مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

سید محمدمهدی موسوی-  خبرنگار: در این روزها که به نظر می‌رسد، اخبار مربوط به گرانی کالاها و خدمات، همچنین افزایش سرسام‌آور و غیرمنطقی اجاره‌بهای خانه و مسائلی از این دست، فضای رسانه‌ای را به نوعی به تسخیر خود درآورده.

پژواک اخبار خوب هم باشیم

کم نیستند اخبار خوبی که آن طور باید و شاید در چنین فضای پرتلاطمی پژواک رسانه‌ای پیدا نمی‌کنند. از جمله این‌که در روزهای گذشته در قم خبری در مورد یک وقف جدید به ارزش ۲۷ میلیارد تومان منتشر شده است. در این اوضاع و احوال که طمع و حرص برخی دلالان نسبت به جمع‌آوری مال دنیا، آنها را فرسنگ‌ها از جاده انصاف و وجدان دور کرده، هنوز هم کسانی پیدا می‌شوند که ملکی چنین ارزشمند را در راه نشر معارف دینی و به‌خصوص روضه سیدالشهدا(ع) به صورت عام‌المنفعه وقف کنند.

در همین روزها همچنین در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری امیدوارکننده از مشاوران املاک منتشر شده که در حرکتی ارزشمند اعلام کردند از انجام معامله‌هایی که خارج از عرف و توان مردم باشد، معذورند و دیگران را هم تشویق به انجام ندادن چنین کاری می‌کردند. با گشت و گذاری در فضای مجازی متوجه می‌شویم که حجم اخبار منفی امروزه بیشتر از اخبار مثبت و خبر خوب است که این مسأله بی‌شک ناامیدی، افسردگی و درماندگی را بین افراد به همراه دارد.

با این حال، تأسف‌بارتر، حجم فزاینده اخبار دروغ و شایعاتی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ائمه جمعه، به دلیل تأثیر بالای این اخبار و مطالب در ناامید کردن جامعه از مصادیق بارز منکر در کشور است که باید مراقب بود در دام این قبیل منکرات نیفتاد. در این بین، واقعیت تلخ و انکارناپذیری که وجود دارد این است که گویا در میان عده‌ای، رقابتی برای انتشار هر چه سریع‌تر اخبار منفی و زشتی و پلشتی‌های جامعه شکل گرفته و حال آن‌که نسبت به اخبار مثبت و به اصطلاح امروزی‌ها، «حال خوب کن» چنین مسابقه‌ای وجود ندارد و کمتر کسی خود را مقید می‌داند که در این اوضاع و احوال، بازتاب‌دهنده بخشی از خوبی‌های جامعه و بیانگر نشاط و امید به آینده باشد.

در حالی که بیرون از مرزها، ده‌ها و صدها رسانه به خصوص در بستر فضای مجازی علیه جامعه ما به فعالیت می‌پردازند و به تولیدکننده و انتشاردهنده بسیاری از اخبار دروغ و شایعاتی تبدیل شده‌اند که هدفش ناامید کردن جامعه از آینده کشور است. ما باید از منظر رسانه‌ای، یک بازنگری جدی در فعالیت‌های خود داشته باشیم و دست‌کم در کنار اخبار منفی و مشکلات و ضعف‌ها، از خوبی‌ها هم بنویسیم و بگوییم و چشم خود را روی نیمه پر لیوان بیشتر از پیش بگشاییم.

در همین شهر قم، با وجود برخی مشکلات و گرفتاری‌ها و گاهی بی‌انصافی‌ها از سوی عده ای، مهربانی همچنان ادامه دارد که نشانه‌های آن را گاهی در برخی شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، اما عزم جدی برای انتشار گسترده این اخبار خوب و امیدبخش وجود ندارد. از این رو لازم است که از مدیریت اطلاع‌رسانی و تولید خبر خوب به هیچ وجه غافل نشویم که این خود از بهترین معروف‌هایی است که بر اساس رسالت دینی باید امر به آن کرد.

کد خبر 449744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha