهر چندین کلاس آموزشی رایگان هم دارد. کفیلی نگاهی به طبقه دوم کتابخانه می‌اندازد و می‌گوید: «از همه دست‌اندرکاران امور فرهنگی که یک جورهایی بچه‌محل ما محسوب می‌شوند تقاضا داریم که به کتابخانه ما بیایند و با توجه به توانایی و تخصصشان به ما بگویند که چه خدمات فرهنگی و آموزشی می‌توانند در اختیار شهروندان قرار دهند. ما در صورت توافق با آنها قراردادی منعقد می‌کنیم و پس از پرداخت دستمزد آن استاد، اقدام به تشکیل کلاس‌های رایگان برای مردم می‌کنیم. این کلاس‌ها در حال حاضر در طبقه دوم دایر است.

کد خبر 449799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha