مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
۰ نفر

کوروش کائی - دهلران - خبرنگار: دهلران هفته گذشته جزو ۳ شهرستان گرم ایران از ابتدای تابستان امسال تاکنون معرفی شد. دمای این شهرستان بیشتر اوقات تابستان ۴۹ تا ۵۰ درجه سانتیگراد و گاه اندکی بالاتر است.

روستاهاي دهلران

هوای آن به قدری گرم است که به گفته شهروندانش، ۲ کولرگازی هم در خانه‌ها جوابگو نیست. در این هوای گرم، روستاهای این شهرستان امسال با معضل بزرگ کم‌آبی مواجه شده‌اند و با رسیدن به اوج گرما هنوز این مشکل وجود دارد. کم‌آبی در روستاهای دهلران در اوج گرما باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده است به طوری که چندی پیش امام‌جمعه این شهرستان از این وضعیت به شدت گلایه کرد.

علاوه بر امام‌جمعه، «شادمهر کاظم‌زاده» نماینده دهلران در مجلس نیز هفته گذشته در سوالی از وزیر نیرو، از وضعیت آب‌رسانی به روستاهای ایلام انتقاد کرد و گفت: عدم تامین آب شرب در روستاها نگران‌کننده است. در برخی روستاها هفته‌ای یک بار با تانکر آب‌رسانی می‌شود و این در شأن مردم نیست. دلیل عمده کم‌آبی در برخی روستاهای شهرستان دهلران پوسیدگی و فرسودگی خط انتقال آب آنهاست که نیاز است این مشکلات با تامین اعتبارات لازم برطرف شود.

  • مردم دارند اذیت می‌شوند

یکی از اهالی روستاهای مرکزی دهلران در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: مردم روستاهای مرکزی دهلران حدود ۲ ماه است که به طور کامل از آب آشامیدنی محروم هستند و با تانکر به آنها آب‌رسانی می‌شود. «وحید سرخه» می‌افزاید: مردم روستاهای مرکزی دهلران هر روز شاهد بی‌آبی در این گرمای شدید تابستان هستند. متاسفانه هنوز مشکل کم‌آبی روستاهای بخش مرکزی به خصوص روستای «حاضرمیل» حل نشده است. وی بیان می‌کند: بزرگ‌ترین مخزن آب در این روستا درست شده و تعویض لوله‌ها هم صورت گرفته است، ولی به علت نامعلومی هر روز شاهد شکستگی لوله‌ها و قطعی آب هستیم. سرخه می‌گوید: اگر این روند ادامه داشته باشد، متاسفانه باید شاهد مهاجرت بیشتر روستاییان به شهر باشیم.

  • روزی یک ساعت آب داریم

یکی دیگر از اهالی روستاهای دهلران به همشهری اظهار می‌کند: روستاهای دهلران روزانه یک تا ۲ ساعت آب دارند. متاسفانه مسئولان به وضعیت روستاهای این شهرستان رسیدگی نمی‌کنند. «حمید رضایی» ادامه می‌دهد: مردم روستاهای شهرستان از کولر آبی استفاده می‌کنند و در این هوای بسیار گرم مشکلات فراوانی برای خانواده‌ها و کودکان به وجود آمده است. وی می‌گوید: نبود آب آشامیدنی سالم سال‌هاست در روستاهای این شهرستان وجود دارد و هنوز وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات عملی نشده است.

رضایی می‌افزاید: همه خانواده‌های روستایی مجبورند برای ذخیره آب تانکر داشته باشند. برخی از آنها ۳ تانکر و برخی یک یا ۲ تانکر برای ذخیره آب دارند. وی بیان می‌کند: مردم روستاهای شهرستان دهلران، با وجود مشکلات ناشی از کم‌آبی، همچنان در روستا مانده‌اند و هنوز مهاجرت نکرده‌اند.

  • حل مشکل تا ۱۰ روز آینده

فرماندار دهلران در این زمینه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: روستاهای مرکزی دهلران با معضل بزرگ کم‌آبی مواجهند و بر همین اساس یک پروژه آب‌رسانی با عنوان «برتش» برای حل آن در حال اجراست. «مجید عسگری» می‌افزاید: برای این پروژه ۴ حلقه چاه آب حفر و یک خط انتقال آب به طول ۱۸ کیلومتر ایجاد شده است. وی با اشاره به این‌که ۲ مخزن بتنی ۵۰۰ متر مکعبی آب نیز برای این پروژه راه‌اندازی شده است، بیان می‌کند: خط انتقال قبلی مجتمع آب‌رسانی برتش دچار فرسودگی شدید شده بود و به همین منظور تمامی خط تعویض شده است.

وی ادامه می‌دهد: دبی آب قبلا در این مجتمع ۲۴ لیتر بر ثانیه بود که با کارهای انجام شده برای حل مشکل کم‌آبی روستاهای بخش مرکزی، به ۴۰ لیتر برثانیه خواهد رسید. این مقام مسئول با اشاره به این‌که برای اجرای این پروژه بیش از ۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است، می‌گوید: با بهره‌برداری از مجتمع برتش، مشکل کم‌آبی ۱۰ روستای مرکزی شهرستان حل می‌شود. فرماندار دهلران اظهار می‌کند: مشکل کمبود و قطعی آب روستاهای مرکزی بخش دهلران تا ۱۰ روز آینده رفع می‌شود.

  • مصرف آب در روستاهای دهلران بالاست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: ما وجود مشکل کم‌آبی و قطع آب را در روستاها تایید و برای حل آن تلاش می‌کنیم. اما به این نکته هم باید توجه داشت که ۳۵ روستا در شهرستان‌ دهلران به دلیل استفاده از آب شرب تصفیه ‌شده برای احشام و اراضی کشاورزی با قطعی مکرر آب مواجه هستند. «نورالله تیموری» ادامه می‌دهد: با بهره‌برداری از ۲ مجتمع آب‌رسانی وحدت و انقلاب در شهرستان دهلران شامل ۳ ایستگاه پمپاژ و ۶ مخزن بتنی با حجم ۳۷۰۰ متر مکعب مشکل آب ‌شرب بیشتر روستاهای دهلران برطرف می‌شود.

وی بیان می‌کند: مصرف آب در مناطق روستایی این استان، براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، بیش از ۳ برابر میانگین کشوری است زیرا در برخی مناطق روستایی مردم از آب شرب برای مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می‌کنند و این معضل کمبود و گاه قطعی آب مناطق روستایی را در پی دارد. مهاجرت روستاییان به شهرها از مهم‌ترین تبعات کم‌آبی و بی‌آبی در روستاهاست و باید توجه داشت که استمرار این معضل در روستاها که نقاط مولّد هر استان و کشور محسوب می‌شوند، خالی شدن آنها را از سکنه در پی خواهد داشت.

کد خبر 449726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha