سید محمد فخار: تهران طی ۶ سال اخیر از فاینانس‌های توسعه‌ای مترو به دور مانده است. فاینانس که همان تسهیلات خارجی است، طی سال‌های پیش راهی برای تزریق منابع مالی به متروی پایتخت بود و توانست در سال‌های تحریم، کمکی بزرگ به توسعه خطوط مترو داشته باشد.  

بازديد رئيس و اعضا شوراي شهر از خط 7 مترو

در عین حال از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، روند تزریق منابع مالی خارجی به مترو، به رغم کاهش تحریم‌ها با توقف مواجه شد و این ایست تا امروز ادامه یافته تا نبض توسعه متروی تهران کمتر شنیده شود. این وضع دیروز صدای انتقاد رئیس شورای شهر تهران را هم رسانه‌ای کرد. محسن هاشمی که اخیرا بازدیدی از خط ۷ مترو تهران دارد، در این باره گفت: همکاران ما در مترو مشغول فعالیت هستند اما باید راهی پیدا شود تا اعتبارات بیشتری را به مترو تزریق کنند و برای این منظور مشاوران و پیمانکاران مجرب داخلی وجود دارند اما مدیریتی برای تأمین اعتبار وجود ندارد. به همین منظور دولت محترم، آقای حناچی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باید چاره‌ای بیاندیشند تا بتوانند از اعتبارات فاینانس و همچنین ساخت مجتمع‌های ایستگاهی برای تزریق اعتبار به مترو استفاده کنند.  
محسن هاشمی در این باره تصریح کرد که در دوره ۶ ساله دولت روحانی هیچ فاینانسی به مترو تزریق نشده است اما زمانی که در متروی تهران مشغول به کار بودم ۲ هزار میلیارد از مجتمع‌های ایستگاهی که ۱۰ هزار میلیارد تومان امروز است اعتبار تأمین شد.  
تهران به بیش از ۴۵۰ کیلومتر خط مترو نیاز دارد و باید برای پرکردن این خلأ کاری کرد اما با رویه فعلی و عقب‌ماندگی ناشی از عدم همراهی دولت، بی شک این هدف دور از دسترس خواهد بود. بر اساس برنامه جامعه توسعه حمل و نقلی تهران، در سال ۱۴۰۲ باید این مهم تامین شود اما هم اکنون خطوط متروی تهران از ۲۵۰ کیلومتر تجاوز نکرده و بعید به نظر می‌رسد طی ۴ سال پیش رو بتوان ۲۰۰ کیلومتر متروی جدید به خطوط ریلی پایتخت افزود. بدین ترتیب سال‌های دوری از فاینانس، همچنان معضلی بزرگ برای حمل و نقل عمومی شهر پدید آورده است؛ معضلی که تنها به دست دولت قابل حل است
 

کد خبر 449696

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha