مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

زینب حیدری-‌قم - خبرنگار: مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برای نشان دادن عملکرد این مجموعه در زمینه ایجاد، توسعه و نگهداری فضای سبز یک بازدید رسانه‌ای را تدارک دیده تا در دل گرمای تابستان پاسخگوی سئوالات خبرنگاران باشد.

توسعه فضای سبز در دل شهر کویری قم

ارائه گزارش عملکرد ۴ ساله در زمینه توسعه فضای سبز موضوعی بود که «پیام جوادیان» به تشریح آن پرداخت و اظهار کرد: سرانه فضای سبز شهری از ۳ متر مربع در سال ۹۴ به ۵/۴ متر مربع در سال ۹۸ رسیده. همچنین سرانه فضای سبز جنگلی از ۱۲ متر مربع به ۱۵ متر مربع افزایش یافته است.
وی افزود: با توجه به رشد بالای جمعیت در شهر قم سرعت افزایش سرانه فضای سبز کم است. علاوه بر این موضوع اگر توسعه متناسب با رشد جمعیت پیشرفت نکند می‌تواند سرانه منفی شود. از همین رو ارزیابی سرانه فضای سبز با نرخ رشد برآورد می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: کل بوستان‌های شهری قم در سال ۹۴ تعداد ۲۷۲ بوستان و پارک شهری بوده که این تعداد تا پایان خرداد ماه امسال به ۳۵۵ مورد معادل یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۳۸ متر مربع رسیده است. به گفته جوادیان، کل فضای سبز شهر قم ۲۴ میلیون و ۲۱۰ هزار متر مربع است که از این مقدار ۱۸ میلیون و ۷۴۰ متر مربع فضای سبز جنگلی، کمربند سبز و پارک‌های جنگلی و ۵ میلیون و ۴۷۰ متر مربع پارک بوستان شهری و باغچه‌های طولی و میادین شهری است.

  • نهضت سبز معابر

وی اجرای طرح نهضت سبز معابر را به عنوان یکی از پروژه‌های مهم سازمان پارک‌ها اعلام کرد و گفت: از مهر ۹۴ تا اسفند ماه ۹۵، ۱۴۹ هزار متر مربع، در سال ۹۶، ۸۹ هزار متر مربع و در سال ۹۷، ۹۰ هزار متر مربع باغچه طولی ایجاد شده و بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده تا پایان امسال ۸۵ هزار متر باغچه طولی در معابر اصلی شهر و خیابان‌ها ایجاد می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها فضای سبز شهرداری قم به اجرای ۵ پروژه شهری در حوزه فضای سبز اشاره کرد و افزود: شناسایی گونه‌های مقاوم و سازگار با اقلیم شهرقم، طرح جامع تصفیه پساب شهر قم، طرح جامع آب فضای سبز شهر قم، طرح کمربند سبز قم و طرح جامع باغ گیاه‌شناسی شهر قم از طرح‌هایی است که با جدیت در حال انجام است. تأمین آب مورد نیاز فضای سبز در شهر قم موضوع دیگری بود که جوادیان مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: از مجموع آب مصرفی در فضای شهر قم طی سال‌های گذشته ۱۷ درصد آب شرب و ۸۳ درصد آب خام بوده. ۴۰ درصد از نظر حجم آب مصرفی فضای سبز که از آب شرب تامین می‌شده حذف شده است.

  • کاهش هزینه تأمین گل و گیاه

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای بازخورد و آسیب‌شناسی فضای سبز شهر در فصل بهار بیان کرد: امسال با انجام کارهای تبلیغاتی تلاش کردیم با رویکرد اقتصاد مقاومتی در فصل بهار فضای شهر را متحول کنیم. در این راستا با تلاش‌های صورت گرفته ۹۰ درصد گل‌های به کار رفته در فضای سبز شهر را در مرکز تحقیقات توسعه سازمان پارک‌ها تولید کردیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری قم افزود: برای تولید گل و گیاهان زینتی مورد نیاز شهر قم توانستیم هزینه تامین گیاهان را تا یک سوم هزینه خرید کاهش دهیم. از ویژگی مهم گل‌های به کار رفته در فضای سبز شهر دائمی بودن و نیز مقاومت و ماندگاری آنها با هوای شهر قم است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در فضای سبز شهر درختان مثمر کاشته نمی‌شود؟ گفت: کاشت درخت میوه در داخل شهرها به دلیل سم پاشی، وجود آلاینده‌ها و گازهای سمی خودروها و نیز بروز تصادف درست نیست. با این وجود تلاش کردیم در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی اقدام به ایجاد تاکستان، انارستان، زیتون‌ستان و سنجدستان کنیم. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم وعده بهره‌برداری از ۲ شهربازی غدیر و علوی را تا پایان سال جاری اعلام کرد و گفت: شهربازی شاهد واقع در میدان ۷۲ تن به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسان قیمت دلار در مرحله عقد قرارداد متوقف شده است.

کد خبر 448899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha