شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان که ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین ماه) در ادامه اعتراض های مردمی و دخالت نظامیان کناره گیری کرد، روز چهارشنبه در قفس دادگاه اولین جلسه محاکمه خود را خواهد داشت.

عمر البشیر

به گزارش روز شنبه به نقل از روزنامه سودانی الشروق، دادستانی کل سودان روز چهارشنبه این هفته را موعد نخستین جلسه محاکمه البشیر اعلام کرد که ۳۰ سال در سودان در سمت رئیس جمهوری بود.

طبق این گزارش، البشیر در این جلسه به اتهام فساد مالی، ذخیره ارزهای خارجی، ثروت نامشروع و حرام محاکمه می شود.

گفته شده که پس از بازداشت البشیر  ۱۱۳ میلیون دلار در منزل وی در خارطوم کشف شد.

"عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای نظامی انتقالی سودان گفت که گروه مشترکی از نیروهای مسلح و پلیس و دستگاه امنیتی تحت نظارت دادستانی این کشور اقدام به تفتیش منزل رئیس جمهوری سابق سودان کردند و طی آن ۷ میلیون یورو، ۳۵۰ هزار دلار و ۵ میلیارد جنیه سودانی ضبط کردند.

عمر البشیر علاوه بر اتهام هایی که در داخل سودان با آن روبرو است تحت پیگرد دادگاه جنایی بین المللی به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در منطقه دارفو روبرو است.

شورای نظامی سودان پیش تر اعلام کرد که رسیدگی به اتهامات دادگاه بین المللی لاهه علیه عمر البشیر در داخل سودان انجام می‌شود و جلسات این دادگاه به صورت مستقیم از شبکه تلویزیون ماهواره ای پخش خواهد شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای نظامی سودان در واکنش به درخواست دادستان دادگاه بین المللی کیفری لاهه مبنی بر تحویل عمر الشیر به این دادگاه گفت: ما اجازه نخواهیم داد که هیچ سودانی در خارج از کشور محاکمه شود لذا عمر البشیر به دلیل ارتکاب تمام جنایت هایی که انجام داده از جمله جنایت علیه بشریت و کشتار مردم دارفو به زودی محاکمه می شود و جلسات دادگاه او از طریق شبکه تلویزیون ماهواره ای به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

از پایان سال ۲۰۱۸ موجی از تظاهرات در اعتراض به گرانی و نابسامانی خدمات دولتی در سودان شروع شد که رفته رفته جنبه سیاسی این اعتراضات شدیدتر و مردم خواهان برکناری حکومت بشیر شدند.

در ماه مارس ۲۰۱۹ مردم ناراضی چندین بار در برابر مقر فرماندهی ارتش گرد آمده، خواهان مداخله ارتش و برکناری بشیر شدند.

سرانجام عمر دولت البشیر در ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش خاتمه یافت و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت، اما گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ در اثر بحران دارفور و درگیری‌های بین گروه‌های شورشی غیر عرب از یک سو و دولت سودان و گروه‌های وفادار به آن از سوی دیگر، بیش از ۳۰۰ هزار نفر کشته و حدود دو میلیون نفر آواره شدند.

دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) با صدور حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهوری وقت سودان به اتهام طراحی حملات هدفمند علیه مردم غیرنظامی این کشور برای اولین بار در تاریخ به بازداشت رئیس یک دولت در دوران زمامداری اش رأی داد و او را تحت پیگرد قرار داد.

کد خبر 449421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha