همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: منشا گرد و خاک در این استان داخلی است و به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان برمی‌گردد.

منشا گرد و خاک در خراسان جنوبی بادهای ۱۲۰ روزه است

به گزارش ایرنا، حسین اکبری روز دوشنبه گفت: اگر پوشش گیاهی و سنگ فرش طبیعی استان تخریب شود، این پدیده‌ها شدت بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: در شرایط فعلی تعداد روزهای ناسالم استان در سال خیلی بالا نیست اما به دلیل زیاد بودن کانون‌های فرسایش، وقوع پدیده گرد و غبار رو به افزایش بوده که نگران‌کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع گرد و خاک به این شدت باید بیشتر مراقب پوشش گیاهی استان و کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی باشیم.

وی گفت: روز گذشته (یکشنبه) به صورت لحظه‌ای تا بالای یک هزار میکرو گرم بر متر مکعب شاخص گرد و غبار در استان ثبت شد که ۱۰ برابر استاندارد است.

اکبری افزود: از ساعت ۱۱ روز شنبه تا ۱۱ صبح (یکشنبه) شاخص گرد و غبار در استان به ۲۹۰ رسید لذا دیروز به عنوان روز ناسالم از نظر طبقه‌بندی آلودگی هوا محسوب می‌شود.

وی با این پیش‌بینی که گرد و غبار تا یکی ۲ روز دیگر ادامه داشته باشد، گفت: ممکن است غلظت گرد و خاک کمتر شود اما لازم است مردم به ویژه بیماران، سالمندان و کودکان از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

وزش باد شدید همراه با گرد و خاک طی ۲ روز گذشته موجب کاهش دید افقی در برخی مناطق استان خراسان جنوبی از جمله بیرجند شد.

بنابر اعلام هواشناسی این وضعیت تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و کاهش دید افقی، اختلال در ترددهای جاده‌ای و بروز خسارت دور از انتظار نیست.

بیشینه سرعت وزش باد در بیرجند به ۲۹ متر بر ثانیه یا ۱۰۴ کیلومتر در ساعت از سمت شمال شرق رسید.

کد خبر 448801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha