مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

فرشته رضایی - رشت- خبرنگار: کمبود تخت‌ بیمارستانی و نبود بیمارستان جامع یکی از معضلات اساسی بخش درمان گیلان است.

بیمارستان پورسینا گیلان

این استان در شرایط کنونی به ۵ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد ولی فقط ۳ هزار تخت وجود دارد.  اگر چه در همه شهرهای استان بیمارستان وجود دارد ولی بسیاری از آنها متعلق به دهه‌های گذشته و بسیار فرسوده هستند. در مجموع فقط ۲۶ بیمارستان دولتی در گیلان وجود دارد و عملیات اجرایی ۶ بیمارستان هم نیمه‌تمام مانده است. بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی در رشت، بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی لنگرود، بیمارستان ۱۲۷ تختخوابی تالش و بیمارستان‌های آستارا و رضوانشهر از این جمله هستند.

به دلیل برخی کمبودها در بیمارستان‌های دولتی نیاز به یک بیمارستان جامع یا جنرال ضروری است. بیمارستان پورسینای رشت یکی از همین بیمارستان‌های دولتی است که در بسیاری مواقع با کمبود تخت مواجه است. در اورژانس این بیمارستان افرادی را می‌توان دید که روی زمین خوابیده‌اند و سرم زده‌اند و منتظر خالی شدن تخت هستند. ارائه خدمات ضعیف در برخی بیمارستان‌های دولتی بیماران را ناچار می‌کند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه و هزینه‌های گزاف پرداخت کنند. از این رو اغلب متولیان این حوزه به ضرورت و نیاز گیلان به ایجاد بیمارستان جامع تاکید می‌کنند.  

  • ۵۵ پروژه نیمه‌تمام درمانی 

طبق آمار علوم ‌پزشکی گیلان، رشت ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی دارد، اما هنوز برای کلیه بیمارانی که از سراسر شهرهای استان به مرکز مراجعه می‌کنند، کافی نیست. هفته گذشته بود که «شاهرخ یوسف‌زاده چابک» رئیس علوم پزشکی گیلان جای خود را به «ارسلان سالاری» داد تا با تدبیر وی معضلات بخش بهداشت و درمان حل شود. رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی با اعلام بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم‌ پزشکی به کمبودهای مختلف بخش درمان هم اشاره کرد.  

سالاری بیان کرد: کمبود تجهیزات ساده مانند سرم در تعدادی از مراکز درمانی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها سبب نارضایتی پزشکان و پرستاران شده است که باید بررسی و مشکلات آنها رفع شود. طبق تایید این مقام مسئول، ۵۵ پروژه نیمه‌تمام در بخش علوم پزشکی استان وجود دارد که برای تکمیل آنها به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به گفته این مسئول یکی از از مهم‌ترین برنامه‌هایش پیگیری و ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در گیلان است، اما اشاره‌ای نکرد به این‌که با چه سازوکاری انجام خواهد شد.  

  • ورود بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان جامع 

«محمدحسین قربانی» نماینده آستانه اشرفیه و نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است؛ دولت به هیچ عنوان توان ساخت بیمارستان جامع را در گیلان ندارد. وی در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: ساخت بیمارستان‌ جامع یا جنرال سال ۹۵ از سوی وزارت بهداشت مطرح و به ۱۵ استان مجوز داده شد. با تلاش و پیگیری مسئولان گیلان یک مجوز هم به ما دادند و گیلان، استان شانزدهم شد. قربانی افزود: با این‌که بیمارستان‌ جامع در دیگر استان‌ها ساخته شد، اما در گیلان به دلیل پیگیری نکردن اجرا نشد. ساخت چنین بیمارستانی بسیار پرهزینه است، اما دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند با تهاتر و فروش املاک و ورود بخش خصوصی در این زمینه اقدام کند.

این نماینده ادامه داد: دلیل این‌که استان‌های دیگر در این زمینه سرعت عمل داشتند، تهاتر با بخش خصوصی بود، اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که آنها مجوز ماده ۲۳ مبنی بر فروش املاک و تهاتر با بخش خصوصی را داشتند. وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم، این وعده را به ما داد که در صورت پیگیری استان، معضل این ماده قانونی را حل می‌کند، اما اصلا پیگیری و برای تهاتر اقدام نشد. حتی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) هم برای ساخت بیمارستان اعلام آمادگی کرده ولی پیگیری نشد.  

قربانی بیان کرد: برخی از املاک علوم پزشکی پراکنده و بدون ‌مصرف هستند ولی می‌توان با فروش آنها بخشی از هزینه‌ها را تامین کرد. به نظرم این بهترین راه است. نبود یک بیمارستان جامع در گیلان شایسته این استان نیست. بنده یا سایر نمایندگان موضوع ساخت بیمارستان جامع استان را در محافل مختلف اعم از مجلس و دولت بارها و بارها مطرح کردیم اما این همه تلاش بی‌نتیجه‌ بود. این نماینده با بیان این‌که دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان بدهکارترین دانشگاه کشور است، ابراز امیدواری کرد با حضور رئیس جدید دانشگاه برنامه‌های قبلی پیگیری جدی‌تری شوند.  

  • استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص قدیمی بودن برخی بیمارستان‌های گیلان گفت: سیاست دولت این است که برای توسعه استان‌ها از بخش خصوصی استفاده کند. «محمدباقر نوبخت» بیان کرد: ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در گیلان به رقم قابل توجهی اعتبار نیاز دارد که فعلا در توان دولت نیست. وی افزود: امسال امکان استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر اساس جدول ۲۰ لایحه بودجه برای اجرای طرح‌های کلان با حفظ کاربری‌های اصلی و جنبی پیش‌بینی شده است. نوبخت تصریح کرد: درست است که اعتبارات اختصاص یافته بیشتر از مصوبات است، اما به این معنا نیست که همه طرح‌ها این مقدار را جذب کرده‌اند و باید به طرح‌های نیمه‌تمام هم کمک کرد.

کد خبر 448862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha