مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

فرشته رضایی - سیاهکل-خبرنگار : نگهداری حیوانات غیر بومی در منزل طی چند سال اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است.

جنگل‌های سیاهکل

کافی است سری به فروشگاه‌های عرضه پرنده و حیوانات در رشت بزنیم و حیوانی سفارش بدهیم. این خواسته در کمتر از ۲ روز برآورده می‌شود. در این میان برخی از نگهداری حیوانات در مکان‌هایی با بدترین شکل خبر می‌دهند؛ حیواناتی که به قصد فروش غذا می‌خورند تا زنده بمانند، اما تا ماه‌ها اگر خریداری پیدا نشود در بدترین شرایط در قفس نگهداری می‌شوند. قسمت بد ماجرا آنجاست که برخی از این حیوانات غیر بومی هستند، در سنین کم خریداری می‌شوند و پس از این‌که بزرگ شدند، هیچ خریداری ندارند. به همین دلیل در طبیعت رها می‌شوند. آنها چون همه‌چیزخوار هستند، به خوردن گونه‌های حیوانی بومی روی می‌آورند یا به انسان‌ها حمله‌ور می‌شوند. خبر رسیده است که در روزهای اخیر گونه‌ای از میمون به نام بابون‌ها در جنگل‌های سیاهکل به برخی از محلی‌ها یا گردشگران حمله‌ور شده‌اند.

  • حمله میمون‌ها 

«رضا نصیری» اهل دیلمان به همشهری گفت: این اولین بار نیست که ما میمون‌ها را در این جنگل مشاهده می‌کنیم و یکی، ۲ سال قبل هم آنها را دیده بودیم. این حیوانات باید در جایی نگهداری و تغذیه شوند تا به افراد یا حیوانات دیگر آسیب نرسانند. «ساناز اقدامی» هم اهل لاهیجان بیان کرد: با خانواده به منطقه آبینام در سیاهکل رفته بودیم که مشاهده کردم ۲ میمون کنار جاده آمدند و وارد خودرو یک گردشگر شدند. آنها کار خاصی نداشتند و به نظر می‌رسید فقط گرسنه هستند، اما با صدای جیغ و فریاد سرنشینان خودرو، پای یکی از سرنشینان که خانم بود را گاز گرفتند. وی افزود: این حیوانات را باید به باغ وحش انتقال داد یا به مناطقی برد که بومی همان‌جا هستند. ضروری است با کسانی که اقدام به فروش این حیوانات می‌کنند هم برخورد شود.

  • قاچاق حیوانات و مشکلات موجود 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل به همشهری گفت: گزارش‌های مردمی حکایت از وجود ۲ یا ۳ قلاده میمون در حاشیه جاده آبینام داشت که به ۲ نفر حمله و آنها را راهی بیمارستان کردند. بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان، زنده‌گیری میمون‌ها را در دستور کار قرار دادند. «لطیف جواهردشتی» افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست با هماهنگی اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست گیلان، برای زنده‌گیری و اقدامات حفاظتی به منطقه اعزام شدند. آنها حدود ۴۸ ساعت بعد از آن توانستند با اسلحه بیهوشی و قفس‌های مجهز یک قلاده را بگیرند و پس از آن به جست‌وجوی یک یا ۲ قلاده دیگر اقدام کردند. در این رابطه امنیت مسافران برای ما بسیار مهم بود و هشدار دادیم به این منطقه نیایند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیاهکل تصریح کرد: با توجه به این‌که این میمون‌ها جزو گونه بومی منطقه نیست، احتمال می‌رود توسط مسافران یا اشخاص دیگر در این محدوده رهاسازی شده باشند. وی افزود: تا زمانی که قاچاق حیوانات غیر بومی همچنان انجام می‌شود، شاهد بروز این مشکلات هستیم. باید با این کار مبارزه کرد، در غیر این صورت گونه‌های بومی ما دچار تهدید می‌شوند.

  • تهدید حیوانات بومی 

سال گذشته راکون که حیوانی همه‌چیزخوار و متعلق به قاره آمریکاست در تالاب انزلی دیده شد. پلنگ، گوزن، گراز و برخی پستانداران آبزی جزو حیوانات بومی این خطه هستند و مورد حمایت و توجه سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قرار دارند. «رامین شیرعلی‌پور» فعال محیط‌زیست در این‌باره بیان کرد: حیوانات غیر بومی، حیوانات بومی را می‌خورند. حتی ممکن است به علت کمبود غذا به انسان‌ها حمله کنند. ورود این حیوانات غیر بومی به محل زندگی حیوانات بومی صدمه می‌زند، همچنین می‌تواند توازن و حیات آنها را با خطر مواجه کند و جایگاه اکولوژیک بسیاری از آنها را اشغال کند.

وی افزود: این حیوانات به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و بعد از مدتی که بزرگ شدند، انسان‌ها به علت پرخاشگری‌هایشان آنها را در طبیعت رها می‌کنند. این غیر بومی‌ها  اگر جمعیتشان گسترش یابد، آسیب بیشتری به حیوانات بومی به‌ویژه آنهایی که جسته کوچک‌تری دارند می‌زنند. آزادسازی یا فرار این حیوانات و ورودشان به طبیعت می‌تواند فاجعه‌ای برای تنوع‌ زیستی رقم بزند یا موجب تداخل نژاد با حیوانات بومی و در نهایت انقراض آنها شود. به گفته این فعال محیط‌زیست، نوع برخورد افراد با این حیوانات هم مهم است. اگر با آنها بدرفتاری شود ممکن است حمله کنند و صدمات جدی به انسان وارد کنند.

کد خبر 449429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha