همشهری آنلاین: در میان ۱۰ فیلم پرفروش نیمه اول سال ۲۰۱۹ در اسپانیا فقط دو فیلم داخلی حضور دارند که «رنج و شکوه» پدرو آلمودووار یکی از آنهاست.

آنتونيو باندراس در فيلم رنج و شكوه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، مجموع درآمد فیلم‌های روی پرده در شش ماه اول سال جاری در اسپانیا نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۸ فقط حدود نیم درصد کاهش داشت. گیشه ۳۰۶ میلیون دلاری سینمای اسپانیا به لطف فروش خوب فیلم‌های آمریکایی و البته عرضه بلیت تخفیف‌دار در روزهای سه تا پنج ژوئن به دست آمد.

«انتقام‌جویان: پایان بازی» با ۳۲، «علاءالدین» با ۲۵، «دامبو» با ۱۶ و «داستان اسباب‌بازی۴» با ۱۴ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌های نیمه اول ۲۰۱۹ هستند. البته «کاپیتان مارول» در ماه مارس روی پرده رفت و پرفروش‌ترین فیلم سه ماه اول بود. اکران این فیلم ابرقهرمانی استودیو مارول با ۱۴.۷ میلیون دلار به پایان رسید اما نمایش عمومی دیگر فیلم‌های پرفروش جدول همچنان در اسپانیا ادامه دارد.

مانند دیگر کشورهای اروپایی، گیشه سینماهای اسپانیا در سه ماه دوم سال بهتر از سه ماه اول بود. یکی از دلایل آن را می‌توان برگزاری جشنواره سینمایی با عرضه بلیت‌های ارزان ۳.۳ دلاری دانست که در هفته اول ژوئن اتفاق افتاد. این رویداد ۱۰ سال پیشینه دارد و استقبال مردم از سینماها به دلیل عرضه بلیت ارزان در جشنواره امسال ۳۶ درصد بیش از اکتبر سال گذشته و ۱۱ درصد بیش از بهار ۲۰۱۸ بود.

از سوی دیگر، خالی بودن تقویم امسال از رویدادهای سرگرم‌کننده در حوزه‌های مختلف از جمله رقابت‌های فوتبالی و ورزشی را هم می‌توان در استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده موثر دانست. سال گذشته به دلیل برگزار شدن جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ گیشه بسیاری از کشورهای اروپایی با رکود مواجه شد اما امسال تعداد سینماروها در اسپانیا در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش یافت.

پرفروش‌ترین فیلم‌های اسپانیایی روی پرده در شش ماه امسال «هر وقت دلم بخواهد می‌روم» (بازسازی یک کمدی ایتالیایی) با ۱۲.۷ میلیون دلار و «رنج و شکوه» آلمودووار با ۶.۴ میلیون دلار هستند. فیلم اخیر پس از نمایش در جشنواره کن و بردن جایزه بهترین بازیگر مرد (آنتونیو باندراس) با نقدهای بسیار مثبت منتقدان از نیمه‌های بهار روی پرده رفت و با درآمدی تقریبا دو برابر فیلم پیشین آلمودووار یعنی «خولیتا» از پرده‌ها پایین آمد.

با اینکه سینمای اسپانیا دو نماینده در میان ۱۰ فیلم برتر نیمه اول سال دارد اما مجموع فروش فیلم‌های اسپانیایی در این شش ماه با ۳۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۴۱ میلیون دلار رسید. فیلم فرانسوی «میا و شیر سفید» با ۴.۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم خارجی غیرآمریکایی در اسپانیا بوده و فیلم برنده اسکار «سوگلی» از سینمای انگلیس با ۳.۹ میلیون دلار پس از آن قرار دارد.

دو فیلم تحسین‌شده جشنواره‌های معتبر با وجود داشتن نقدهای بسیار خوب و موفقیت‌های هنری، نتوانستند در گیشه سینمای اسپانیا بدرخشند. «کفرناحوم» نادین لبکی فقط ۴۲۳ هزار دلار فروخته و «براداران سیسترز» ژاک اودیار هم که در اسپانیا مقابل دوربین رفته، با فروش ۸۰۰ هزار دلاری یک نومیدی محض بوده است.

کد خبر 448958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha