سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

نصیر ملت-  عضو شورای اسلامی شهر اصفهان : شهر اصفهان در چند دهه اخیر با مهاجرپذیری به کلان‌شهری بزرگ در مرکز کشور تبدیل شده است. احداث حلقه حفاظتی در پیرامون اصفهان یکی از ابرطرح‌هایی است که در شورای شهر پنجم اجرا شد تا در رفع مشکلات موجود و جلوگیری از توسعه افقی شهر موثر واقع شود.

نصیر ملت-  عضو شورای اسلامی شهر اصفهان

اما در بخش‌هایی از مسیر رینگ، نیازمند بازنگری در طراحی هستیم. مسیر حلقه حفاظتی به مدیریت و مهندسی ارزش در طراحی و اجرا نیاز دارد. برای نمونه، بخشی از مسیر که از زاینده‌رود در شهر درچه می‌گذرد، با توجه به شرایط خاص رودخانه در این قسمت، برای ایجاد پل‌ها هزینه‌های سنگینی دربردارد که می‌توان با کمی جابه‌جایی رینگ، هزینه‌های اجرایی را به میزان چشمگیری کاهش داد.  همچنین اجرای رینگ در بخش‌هایی از مسیر به‌ویژه در بخش شمال و غرب از نظر آزادسازی و امکان اجرا دشوار است که با جابه‌جایی‌های احتمالی می‌توان بر این مساله هم فائق شد.

از آنجا که اصفهان شاهراه مواصلاتی مرکز کشور است و تردد خودروهای سبک و سنگین از تمام کشور در این منطقه انجام می‌شود و همچنین تردد خودروهای عبوری بین شهرستان‌های استان اصفهان در مسیر رینگ چهارم است، باید اعتبارات استانی و ملی در تحقق پیشبرد حلقه حفاظتی کلان‌شهر اصفهان تخصیص یابد.  همان‌طور که در همین مقاطع زمانی، موارد مشابه توسعه مسیرهای رینگ در کلان‌شهرهای دیگر با حمایت و تخصیص اعتبارات استانی و ملی فراهم شده است، انتظار می‌رود این شرایط به صورت منصفانه در توسعه رینگ چهارم کلان‌شهر اصفهان هم برقرار شود.

با توجه به آن‌که استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و احداث رینگ چهارم می‌تواند تردد خودروهای مربوط به نیروی انسانی، مواد اولیه و محصولات تولیدی صنایع را تسهیل کند، انتظار می‌رود در سازوکاری تعریف‌شده صنایع استان اصفهان هم موظف شوند تا در تامین هزینه‌های رینگ چهارم یاری رسانند تا حلقه حفاظتی کلان‌شهر اصفهان در موعد مقرر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

نکته مهم دیگر در توسعه مسیر رینگ چهارم، شناسایی لکه‌هایی است که می‌تواند در مجاورت حلقه حفاظتی برای رفاه حال شهروندان خدمت‌رسانی کند. ایجاد مجتمع‌های خدماتی تجاری با تاکید بر مطالعات فنی و شهرسازی می‌تواند بخشی از هزینه‌های سنگین این ابرطرح را تامین کند و مسیر تحقق کامل حلقه حفاظتی فراهم شود.  از موارد مهم دیگر در پیشبرد مسیر حلقه حفاظتی تملک و آزادسازی کل محور است، زیرا با شروع عملیات اجرایی، به دلیل ارزش افزوده ایجادشده، آزادسازی و تملک اراضی باقی‌مانده در طرح برای مدیریت شهری بسیار گران‌تر می‌شود و بار مضاعفی بر دوش مردم شهر می‌گذارد. امیدواریم که مدیریت استانی با حمایت و جدیت در پیشبرد مسیر رینگ چهارم مطالبه تخصیص اعتبارات ملی و استانی را پیگیری کند و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری‌های ۵ شهر درگیر در حلقه حفاظت را ملزم به آزادسازی مسیر در رینگ چهارم کند تا ابرطرح مذکور بتواند سر موعد
تکمیل شود.

کد خبر 448890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha