سیدمرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: شهرداری تبریز در ۵ سال گذشته برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای احداث پارک‌های کوچک و بزرگ در تبریز داشته است.

پارک‌های محله‌ای جوابگوی جمعیت تبریز نیست

تعداد پارک‌های تبریز که در ۲ دهه گذشته به تعداد انگشتان ۲ دست هم نمی‌رسید، اکنون ۳ رقمی شده و در اکثر محلات می‌توان پارک‌های کوچک و متوسطی را پیدا کرد. سال گذشته در تبریز ۱۲ پارک محله‌ای احداث شد و شهردار قول احداث ۱۵ پارک محله‌ای دیگر را در این شهر تا پایان سال جاری داده است. از ابتدای تابستان تاکنون پارک‌های محله‌ای از مهم‌ترین فضاهای مورد استفاده از سوی شهروندان تبریزی بوده است. این میزان از حضور در پارک‌ها معایب و نواقص احتمالی را بیشتر مشخص می‌کند و به مسئولان شهری در برطرف یا تقویت کردن معایب یا مزایا کمک خواهد کرد. در گزارشی میدانی با حضور در چند پارک مناطق مختلف تبریز وضعیت آن‌ها و میزان رضایت شهروندان را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.  

  • فضای سبز به جای پارک

«محمد مهدوی» یکی از شهروندان تبریزی که خانه‌اش در مجاورت حیاط بزرگ ساختمان شهرداری قرار دارد، از تبدیل شدن فضای سبز این ساختمان به پارک مورد استفاده شهروندان گله می‌کند و می‌گوید: این محوطه بزرگ که فضای سبز اطراف ساختمان شهرداری است از چند سال قبل با برداشتن حفاظ‌های آهنی به عنوان محلی برای گذران ساعت‌های گرم تابستان شهروندان تعیین شده است. اما این محدوده فقط یک فضای سبز است و امکانات پارک در آن دیده نمی‌شود.  وی بیان می‌کند: سرویس‌های بهداشتی در این محدوده کم است، محل مناسب و کافی هم برای پارک خودرو شهروندان وجود ندارد.

وسایل بازی بسیار کم است و متناسب با تعداد کودکان حاضر در این پارک نیست.  این شهروند تاکید می‌کند: ازدحام زیادی در این فضای سبز وجود دارد و گاهی هم برنامه‌های تفریحی در آن اجرا می‌شود که عدم تطبیق آن با محیط پارک موجب شده در محدوده چهارراه منظریه تا حکیم نظامی در بیشتر مواقع ترافیک وجود داشته باشد.  وی بیان می‌کند: البته اگر تعداد شهروندان استفاده‌کننده از این پارک چند ده نفر یا نزدیک به صد نفر باشد، مشکلی نیست اما در عصرهای گرم تابستان صدها نفر حتی بیشتر، در این محل حضور دارند که برای ساکنان اطراف این محوطه مشکلات رفت‌وآمد ایجاد کرده است.  

  • شهربازی‌های کم؛ استقبال زیاد

«رضا مجلسی» از شهروندان منطقه رسالت تبریز است که در پارک رسالت واقع در این خیابان در انتظار نوبت فرزندش برای سوار شدن به تاب شهربازی است. وی با بیان این‌که تعداد وسایل شهربازی در این پارک کم است، بیان می‌کند: ۲ سرسره و ۲ تاب وجود دارد و معمولاً یک ربع تا نیم ساعت باید منتظر ماند تا از تاب به مدت چند ثانیه استفاده کرد.

وی به چرخ‌فلک‌های دستی در پارک‌ها هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: این چرخ‌فلکی‌ها با گرفتن ۳ تا ۵ هزار تومان برای چند دور چرخاندن مسکنی برای نبود شهربازی در پارک‌ها هستند و شهروندان هم چاره‌ای جز استفاده از این وسایل محدود ندارند؛ البته آن‌طور که شنیده‌ام وضعیت پارک‌های رسالت به نسبت محلات دیگری مانند ۱۷ شهریور و پاستور بهتر است و در این محلات اصلاً خبری از پارک هم نیست چه برسد به این‌که شهربازی هم داشته باشد.  

  • باغ امامی و ضرورت تطبیق با فضای شهری

چند کیلومتر آن‌طرف‌تر در خیابان پاستور تبریز می‌توان باغ امامی را به عنوان یکی از معدود محل‌های گذران عصرهای داغ تبریز پیدا کرد؛ باغی که چند سال قبل از خانواده امامی خریده شده و اکنون به پارک تبدیل شده است. «شهریار حیدری»، از ساکنان خیابان پاستور، از وجود این باغ اظهار رضایت می‌کند و می‌گوید: این محل در حال حاضر تنها محل تفریح شهروندان این منطقه است؛ البته نواقصی هم دارد که باید رفع شود.  

وی تاکید می‌کند: زمانی که تعداد حاضران در پارک کم است، این پارک دردسری برای کسی ندارد؛ اما وقتی تعداد افراد بیشتر می‌شود مشکل کمبود فضاسازی بیشتر به چشم می‌خورد. به دلیل وجود ساختمان‌های قدیمی هم نمی‌توان اطراف پارک و نزدیک این ساختمان‌ها زیرانداز پهن کرد و نشست. همچنین استخر بزرگی که وسط این باغ وجود دارد به عنوان یک استخر برای آبیاری درختان است که می‌تواند برای کودکان با توجه به عمق آن خطرآفرین باشد.

این شهروند تبریزی بیان می‌کند: می‌توان با احداث بوفه مناسب، همچنین فضاسازی مناسب‌تر و منطبق با یک پارک واقعی در این منطقه آن را برای شهروندان قابل استفاده‌تر کرد. سرویس‌های بهداشتی در این پارک و اکثر پارک‌های تبریز هم وضعیت بسیار بهتری به نسبت سال‌های گذشته پیدا کرده است و حتی با بیشتر شدن استفاده شهروندان هم صف‌های کمتری مقابل سرویس‌های بهداشتی شکل می‌گیرد. این در حالی است که چند سال قبل مشاهده صف‌های چند ده نفری مقابل سرویس‌های بهداشتی پارک‌های تبریز منظره‌ای ناراحت‌کننده بود.  

  • پارکی داخل آرامستان

پارک کوچک داخل آرامستان وادی رحمت در عین جذابیت برای کودکان و خانواده‌ها با توجه به نزدیکی چند متری به قبور می‌تواند کمی عجیب به نظر بیاید، اما واقعیت این است که هر روز شهروندان زیادی در این پارک حضور دارند که اغلب ساکنان شهرک اندیشه در نزدیکی این آرامستان هستند. «احمد نویدی» از ساکنان شهرک اندیشه است که همراه ۲ فرزندنش در این پارک حضور دارد. او می‌گوید: غسالخانه زنانه و مردانه وادی رحمت در ۲ طرف این پارک قرار گرفته است؛ ‌ اما شلوغی شهربازی و پارک داخل شهرک اندیشه خانواده‌ها را برای استفاده از این شهربازی راضی می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: در تابستان امسال تعداد افراد حاضر در پارک بیشتر و جای خوب برای نشستن کمتر شده است ولی چون این اطراف غیر روزهای پنجشنبه و جمعه خلوت است مشکلی از نظر محل پارک خودرو وجود ندارد.  

  • ضرورت توجه بیشتر به توسعه پارک‌های تبریز

با وجود این‌که شهردار تبریز و شورای اسلامی شهر در اعلام مواضع خود توسعه پارک‌های چندمنظوره و فضاهای لازم برای مواقع بحرانی را هم یادآور شده‌اند، گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد پارک‌های تبریز برای اقامت بیش از چند ساعت بستر لازم را ندارند. تعداد آلاچیق‌ها کم و محل‌های مناسب برای شست‌وشوی دست و صورت یا ظروف هم بسیار محدود است. علاوه بر این روشنایی پارک‌های تبریز هنگام شب هنوز به میزان رضایت‌بخشی نرسیده و شهروندان انتظار دارند توجه بیشتری به روشنایی پارک‌ها شود. احداث محل‌های مناسب برای برپا کردن چادر، همچنین افزایش تعداد بوفه‌ها هم از انتظارات شهروندان تبریزی است که نیاز به توجه مسئولان دارد.

کد خبر 449757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha