دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل با اشاره به زنده‌گیری دو میمون در جنگل‌های جاده محور سیاهکل به دیلمان، از مسافران و شهروندان خواست از رهاسازی جانوران غیربومی در جنگل‌ها خودداری کنند.

جانوران غیربومی را در جنگل‌ها رها نکنید

به گزارش ایرنا، لطیف جواهردشتی روز یکشنبه به زنده‌گیری دو قلاده میمون رهاشده در جنگل‌های سیاهکل در محور جاده این شهر به دیلمان خبر داد و گفت: این گونه بومی ایران نیست و رهاسازی هر جانور غیر بومی در جنگل امری بسیار پیچیده است که به دلیل داشتن بیماری‌های مشترک با سایر جانوران جنگلی و برای انسان مشکلاتی ایجاد می‌کند و شهروندان باید از این کار خودداری ورزند.

وی از عموم مردم خواست در هیچ شرایطی اقدام به آزادسازی جانوران غیربومی در منطقه جنگل‌های گیلان نکنند و در صورت مشاهده جانوران از غذا دادن و عکس گرفتن با آنان خودداری نمایند که این کاری خطرناک است و احتمال حمله، گزیدگی و انتقال ویروس توسط آنها  وجود دارد و باید به محض مشاهده جانوران غیر بومی، به نزدیک‌ترین پاسگاه محیط‌بانی اطلاع دهند.

وی در پاسخ به این که چگونه این جانور در این منطقه وارد شده است؟ گفت: این رهاسازی اقدامی غیرقانونی است و به احتمال زیاد توسط گردشگران در منطقه رهاسازی شده و چنانچه فردی در این رابطه شناسایی شود، دستگیر و بر اساس قانون با او رفتار خواهد شد.

به گفته رئیس اداره محیط زیست سیاهکل، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر حمله میمون در جنگل‌های محور سیاهکل به دیلمان گزارش شد و فردی مدعی بود که این میمون به او حمله و او را  مجروح کرده که بلافاصله یگان حفاظت محیط زیست به منظور تامین امنیت مسافران و رهگذران و برای این که هیچ حمله‌ای از سوی این جانور به شهروندان اتفاق نیافتد، در منطقه مستقر شد و با همکاری اداره حیات وحش محیط زیست گیلان  ظرف مدت دو روز دو قلاده میمون رها شده در این جنگل‌ها بیهوش و دستگیر شدند.

جواهردشتی این میمون را از گونه رزوس دانست و یادآور شد: میمون رزوس یا ماکاک رزوس (Macaca mulatta) یکی از انواع میمون‌هاست که در جنوب، شرق و جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند. رزوس تنها میمون کشور افغانستان است و به جهت نگه‌داری آسان در اسارت و استفاده گسترده در باغ وحش‌ها، آزمایشگاه‌ها و به عنوان حیوان خانگی از شناخته‌شده‌ترین انواع میمون‌هاست.

شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان، در ۵۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

کد خبر 449681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha