فرشته رضایی - رشت-خبرنگار: ۴ تیر سال جاری «مصطفی سالاری» استاندار گیلان به عنوان مدیر کل تامین اجتماعی کشور منصوب شد تا سرانجام حواشی رفتن عالی‌ترین مقام دولتی در گیلان به حقیقت بپیوندند.

استانداری گيلان

استاندار پس از روی کار آمدن حسن روحانی و در حالی که انتظار نمی‌رفت دولت از بین گزینه‌های موجود، استانداری از بوشهر را انتخاب کند، روی کار آمد. در خصوص عملکردهای استاندار سابق نقد و نظرات مختلفی وجود دارد، اما نمی‌توان مجموعه عملکرد وی را نادیده گرفت. می‌شود گفت وی هم به سبک و سیاق استانداران سابق و با استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، توانسته است کارهایی را پیش ببرد یا این‌که برنامه‌هایی داشته است که تا این زمان مجال اجرای کامل یا کافی آنها نیامده است. تا سال ۱۴۰۰ و پایان دولت روحانی زمان زیادی باقی نمانده است.

در این شرایط افکار عمومی خواهان انتصاب استاندار برای گیلان هستند. در نماز جمعه این هفته درخواست امام‌ جمعه رشت از وزیر کشور این بود که در انتخاب استاندار گیلان تاخیر نداشته باشد. آیت‌الله «رسول فلاحتی» بیان کرد: هرچه سریع‌تر وضعیت گیلان را مشخص کنید و استانداری مومن و بااراده که زد و بند سیاسی انجام نمی‌دهد و قصد کار و خدمت برای گیلان را دارد، انتخاب کنید.

آخرین خبر این بود که «جبار کوچکی‌نژاد» نماینده رشت در مجلس از عزم وزیر کشور برای انتخاب و معرفی استاندار جدید خبر داد. وی گفت: وزیر کشور قصد دارد «غلامرضا شریعتی» استاندار فعلی خوزستان را برای تصدی این پست در گیلان معرفی کند. نماینده رشت در مجلس از بروز چالش جدی بین نمایندگان گیلان و وزیر کشور در انتخاب استاندار غیرگیلانی خبر داد و افزود: در حال حاضر بین اکثر نمایندگان گیلانی حاضر در مجلس و وزیر کشور اختلافاتی بر سر موضوع انتخاب یک گزینه نهایی برای تصدی پست استانداری گیلان وجود دارد.

  • گزینه‌های احتمالی استانداری گیلان

در این زمینه گروه‌های مختلفی در پی رایزنی با وزارت کشور برای تعرفه گزینه مطلوب خود هستند. اگرچه از سوی مجمع نمایندگان گیلان عنوان شده بود که به دلیل توافق نداشتن نمایندگان با یکدیگر، نام خاصی برای تعرفه به وزارت کشور ارائه نشده است، اما برخی گروه‌های سیاسی مانند مجمع اصلاح‌طلبان گیلان از نام‌هایی در بیانیه‌های خود اسم می‌برند که کم و بیش سوابقی در حوزه مدیریت داشته‌اند.

پیش از عنوان نام شریعتی، «مهران کفاش» معاون حقوقی، پارلمانی و امور مجلس وزیر راه و شهرسازی، «محمدرضا صالحی» استاندار اسبق خراسان شمالی و مشاور فعلی وزیر کشور، «قاسم رمضانپور» معاون مجلس و توسعه منطقه‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نماینده ادوار مجلس، «بابک دین پرست» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، «سیروس شفقی» فرماندار اسبق رشت و کرج، «سیدمحمد احمدی» معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان، «کیوان محمدی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، «محمدولی روزبهان» مدیر کل سابق اداره کل چای کشور، «محمدجعفر علیزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی و تعدادی دیگر به عنوان گزینه‌های استانداری گیلان نام برده می‌شوند.

برخی منابع خبری از «فریدون همتی» استاندار فعلی هرمزگان، «محمدرضا خباز» استاندار قبلی خراسان شمالی و «ارسلان زارع» معاون سیاسی فعلی استاندار گیلان به عنوان گزینه‌های احتمالی جایگزینی سالاری خبر می‌دهند.  درباره انتخاب استاندار گیلان، «محمدصادق حسنی» رئیس مجمع نمایندگان گیلان ضمن تکذیب معرفی افراد از سوی این مجمع برای تصدی پست استانداری گیلان گفته بود: قصد ما در این دوره قصد داریم هیچ گزینه‌ای را به صورت رسمی معرفی نکنیم. در جلسه قبلی مجمع نمایندگان نیز هیچ فردی برای اعلام رسمی انتخاب نشد. نماینده رشت درباره دلیل آن بیان کرده بود: مدیران وزارت کشور به ما اعلام کردند که به دلیل اختلافات درون گروهی مجمع نمایندگان گیلان، نمی‌تواند به نظر آنها توجهی کند. به همین علت تصمیم گرفتیم به جای این‌که روی گزینه یا گزینه‌هایی تاکید کنیم، شاخص‌های خودمان را در اولویت قرار دهیم.

  • وظیفه استاندار ایجاد وفاق است

در این زمینه «اسماعیل محمدی‌خواه» یک فعال سیاسی گیلانی هم بیان کرد: فرقی نمی‌کند که استاندار آینده، گیلانی باشد یا غیر گیلانی، اما وی باید شخصی باشد که باعث وحدت و وفاق بین گروه‌های سیاسی و نهادهای حاکمیتی از جمله دولت، قوه قضاییه، نمایندگان مجلس، ولی فقیه و... باشد. همچنین این فرد باید از کارهای نمایشی و فرمالیته در گیلان دوری کند، زیرا ما وقت زیادی برای ارائه خدمات به مردم نداریم و عقب‌ماندگی‌های زیادی در زمینه توسعه استان وجود دارد و لازم است کارها به دقت و سرعت پیش برود.

وی در مورد این‌که برخی از حضور استاندار گیلانی دفاع می‌کنند هم توضیح داد: تاکنون گزینه‌های متفاوتی مطرح شده‌اند که هدف از طرح همه آنها شتاب گرفتن توسعه گیلان بوده است. اما دلیل این‌که برخی ترجیح می‌دهند استاندار، گیلانی باشد این است که ما تا سال ۱۴۰۰ زمان زیادی نداریم. استاندار غیرگیلانی وقت بیشتری برای شناخت استان می‌خواهد. محمدی‌خواه ادامه داد: هر چند انتظار نداشتیم در این وضعیت استاندار گیلان تغییر کند اما یکی از نگرانی‌های همیشگی ما این است که نباید گیلان را به عنوان دوره‌ای برای گذراندن رزومه کاری مدیران ببینیم و این تغییرات مداوم به ما صدمه می‌زند. شخصی که استاندار می‌شود باید تجربه مدیریتی داشته باشد. استانداری می‌خواهیم که تجربه برپایی انتخابات و تعامل با وزارت کشور را داشته و بتواند پیگیر مسائل مربوط به تخصیص و اخذ بودجه و تعاملات با دستگاه‌های اجرایی کشور در سطح ملی باشد.

  • چنددستگی در انتخاب

دکتر «جبار مختاری» استاد دانشگاه هم به همشهری گفت: من با تفکر بومی و غیر بومی موافق نیستم؛ چرا که این تفکر در ساحت پیشامدرن جای دارد، اما در عین حال ملاحظاتی هم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. بعد از شهید «علی انصاری» نخستین استاندار گیلان بعد از انقلاب اسلامی تا دوره «علی صوفی» استاندار اسبق طی مدت طولانی استانداران گیلان غیر گیلانی بودند. این اتفاق موجب شد در استان فرایند «مدیرسازی» به طور جدی تضعیف شود.

وی افزود: تا پایان این دوره دولت دوازدهم سال باقی مانده است. سنت رفتاری مدیران در چند دهه گذشته نشان می‌دهد عملا در ۲ سال باقی مانده، فقط ۵/۱ سال فرصت کاری وجود دارد، زیرا در ۶ ماه آخر مدیران درگیر انتخابات می‌شوند. از این رو آمدن استاندار غیر بومی در شرایطی که گفته شد، جز ایجاد یک رزومه برای شخص، آورده خاصی در استان نخواهد داشت. استاندار غیر بومی در شرایطی که حداکثر ۱/۵ سال فرصت کاری مفید دارد، بخشی از زمان را صرف به دست آوردن اشرافیت به حوزه‌های مختلف استان کند.  

جباری ادامه داد: قاعدتا وزارت کشور چنانچه بخواهد یک تصمیم با منطق بوروکراتیک سازمانی و معطوف به منافع عمومی استان بگیرد، باید استاندار بومی انتخاب کند. چند دستگی در گزینه‌های مورد نظر پست استاندار ممکن است موجب شود وزارت کشور بدون در نظر گرفتن برخی اولویت‌ها اقدام به انتخاب استاندار کند.

کد خبر 449717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =