همشهری آنلاین: فرانکی زاپاتا، مخترع فرانسوی «تخته پرنده» (فلای‌بورد) برای عبور از کانال مانش با استفاده از این وسیله آماده می‌شود.

Zapata

به نوشته گاردین فرانکی زاپاتا، قهرمان سابق جت‌اسکی که قبلا در مراسم روز باستیل در خیابان شانزه لیزه پاریس فلای‌بورد اختراعیش را در مقابل رهبران جهان به پرواز در آورده بود، می‌خواهد روز پنجشنبه ۳ مرداد با آن از کانال مانش بین فرانسه و انگلیس بگذرد.

سفر ۲۰ دقیقه‌ای او با این هاوربورد دارای موتور توربینی که Flyboard Air نامیده می‌شود، در صد و دهمین سالگرد نخستین عبور از کانال مانش با هواپیما بوسیله لوئی بلریو، هوانورد فرانسوی انجام می‌شود.

زاپاتای ۴۰ ساله که در رسانه‌های فرانسه «مرد پرنده» یا فلای‌من خوانده می‌شود، قرار است که در ساحل سانگات نزدیک بندر کاله سفرش را شروع کندو بعد در محل مشخص‌نشده‌ای در نزدیک بندر دوور بریتانیا فرود آید.

او در طول این مسیر باید در میانه کانال مانش روی یک کشتی فرودآید و کوله‌پشتی ۳۷ کیلوگرمی حاوی نفت سفید که سوخت فلای‌بورد است را تعویض کند.

زاپاتا  درباره احتمال موفقیتش محتاط به نظر می‌رسید، در پاسخ به اینکه آیا برای این سفر آماده است یا نه، پاسخ داد: «در حد توانم آماده هستم.»

او گفت:‌«ما مجبوریم که خودکار بودن ماشین را مضاعف کنیم. این کار اندکی پیچیده است...اما فکر کنم بتوانیم آن را انجام دهیم.» او افزود که می‌خواهد «مسیر پیشگامان بزرگ هوانوردی را ادامه دهد.»

زاپاتا که اهل مارسی است، نخستین پروازش با فلای‌بورد را سه سال پیش انجام داد. او گفت:‌«من در آزمایش فلای بورد دو انگشتم را که درون توربین گیر کردند، از دست دادم و  ماشین به دیوار کارگاهم کوبیده شد. از آن به بعد مجبورم قبل از هر کاری با این ماشین از همسرم اجازه بگیرم.»

«اما هنگامی که دیدم ماشین پرواز می‌کند، به خودم گفتم که این کاری است که در زندگیم باید انجام دهم. باید تا ته این کار بروم.»

زاپاتا روز چهارشنبه در هنگام آزمایش فلای‌بورد گفت که انتظار دارد فاصله ۳۶ کیلومتری کانال مانش را با میانگین سرعت ۸۷ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر بالای سطح دریا بپیماید.

سازمان دفاعی دولت فرانسه در دسامبر گذشته پس از اینکه سرمایه‌گذاران خارجی به زاپاتا پیشنهاد سرمایه‌گذاری دادند، ۱.۴ میلیون یورو اعتبار مالی برای تکمیل این هاوربورد پرنده اهدا کرد.

کد خبر 449154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha