اشرف شفیعی-‌  تبریز - خبرنگار: از چند سال قبل ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف مانند هندوانه، گوجه‌فرنگی و صیفی در اطراف دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می‌شود؛ همچنین پرکردن چاه‌های غیرمجاز و روش‌های قهری هم ادامه دارد.

شهاب‌الدین بی‌مقدار

این در حالی است که ممنوعیت کشت این محصولات موجب اعتراض کشاورزان و باغداران شده و آنان برای جایگزین کردن کشت، توان مالی لازم را هم ندارند. نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی که نایب‌رئیس فراکسیون دریاچه ارومیه را هم برعهده ‌دارد، ‌ درباره تحقیقاتی که از سوی فراکسیون دریاچه ارومیه برای کشت جایگزین در اطراف دریاچه ارومیه صورت گرفته است، گفت: ‌نظر نمایندگان مجلس به‌ویژه فراکسیون این بوده که نمی‌توان تنها کشاورزان و باغداران را مجبور به تغییر الگوی کشت کرد. بلکه باید برای آن‌ها کشت محصولات جایگزین با سود مناسب را هم در نظر گرفت. بر این اساس کشت ۳ محصول پسته، زعفران و گل‌محمدی که محصولاتی با ارزش‌دهی بالا و کم‌مصرف آبی هستند، پیشنهاد شده است.

«شهاب‌الدین بی‌مقدار» با بیان این‌که کشت و نگهداری این گیاهان ضمن نیاز به آموزش‌های اولیه، هزینه‌های زیادی هم دارد، اظهار کرد: در مذاکراتی که با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی شده و با موافقت این وزارتخانه وام‌های کم‌بهره برای کاشت جایگزین در حاشیه دریاچه ارومیه پرداخت می‌شود. در هفته‌های اخیر مذاکراتی شده و در روزهای پیش رو نیز جلساتی خواهیم داشت تا این وام‌ها همانند وام‌های کم بهره دیگر سریعاً پرداخت شود؛ البته نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم هم هست که این مهم هم با همکاری کارشناسان جهاد سازندگی و مروجین انجام می‌شود.  

کد خبر 449755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha