دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
۰ نفر

شیما صادقی - سنندج- خبرنگار: حدود ۵۰ درصد مسافرت‌های درون‌شهری سنندج به وسیله اتوبوس‌ها، ون‌ها و مینی‌بوس‌های دیزلی انجام می‌شود.

صف اتوبوس

این روش جابه‌جایی شهروندان جدا از اقتصادی بودن و کاهش ترافیک و آلودگی، به ارتقای سطح فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز کمک می‌کند. ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی منوط به نو بودن ناوگان اتوبوسرانی سنندج و حومه و مجهز بودن به امکانات رفاهی چون صندلی‌های سالم، کولر، بخاری و... است. یکی از ایستگاه‌های مرکزی شهر سنندج ناصرخسرو است. بیشترین میزان تردد از این ایستگاه به شهرک‌های حومه سنندج انجام می‌شود. نزدیک به ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری سنندج متعلق به بخش خصوصی است و در فصل گرمای تابستان و مسافت طولانی سفرها، شهروندان از نبود امکانات رفاهی در اتوبوس‌های این ایستگاه مانند کولر شاکی هستند.

  • نیاز شهروندان سنندجی به ناوگان عمومی

یکی از جوانان سنندجی که در گرمای طاقت‌فرسای این روزهای شهر به همراه دوستش منتظر تکمیل ظرفیت اتوبوس و حرکت آن است، اظهار می‌کند: استفاده از وسایل نقلیه عمومی علاوه بر صرفه اقتصادی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی موثر است، اما خبری از توسعه خدمات در این زمینه نیست، چراکه برخی از اتوبوس‌ها فرسوده و قدیمی شده‌اند و باعث تشدید آلودگی می‌شوند. «امید کریمی» از نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی در برخی اتوبوس‌های شهری گلایه دارد و دراین‌باره می‌گوید: در این روزهای گرم تابستان انتظار داریم مسئولان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای بیندیشند و با توسعه خدمات، رضایت مردم را جلب کنند.

  • بعضی از اتوبوس‌ها کولر ندارند

شهروند دیگری که مدت زیادی است روی صندلی‌های ایستگاه مرکزی ناصر خسرو منتظر تکمیل شدن ظرفیت اتوبوس نشسته، می‌گوید: نزدیک به ۱۵ دقیقه است که منتظر ‌حرکت اتوبوس هستم. «آمنه اسدی» می‌افزاید: بیشتر مواقع برای رفت‌وآمد از اتوبوس استفاده می‌کنم و هر بار باید مدت زیادی منتظر بمانم. وی یادآوری می‌کند: با توجه به ترافیک درون‌شهری مدت زیادی را در اتوبوس سپری می‌کنیم اما اتوبوس‌های قدیمی سیستم سرمایشی ندارند و یا برخی دیگر از آنها کولرهایشان خراب است و اتوبوس‌هایی هم که کولر دارند به دلیل کاهش هزینه‌هایشان، آن ‌را روشن نمی‌کنند.

این شهروند ادامه می‌دهد: شهروندان در قبال استفاده از اتوبوس و ناوگان عمومی حمل‌ونقل مبالغی را به عنوان کرایه و عوارض سالانه شهرداری پرداخت می‌کنند، بنابراین انتظار داریم خدمات به بهترین نحوه ممکن ارائه و ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوسازی شود؛ با چنین وضعیتی ترجیح می‌دهم از تاکسی و خودروهای مسافربر شخصی به‌جای اتوبوس‌های فرسوده‌ استفاده کنم.

  • هزینه بالای تعمیر کولر و نبود درآمد کافی

یکی از رانندگان بخش خصوصی ایستگاه مرکزی ناصرخسرو می‌گوید: هدف همه ما رانندگان ارائه خدمات مطلوب به مسافران، رضایت و خدمت به آنهاست. «حبیب‌الله. ‌ز» می‌افزاید: کولر اتوبوس من خراب شده و با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه بالای قطعات و درآمد ناکافی توانایی تعمیر آن را ندارم. وی با بیان این‌که مسئولان از رانندگان بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های بخش خصوصی مانند بخش دولتی از صبح زود تا آخرین ساعات کاری مسافر جابه‌جا می‌کنند و در اختیار سازمان اتوبوسرانی هستند، اما با وجود استهلاک و هزینه تعمیر بالا، مسئولان از رانندگان حمایت نمی‌کنند.

این راننده اتوبوس اظهار می‌کند: مسئولان یک روز را به ‌جای نشستن پشت میزهای خود، در کنار رانندگان اتوبوس سپری کنند و ببینند آیا می‌توانند مشکلات و سختی‌های ما را تحمل کنند؟  وی می‌افزاید: با توجه به عرض بسیار کم و نامناسب ورودی و خروجی ناصرخسرو به طرف بلوار کردستان و با وجود ماشین‌های پارک شده که عمدتا به‌ خاطر فروشگاه بزرگ وابسته به یکی از ارگان‌ها در این مسیر است، تردد اتوبوس‌ها بسیار دشوار است و در صورت وقوع حادثه ما باید پاسخگو باشیم، بنابراین مسئولان از جمله راهنمایی و رانندگی باید به این وضعیت رسیدگی کنند و برای این قشر احترام قائل شوند.

  • تخصیص یارانه رانندگان در ۲ نوبت

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی سنندج با ۴ مدل اتوبوس ۴۵۷، اسکانیا، پیشرو دیزل و ۳۵۵ سنندج به‌صورت خصوصی و دولتی در حال سرویس‌دهی به همشهریان است. «امیر جمشیدنژاد» می‌افزاید: تنها اتوبوس‌های ۳۵۵ کولر ندارند که تعداد آنها محدود است، بنابراین فقط در صورت لزوم و با وجود افزایش تعداد مسافران از آنها استفاده می‌شود. وی با بیان این‌که دیگر اتوبوس‌های این ناوگان دارای کولر بوده و در فصل‌های گرم روشن است، ادامه می‌دهد: به دلیل استفاده مداوم، کولر برخی از اتوبوس‌ها نیازمند سرویس و تعمیر است که این کار زمان‌بر خواهد بود.

این مسئول اظهار می‌کند: شرکت نفت استان در تخصیص سوخت، این سازمان را مورد بی‌مهری قرار داده است؛ تمام شهرهای کشور سهمیه سوخت پایه را به مقدار ۳ هزار و ۷۵۰ لیتر در ماه دریافت کرده‌اند، اما سنندج تنها شهری است که مبنای مصرف سوخت خود را بر اساس پیمایش با میزان هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر در ماه قرار داده است، بنابراین رانندگان بخش خصوصی از این بابت گلایه دارند و راضی نگه داشتن آنها در تمامی موارد از جمله تعمیر کولر سخت است.

  • نوسازی ناوگان اتوبوسرانی   

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج در مورد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می گوید: تخصیص ناوگان به شهرداری‌ها از طریق وزارت کشور انجام می‌شود و شهرداری سنندج دراین‌باره اعلام نیاز کرده است. «امیرجمشیدنژاد» در مورد گلایه رانندگان مبنی بر بی‌توجهی این سازمان به بخش خصوصی برای تعمیر اتوبوس‌ها از جمله کولر اظهار می‌کند: سازمان تنها در صورت دریافت یارانه از سوی وزارت کشور می‌تواند تسهیلاتی را در اختیار رانندگان قرار دهد.

وی با بیان این‌که از سال ۹۴ تا ۹۶ یارانه اختصاص داده نشده، می‌گوید: پس از وقفه پیش‌آمده، در سال ۹۷ در ۲ نوبت یارانه تخصیص داده شد. در مرحله اول ۱۸۰ میلیون تومان دریافت شد و در اختیار رانندگان بخش خصوصی برای تعمیر و تجهیز اتوبوس‌ها قرار گرفت. طی چند روز آینده نیز ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان یارانه مرحله دوم در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت. سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج اذعان می‌کند: مبلغ یارانه برای هر فرد که نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته، در قبال هزینه‌های بالای تعمیر ماشین کافی نیست، بنابراین رانندگان باید در همان مقطع و با دریافت تسهیلات به فکر تعمیرات مختلف از جمله کولر باشند و این مبلغ را در جایی دیگر صرف نکنند.

کد خبر 449723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha