مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: زوج‌های دانمارکی که تا پیش از این با پر کردن یک برگه آنلاین می‌توانستند درخواست طلاق بدهند، حالا باید سه ماه منتظر بمانند و دوره‌های مشاوره را پشت سر بگذارند.

زن و شوهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دانمارک با داشتن ۱۵ هزار مورد طلاق در سال ۲۰۱۸ و ثبت رکورد ۵۰ جدایی به ازای هر ۱۰۰ مورد ازدواج از طلاق‌خیزترین کشورهای غرب اروپا و دنیاست. همین آمار و ارقام تکان‌دهنده قانونگذاران این کشور حوزه اسکاندیناوی را به صرافت وضع قوانین تازه انداخت تا با سخت‌تر کردن فرآیند جدایی، مانع فروپاشی سریع زندگی‌های مشترک شوند.

بر اساس قانون تازه طلاق که از ماه آوریل در دانمارک اجرایی شده، زوج‌هایی که می‌خواهند از هم جدا شوند باید دست‌کم سه ماه در صف انتظار بمانند و در این ۹۰ روز دوره‌های مشاوره را در مراکز رسمی بگذرانند. نظرسنجی روزنامه پولیتیکن دانمارک نشان می‌دهد ۶۸ نهاد از ۹۸ نهاد محلی به زوج‌های دارای مشکل خدمات مشاوره ارائه می‌دهند. این خدمات با هدف جلوگیری از فروپاشی خانواده و صرف کردن پول ذخیره‌شده در حوزه‌های مسکن و خدمات رفاهی ارائه می‌شود.

قانون تازه طلاق در دانمارک که شاید از سوی برخی کشورها به بهانه دخالت در حوزه خصوصی چندان محترم شمرده نشود، در خود این کشور با استقبال بسیار خوب مردم و سیاستمداران مواجه شده است. هر چند دانمارک از نظر احترام گذاشتن به حقوق خانواده زبانزده است اما ثبت رکورد ۵۰ درصد طلاق در سال ۲۰۱۸ تمام رویکردهای پیشین این کشور اروپایی را در حوزه خانواده با تردید جدی مواجه کرد.

مهلت یا فرصت سه ماهه دولت به زوج‌ها برای قطعی شدن طلاق یک هدف عمده دارد؛ کمک به کنار آمدن با دردها و بحران‌های ناشی از جدایی و البته شیوه عملی کردن همکاری‌های پس از جدایی. زن و مرد در این ۹۰ روز باید در ۱۷ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای شرکت کنند و درباره مباحثی چون برخورد با فرزندان پس از قطعی شدن طلاق یا چگونه حرف زدن با یکدیگر هنگام عصبانی شدن آموزش ببیند.

این قانون پیش از اجرایی شدن بین ۲۵۰۰ داوطلب آزمایش شد و نتایج آن شگفت‌انگیز بود؛ آثار ذهنی و جسمی حضور در دوره‌های آموزشی در هر ۱۳ مورد از ۱۵ مورد بسیار آشکار بود و باعث شد زن و مرد کمتر در محل کار غیبت کنند. پس از ۱۲ ماه هم حتی با وجود رسمی شدن فرآیند جدایی، ارتباط زوج‌ها با هم به اندازه‌ای بود که انگار طلاق اتفاق نیفتاده است.

در یکی از شهرهای دانمارک که از سال ۲۰۱۱ خدمات مشاوره به خانواده‌ها ارائه می‌دهد، در سال‌های اخیر آمار درخواست طلاق ۱۷ درصد کاهش یافته و سال گذشته ۹۲ خانواده درخواست حضور در دوره‌های مشاوره داشتند که بالاترین آمار ثبت‌شده تا امروز است. ضمن اینکه خانواده‌های دارای فرزندان زیر ۱۸ سال پنج جلسه مشاوره رایگان دریافت می‌کنند.

کد خبر 448834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha